Paperdork

Wie ben je?

Hi! Ik ben Nikkie. Ik ben 29 jaar en woon samen met mijn
vriend Marc in een heel tof oud schoolgebouw in Utrecht. Samen met onder andere
Marc ben ik ook onze onderneming gestart: Paperdork. Paperdork is een moderne
boekhoudoplossing voor ZZP en VOF. We combineren ons eigen innovatieve
boekhoudprogramma altijd met de diensten van een ‘cijferbaas’. Door dit als
combinatie aan te bieden kunnen we heel efficiënt werken en de kosten laag
houden. Ik verzorg zelf alle marketing en communicatie, Marc is accountant en
helpt onze klanten inhoudelijk, en dan hebben we nog ontwikkelaar Erik die
dagelijks ons boekhoudprogramma verder ontwikkelt.

 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Haha, dat ga je nooit raden. Ik heb Sociale Geografie
gestudeerd en heb hiervoor bij een geografisch IT-bedrijf gewerkt als business
consultant. Ik was daar eigenlijk altijd de link tussen de ontwikkelaars en de
klanten. Eigenlijk doe ik dat nu bij Paperdork nog steeds. Daarnaast is het
ondernemen ook niet helemaal nieuw voor me. Tijdens mijn studie ben ik ooit
heel impulsief een webshop gestart met een vriendinnetje. Dat heb ik 4 jaar
lang naast mijn studie en loondienst baan gedaan. Tot het op een gegeven moment
zo goed ging dat ik moest kiezen tussen mijn werk in loondienst en de webshop.
Op dat moment koos ik voor dat eerste en verkochten we onze webshop. Maar in
die tijd is wel ook mijn interesse voor marketing ontstaan. Daar ben ik later
ook een opleiding in gaan doen en dat zet ik dus nu weer in bij Paperdork.

 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je
op het idee van je onderneming gekomen?

Ik ben gewoon niet iemand die zich snel kan vinden in een
functieprofiel bij een loondienstbaan. Ik hou me graag met veel verschillende
dingen bezig en probeer graag dingen uit. Ondernemen voelt voor mij meer als
een hobby dan echt werken. En tja, zo cliché maar ik vind de vrijheid echt
heerlijk. Dat ik lekker impulsief een reis kan boeken, of een dag wat anders
kan gaan doen als ik daar zin in heb of gewoon niet zo productief ben.

 

Het idee voor Paperdork is ontstaan nadat ik met Marc
besprak hoe ik o.a. de administratie bij onze webshop echt vreselijk vond (in
die tijd kenden we elkaar nog niet). Ik begreep de aangiftes niet en mijn
ervaringen met een boekhouder waren ook niet bepaald positief. Voor mij één van
de redenen om destijds te kiezen voor mijn loondienst baan. En dat zagen we bij
steeds meer ondernemers om ons heen. Vanaf een leeg A4tje bedachten we hoe de
ideale boekhoudoplossing er voor de nieuwe generatie ondernemers uit moest
zien. Een oplossing die er echt op is ingericht om efficiënt samen te werken
tussen ondernemer en boekhouder. Op een leuke en laagdrempelige manier.

 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere
activiteiten op je dag?

In principe probeer ik qua structuur gewoon de ‘normale’
40-urige werkweek aan te houden. Dat lukt aardig, maar natuurlijk werk je voor
je eigen onderneming ook al snel stiekem even in de avonduren en in het
weekend. Maar dat vind ik ook niet erg. Andersom als ik een keer zin heb in een
borrel op de maandagmiddag dan heb ik er ook helemaal geen moeite mee om een
middagje ‘vrij’ te plannen. Ik ga gewoon flexibel mee met de hoeveelheid werk
die er ligt.

 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Door de combinatie aan te bieden van een boekhoudprogramma
én een boekhouder zitten we echt in een niche. Losse boekhoudprogramma’s zijn
vaak nog vrij omslachtig en complex, en je bent er uiteindelijk nog niet écht
mee geholpen. Vele ondernemers bellen ons in paniek op in tijden van de
inkomstenbelasting of blijken achteraf al jaren dingen fout te doen.
Administratiekantoren aan de andere kant zijn vaak niet alleen duur, maar ook
nog eens heel ouderwets. Dat is waar wij tussenin staan op een moderne manier.
Met een knipoog, want boekhouding is al saai genoeg.

 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Het ondernemen zelf heb ik niet echt onderschat, omdat ik
door mijn webshop al enigszins wist wat ik kon verwachten. We groeien zelfs
veel harder dan we ooit hadden gehoopt. Wel heb ik – ondanks mijn ervaring in
de IT – onderschat hoeveel tijd er gaat zitten in het onderhouden en
ontwikkelen van goede software. Je denkt dat je alles hebt uitgedacht en dat
het na een lange tijd ontwikkelen ‘staat’. Maar de realiteit is een lange lijst
met functies die we het liefst allemaal vandaag nog live zouden willen hebben.
Dat gaat natuurlijk niet, en dus moeten we continu afwegingen maken.

 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met
ondernemen, wat zou het dan zijn?

Hmm, echt geen idee. Waarschijnlijk nóg eerder mijn
loondienst baan opzeggen. Ik hou wel van zekerheid, en dus was dat geen
makkelijke stap. Achteraf gezien was het fulltime ondernemerschap de beste
beslissing die ik heb gemaakt de afgelopen jaren. Ik heb tot nu toe alleen nog
maar genoten en ben super benieuwd wat de toekomst ons brengt.

 

Wat is je toekomstvisie?

We willen de komende tijd lekker blijven groeien. We
proberen steeds verder te automatiseren waardoor de boekhouding in de toekomst
zoveel mogelijk automatisch gaat. Daar hebben we al ontzettend veel ideeën over
waarmee we ons ook echt kunnen onderscheiden. Ons doel is om uiteindelijk een
team aan cijferbazen te hebben waarbij we zelf vooral de aansturing doen.
Daarbij vinden we het wel ontzettend belangrijk dat we de kwaliteit blijven
leveren die we nu doen. Een groot aantal klanten is uiteindelijk niets als ze
niet tevreden zijn :).

 


Contactpersoon: Nikkie den Dekker

Onderneming: Paperdork

Website: www.paperdork.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *