In een wereld waarin er steeds meer online wordt gewinkeld, wordt digitale toegankelijkheid steeds belangrijker. Ken je deze term nog niet? Ik leg het graag aan je uit: digitale toegankelijkheid gaat over het bereikbaar maken van je webshop voor iedereen, inclusief mensen met visuele, auditieve en motorische beperkingen. Dit betekent dat jouw site eenvoudig te navigeren is, je producten helder beschreven worden en dat afrekenen van het winkelwagentje een eitje is. Ook zonder muis of met het gebruik van voorleessoftware.
In dit artikel wil ik je graag nog wat meer vertellen over hoe je hier zelf stappen in kunt zetten én kondig ik met trots mijn boek aan: Een webshop zonder drempels, waarin je uitgebreide tips vindt voor een toegankelijke webshop die je omzet en bereik vergroot.
Waarom digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid is meer dan alleen een morele verantwoordelijkheid. Het zorgt ervoor dat jouw webshop voor een grotere doelgroep toegankelijk is, wat je conversie kan verbeteren. Kort gezegd, je nodigt meer mensen uit om een kijkje te nemen bij jou in de winkel en dat leidt naar meer klanten.
Met bijna een kwart van de Nederlandse bevolking die te maken heeft met een vorm van beperking, creëer je met een toegankelijke webshop voor veel meer mensen een plek waar zij zelfstandig en met plezier kunnen winkelen.
Een paar kleine aanpassingen maken al een groot verschil. Het zorgt ook voor meer tevreden klanten, want die toegankelijkheid helpt elke bezoeker van je webshop aan een fijne ervaring. Positieve verhalen, een review op Google of in je eigen webshop laten je zichtbaarheid groeien en dat leidt naar meer bezoekers en meer klanten.
Wetgeving verandert met de European Accessibility Act
Daarnaast staan we aan de vooravond van belangrijke Europese wetgeving. Vanaf juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking, die grotere e-commercebedrijven verplicht stelt om toegankelijkheid te waarborgen. Voor kleinere webshops geldt deze verplichting voorlopig niet, maar door nu al in te zetten op toegankelijkheid, bereid je je voor op de toekomst en laat je klanten zien dat jouw webshop openstaat voor iedereen.
Een webshop zonder drempels
In mijn nieuwe boek Een webshop zonder drempels vind je uitgebreide tips, concrete voorbeelden en een praktische checklist die je helpt om je webshop stap voor stap toegankelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan je kleurgebruik, het vermijden van pop-ups en een helder afrekenproces voor je klant. Ik heb mijn boek geschreven voor elke webshopeigenaar die zijn bereik wil vergroten en zijn webshop toegankelijk wil maken voor een brede doelgroep.
Zelf direct aan de slag met deze tips
Om je alvast op weg te helpen en je ook te laten zien hoe eenvoudig je jouw eigen webshop kunt aanpassen aan digitale toegankelijkheid deel ik vast twee tips met je om direct mee aan de slag te gaan.
Tip 1. Let op kleurgebruik en contrast
Kleur speelt een grote rol in hoe toegankelijk je webshop is. Zorg voor voldoende contrast, zoals donkerblauwe of zwarte letters op een witte achtergrond, zodat teksten voor iedereen goed leesbaar zijn. Je kunt een toegankelijkheidstool gebruiken om te testen of de kleurcombinaties werken voor mensen met visuele beperkingen, zoals kleurenblindheid. Dit zorgt niet alleen voor een mooiere site, maar helpt bezoekers ook om vlot door je site te navigeren.
Tip 2. Vermijd moeilijke beveiliging voor visueel beperkte bezoekers
Je wilt je formulieren op de site beveiligen of een login gebruiken voor je klanten die terugkeren. Een Captcha wordt dan veel gebruikt, maar deze beveiliging kan ook voor een drempel zorgen bij je bezoeker.
Captcha’s zoals plaatjes herkennen of puzzels oplossen, zijn vaak lastig voor mensen met een visuele beperking. Kies in plaats daarvan voor toegankelijkheidsvriendelijke alternatieven, zoals rekenvragen of eenvoudige checkboxen. Zo zorg je dat alle bezoekers zonder frustraties bij jouw betaalpagina kunnen komen.
Neem je webshop en digitale toegankelijkheid serieus
Door digitale toegankelijkheid serieus te nemen, kun je jouw webshop niet alleen laten voldoen aan toekomstige regelgeving, maar ook meer mensen een positieve ervaring bieden. Dat betekent meer tevreden klanten, meer omzet en een webshop die voor iedereen toegankelijk is.