Zonder overwhelm van idee naar actie: zo doe je dat!

Aan ideeën geen gebrek. Toch? Nieuwe producten, manieren om je bedrijf te laten groeien of soms zelfs hele nieuwe bedrijven ontstaan er in je hoofd. Misschien is dit wel een van de redenen waarom je bent gaan ondernemen. Ideeën bedenken is niet het probleem; de uitdaging ligt in het omzetten van die ideeën in concrete acties zonder overweldigd te raken.

Het is zonde hoe vaak goede ideeën op de plank liggen te verstoffen of niet verder komen dan de ontwikkelfase. Hoe kom je van idee naar concrete actie en een resultaat waar je trots op bent? Als het even kan zonder overwhelm en blokkades aub. En het liefst een beetje snel ook nog.

Wat als je een stappenplan zou hebben waarmee je gefocust blijft op de kleine stapjes vooruit, terwijl je wél hebt nagedacht over het grotere plaatje?

Klinkt goed toch?

Dat stappenplan heb ik voor je! En ik ga die stappen doorlopen aan de hand van een voorbeeld. Dat maakt het lekker concreet!

Stap 1: Doel stellen

Jup, je ontkomt er niet aan. Ook dit plan begint met het stellen van een doel. Niet overslaan hoor. Het is belangrijk om te zorgen dat je weet waar je naartoe gaat.

Begin door je idee specifiek en helder te omschrijven als een doel. Wat wil je precies behalen? Wanneer wil je dat behaald hebben? Hoe concreter je jouw doel maakt, hoe makkelijker het later is om te controleren of je jouw doel gehaald hebt. En daarmee maak je het werk voor jezelf straks makkelijker in stap vijf 😉

Stel ik heb het idee om een online programma te creëren voor personal trainers waarmee zij hun kennis over voeding kunnen bijspijkeren. Als ik dit idee als doel omschrijf, ziet dat er zo uit:

In drie maanden (noem een specifieke datum!) een online programma verkopen en opzetten voor beginnende personal trainers waarin zij leren hoe ze hun klanten een passend voedingsschema kunnen bieden bij hun trainingsprogramma. Ten minste 10 trainers zijn ingestapt in het programma aan het eind van de drie maanden.

Stap 2: Milestones bepalen

Oké, nu heb je je doel. Maar een doel is vaak iets groots en je weet nog steeds niet precies wat je kunt doen om dat doel te gaan halen.

Daar komen de milestones om de hoek kijken. Dit zijn de belangrijkste tussenstappen richting jouw doel en daarmee wordt het al iets duidelijker wat je écht moet gaan doen om dat doel te bereiken.

Voor ons voorbeeld zouden de milestones er als volgt uit kunnen zien:

  • Doelgroeponderzoek gedaan
  • Inhoud programma bepaald
  • Programma doorgelopen met testgroep personal trainers
  • Salesplan gemaakt
  • Website in de lucht

Valt het je op dat dit resultaten zijn? Door je milestones als resultaten te omschrijven, wordt het duidelijker voor je wat je precies gedaan moet hebben om dat doel te bereiken. En het maakt de volgende stap ook gelijk een stuk makkelijker.

Stap 3: Acties uitstippelen

Met alleen de belangrijkste milestones omschreven, is de kans op alsnog overwhelm enorm! Want hoe moet je dit nu voor elkaar gaan krijgen?

Je hebt kleine, behapbare stappen die je nu kunt zetten. Bepaal welke acties je nodig hebt om de eerste paar milestones te halen. Wees hier in zo specifiek mogelijk. Kun je een actie nog opdelen? Maak ‘m dan kleiner!

De acties die bij ons voorbeeld horen:

Doelgroep onderzoek gedaan
  • Bepaald wat ik te weten wil komen door het doelgroeponderzoek
  • Vragenlijst opgesteld voor doelgroeponderzoek
  • Personal trainers benaderen om vragenlijst in te vullen
  • Etc.
Inhoud programma bepaald
  • Outline programma geschetst
  • Input doelgroeponderzoek verwerken in outline
  • Format bepalen
  • Etc.

Probeer hierin alsjeblieft niet volledig te zijn! Het is bijna onmogelijk om van zo’n groot project van tevoren alle acties te bedenken. Focus je op de acties richting je eerste milestone en je zult zien dat je gaandeweg vanzelf andere acties aanvult.

Stap 4: Aan de slag

Nu kun je aan de slag! Begin met het uitvoeren van de acties die je naar de eerste milestone brengen. Bedenk je gaandeweg een actie die je later moet uitvoeren? Noteer ‘m vast onder de juiste milestone.

Merk je dat je alsnog vastloopt op een bepaalde actie? Het kan zijn dat je ‘m dan nog wat concreter moet omschrijven. Maar het kan ook zijn dat je de actie die je gepland hebt, spannend vindt om te doen en je daardoor gaat uitstellen. Probeer je bewust te worden van wat het is dat je tegenhoudt om die actie te doen.

Kom je niet verder? Stuur me even een berichtje, dan kijk ik met je mee!

Stap 5: Reflecteren en verbeteren

De milestones zijn niet alleen handig om een doel concreter te maken. Elke keer als je een milestone aantikt, is ook een perfect moment om even terug te kijken op wat je hebt geleerd.

Sta daarom bij het behalen van elke milestone even kort stil bij wat je tot dan toe gedaan hebt en stel jezelf drie vragen:

  • Wat ging goed?
  • Wat had beter gekund?
  • Wat heb je geleerd waardoor je makkelijker of sneller bij je volgende milestone komt?

Dit is ook het moment om weer even vooruit te kijken naar je volgende milestone. Ontbreken er nog acties? Voeg ze toe!

Dit proces helpt je om met zo min mogelijk overwhelm aan de slag te gaan met een idee. Of het nou een idee voor een nieuw product, een verbetering van een bestaand product, een uitproberen van een nieuwe strategie of het bouwen van een heel bedrijf is. Deze aanpak kun je zowel voor grote als voor kleine ideeën oppakken.

Het belangrijkste is dat het je helpt om zonder overwhelm aan de slag te gaan!

Succes, you got this!

Als je tot hier hebt gelezen, thanks daarvoor! Laat ik me ook even voorstellen: Hi, ik ben Britte Koppel! Ik help jou als perfectionistische ondernemer om je perfectionisme te omarmen zodat je een waanzinnig succesvol bedrijf kunt bouwen dat helemaal werkt op JOUW voorwaarden.

Ik ben de oprichter van de Momentum Maker community, een Nederlandstalige online community voor perfectionistische ondernemers. De inhoud varieert van praktische marketingtips om je bedrijf te laten groeien tot co-workingsessies en van handvatten om je perfectionisme aan te pakken tot een plek waar je jouw successen kunt delen.

Contactpersoon

Britte Koppel

Onderneming

Britte Koppel

 

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!