Wie zit er nou op mijn boek te wachten?
Als schrijver van ondernemersboeken had ik onlangs een leuk contact met een uitgever. Dat kwam: ik was aan het uitzoeken hoe het zit met de verhouding mannen/vrouwen als het gaat om zakelijke boeken.
Zien we meer mannen als auteur? Of meer vrouwen?
Die vraag legde ik ook bij de uitgever neer. Hoe zit het bij zijn uitgeverij? Wat bleek: bij hem verschijnen meer boeken van mannelijke auteurs dan hun vrouwelijke collega’s. De reden daarvoor heb ik nog niet gevonden. Wat ik wel kan vertellen is wat ik in mijn eigen praktijk zie.
Ik richt me met mijn dienst op vrouwen: op mijn website, in mijn marketing, in mijn uitingen op social media. Vrouwen zijn mijn doelgroep. Ondernemende vrouwen. Gelukkig vinden vrouwen mij ook als ze geen tijd, energie, talent of geduld hebben om het zelf te schrijven.
Mannen vinden me ook en willen ook graag met me werken. Het grote verschil dat ik zie: mannen twijfelen veel minder. Ze lijken praktischer en lijken te denken: oh goed idee. Dat ga ik doen. Niet: oeh, wie zit er op mij te wachten? Wie wil mijn boek nou lezen? Wat heb ik nou te vertellen?
Het is een beetje een generalisatie, maar vaak lijken mannen iets zelfverzekerder. Er lijkt minder ruimte voor twijfel. Voor worstelingen. Voor jezelf onnodig kleiner maken. Wat mee kan spelen, is dat mannen soms ook iets ijdeler lijken te zijn. Ze vinden het wel stoer, zo’n eigen boek. Of ze zien meteen de voordelen: ze willen de media opzoeken, eindelijk hun bijzondere ondernemersverhaal vertellen, het podium op.
Meer boeken van vrouwen!
Wat ik eigenlijk zo graag zou willen, is dat vrouwen wat meer ruimte innemen. Meer boeken van vrouwen! is mijn slogan. Wij zitten vaak op zo’n berg ervaring, expertise en kunde dat we die met de wereld zouden moeten delen. We zouden vaker als expert in de media moeten verschijnen. We zouden vaker op het podium moeten belanden.
Misschien denk jij nu: ja maar, er zijn al zo veel boeken over coaching/ voeding/ virtual assisting/ boekhouden/ vul jouw expertise maar in. Klopt. Er zijn ook honderden boeken op jouw vakgebied. In het mijne ook. In mijn kast staan tientallen boeken rondom het schrijfvak. Toch ga ik er zeker nog meer kopen. Want als je benieuwd bent naar een onderwerp, dan wil je er steeds meer van weten. Zoals jij nu mensen helpt met marketing, een business opzetten, ademen, zo kun je dat in duizendvoud doen als je boek verschijnt. Lezers ontneem je nu de kans om te leren.
Er zijn veel misverstanden over het uitbrengen van een boek. Vaak maken mensen een boek veel te groot. Letterlijk en figuurlijk. In hun hoofd heeft het project de omvang aangenomen waarvan dinosauriërs zouden terugschrikken (wat de kans dat je er ooit aan begint klein maakt). Bovendien is het doel te vaak het-boek-dat-alle-boeken-overbodig-maakt te schrijven (wat de kans dat je er ooit aan begint zo mogelijk nog geringer maakt).
Om je uit de droom te helpen: lezers willen helemaal geen groots boek. Sterker nog, ze hebben liever een korte uitleg over hoe ze hun probleem kunnen oplossen dan een ellenlang verhaal. Dan duurt het langer voordat ze kunnen beginnen met de oplossing. Als je de beginselen wilt leren van beleggen zit je niet te wachten op een vuistdik boek met de geschiedenis van beleggen door de eeuwen heen. Super interessant, maar de lezer wil maar één ding: hulp. Zorg dat jouw boek die uitgestoken hand is.
Nog een reden om het kort te houden: een boek schrijven is stap één. Zorgen dat een boek lezers vindt, is stap twee. De ideale lezer van jouw boek heeft maar één probleem dat jij oplost. Niet 24. Je ziet dat boeken die zich richten op smal onderwerp vaak succesvol zijn. Koken uit de airfryer (500 airfryer gerechten), leren omgaan met mensen op je werk (Omringd door idioten), grip op je leven krijgen (De Fontein). Allemaal boeken die jarenlang (!) in de bestsellerlijst van CPNB staan. Ze raken een snaar omdat ze zich richten op één onderwerp.
Zelf haal ik ook graag Mel Robbins aan. Deze Amerikaanse motiverende spreker schreef een paar jaar geleden een boekje dat draaide om het idee dat je gelukkiger wordt als je jezelf elke dag in de badkamerspiegel aankijkt en jezelf een high five geeft. Klinkt heel oppervlakkig maar het was wetenschappelijk onderbouwd. Haar boek legde haar geen windeieren gelegd: ze inspireert nu miljoenen volgers.
Heb jij een klein onderwerp waarin jij uitblinkt, een niche waarin jij excelleert? Misschien heb je wel een methode die niemand anders gebruikt. Is het niet eens tijd om jouw weelde aan ervaring te delen? In een strategiegesprek denk ik graag met je mee hoe je jouw parel kunt laten schitteren. De wereld zit te wachten op jouw boek.