De eerste indruk die een website maakt, bepaalt of een bezoeker besluit te blijven of weg te klikken. Deze indruk komt voort uit een geniaal samenspel van verschillende vormgevings-elementen. Elk element draagt bij en versterkt de emotie die je wilt overbrengen op je bezoeker. Samen creëren ze een stijl die je boodschap en visie krachtig overbrengt, zodat je bezoekers tot in hun tenen voelen dat ze op de juiste plek zijn beland. Nog voordat ze een letter hebben gelezen. Hoe creëer je een onvergetelijke indruk met webdesign?
1. Leesbaarheid is key
Elk lettertype heeft z’n eigen uitstraling en draagt daarmee bij aan de beleving van je website. Zo krijg je een stoere, krachtige uitstraling door het gebruik van dikgedrukte lettertypes terwijl een subtiel en verfijnd lettertype juist elegantie uitstraalt.
Let erop dat de lettertypes die je uitkiest goed leesbaar zijn. De bezoeker moet geen moeite hoeven doen om de tekst te kunnen lezen. Hoe leuk je denkt dat een fancy font ook is, je kunt ‘m beter niet gebruiken voor langere teksten. Afwijkende lettertypes zijn moeilijk te verwerken door ons brein, waardoor je het risico loopt de toch al korte aandacht te verliezen.
Gebruik één, twee of hooguit drie lettertypes op je website. Kies je voor één lettertype, dan wil je de koppen wel goed laten contrasteren met de bodytekst. Maak ze dan bijvoorbeeld een stuk groter en vet. Gebruik je twee verschillende fonts, dan is het ene voor de koppen en het andere voor de rest van je teksten. Een derde lettertype kun je eventueel inzetten voor highlights of quotes.
2. De juiste kleurencombinatie
De meeste ondernemers denken niet echt na over het kleur- gebruik van hun website. Ze kiezen min of meer lukraak voor een bepaald kleurenpalet. Ze laten zich vaak leiden door hun lievelingskleur. Maar is dat nou wel zo verstandig? Kleuren hebben een betekenis. Ze wekken emoties en gevoelens op. Ze hebben onbewust een bepaald effect op de bezoekers van je website. Wanneer je niet goed nadenkt over de betekenis van de kleuren, geef je mogelijk een andere boodschap af dan je eigenlijk wilt. Om jouw kleurenkeuze te bepalen, is het dus superhandig om te weten welke associaties kleuren onbewust opwekken.
Rood: stoutmoedig en gepassioneerd
Geel: optimistisch en innovatief
Bruin: geaard en robuust
Blauw: betrouwbaar en zeker
Groen: verjongend en natuurlijk
Oranje: levendig en energiek
Grijs: strak en tijdloos
Paars: betoverend en vorstelijk
Roze: feestelijk en fun
Zwart: dramatisch en verfijnd
3. Fotografie als sfeermaker
Een foto kan een website maken of breken. Met een grote foto op de homepage maak je je verhaal visueel en grijp je meteen de aandacht van je bezoeker. Belangrijk is dat je foto’s relevant zijn en jouw verhaal ondersteunen. Let er bij het kiezen of laten maken van je foto’s op dat deze een relatie tot je dienst hebben en aansluiten bij het verhaal dat je wilt vertellen.
Fotografie draagt bij aan de gehele uitstraling van je website. Met de stijl van je beelden maak je de juiste sfeer voelbaar. Een website van een begrafenisondernemer vraagt om integere rustige beelden, terwijl een BSO de voorkeur heeft voor kleurrijke en uitbundige beelden.
4. Grafische elementen: all about the details
Lijnen, vormen, kleurvlakken, illustraties: het zijn allemaal grafische elementen die je kunt gebruiken om overzicht te creëren en de gewenste uitstraling te accentueren. Wil je een zakelijke uitstraling? Ga dan voor hele strakke lijnen. Wil je een zachte, vriendelijke of speelse sfeer uitstralen? Kies dan voor rondere vormen!
5. Jouw unieke boodschap staat centraal
Een waanzinnige website zit hem niet in toeters en bellen. Je kunt best je logo uit elkaar laten spatten of vogels over het beeldscherm laten vliegen, maar daar krijg je geen klant extra mee. Het gaat erom dat je de emoties van jouw MOK (Meest Ongelofelijkfantastische Klant) weet te triggeren. Creëer daarom je eigen design, die jouw unieke boodschap weerspiegelt. Als jij de waarde van jouw dienst of product van het scherm laat afblinken, voelen je bezoekers tot in hun tenen dat ze goed zitten.
Je websitebezoekers speeddaten met jóu. Je hebt maar kort de tijd om een goede indruk te maken. Laat deze indruk een weerspiegeling zijn van wie jij bent en waar je voor staat. Laat deze persoonlijkheid visueel van het scherm af laten spatten, door de look & feel van je website te bepalen en de emotionele kracht te benutten van kleuren, vormen en beelden.
Contactpersoon
Mok Heijmerink
Onderneming
Webbouwen aan de keukentafel
Website