Asome

Wie ben je?

Ik ben Manouk en ik woon in het mooie Breda. Twee jaar geleden heb ik mijn bedrijf Asome opgericht, wat de afkorting is van About SOcial MEdia (je spreekt het uit als awesome). Ik ben social media content specialist en help met mijn kennis diverse bedrijven en ondernemers om alles te halen uit hun social media kanalen. Ik zie nog teveel ondernemers struggelen met de vraag: “wat moet ik nou posten?”. Achter die vraag zit zoveel meer dan alleen bedenken wat er gepost moet worden, het zegt alles over de social media marketing strategie. En dat is waar ik om de hoek kom kijken!

Tijdens het coachen en adviseren van deze ondernemers en het uitvoeren van mijn eigen marketingstrategie, ontdekte ik de enorme superkracht van Instastories. Het is wat mij betreft de krachtigste tool op Instagram om binnen no-time van je volgers klanten te maken. En als ik ergens in geloof en enthousiast over ben dan moet ik dit zoveel mogelijk ondernemers leren. Dus heb ik eind 2020 de deuren van mijn Asome Academy geopend met een e-mailcursus over het strategisch inzetten van Instastories.

Zoals je leest ben ik enorm gedreven, creatief, hou ik ervan andere ondernemers de kracht van social media en Instastories te ontdekken én zit ik vol enthousiasme over dit vakgebied.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Ik ben een jonge ondernemer van 24. Ik was 21 toen ik afstudeerde van de opleiding Communicatie & Multimedia Design. Tijdens mijn opleiding was ik al bezig met social media marketing en het ondernemerschap. Sterker nog, ik sta als sinds mijn 19e ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Na mijn afstuderen heb ik bijna een jaar gewerkt als e-mailmarketeer. Maar zoals de meeste ondernemers zullen herkennen: als je eenmaal hebt ervaren wat ondernemen inhoudt dan wil je doorpakken.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij een online marketing bureau. Ik kreeg daar de opdracht om een social media strategie uit te werken en te implementeren. Al snel kwam ik terecht in diverse Facebookgroepen, waaronder een Amerikaanse groep die bij een cursus hoorde over hoe je social media manager werd. Ik schreef me in voor de cursus en stelde zoveel vragen in de bijbehorende Facebookgroep dat ik werd benaderd door een social media manager uit Amerika. Zij bood me aan om stage te lopen in de zomer bij haar en haar te helpen met haar klanten. Ik zei uiteraard ‘ja’ op dat aanbod, maar voor deze samenwerking moest ik me wel inschrijven bij de Kamer van Koophandel anders kon ik haar geen facturen sturen. Ik was toen 19 en rolde de wereld van social media marketing in. Daarnaast leerde ik wat het inhield om zzp-er te zijn.

Hoe meer ik me bezighield met marketingstrategie en social media, hoe meer ik doorhad hoeveel ondernemers hier echt hulp bij kunnen gebruiken. Het lijkt zo makkelijk: even een tekstje schrijven, fotootje erbij zoeken en posten maar. Maar dat is in de verste verte niet wat social media marketing en knetter goede content maken inhoudt. Het begon aan me te knagen en ik kon niet anders dan mijn bedrijf Asome starten en ondernemers hierbij ondersteunen. Eerst voerde ik uit, dus maakte ik content en nu coach en adviseer ik ondernemers! Heerlijk om te doen.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Mijn creatieve brein staat altijd aan én mijn werk is ook echt mijn hobby. Dus de meeste activiteiten op een dag draaien om mijn onderneming. Wel werk ik met tijdsblokken, zodat ik gefocust kan werken en ook op tijd pauze houd. Ik vind het heerlijk dat ik me in een periode van mijn leven bevind dat ik zoveel kan werken als ik wil!

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Als creatieveling heb ik aan één ding een grote hekel en dat is eenheidsworst. Niet authentiek zijn. Dat zie je online behoorlijk veel gebeuren. En daar ben ik dus op tegen, werk je met mij samen? Dan zetten we jouw bedrijf op social media zo authentiek neer dat niemand er omheen kan. Ik combineer mijn creativiteit dus echt met social media en content strategie.

Daarnaast is mijn focus Instastories omdat ik hier zo ENORM in geloof. Ik deel hier heel veel Super Stories Tips over en organiseer ieder kwartaal een gratis Super Stories Challenge. Daarin leer ik ondernemers Instastories strategisch in te zetten. Vaak met mega resultaten! Op Instastories ligt nog weinig focus merk ik en daar wil ik verandering in zien. Het is echt de manier om je volgers om te zetten naar klanten omdat je met Instastories echt kunt verbinden. Een echte band opbouwen met je volgers, dat zorgt voor verkopen. Dat is naast het creatieve gedeelte hetgeen wat mijn onderneming uniek maakt.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Jezelf tegenkomen. Ondernemen is een enorme spiegel. De uitspraak “mindset is alles” vat het samen. Als je start met ondernemen moet je kunnen reflecteren; kijken naar wat je doet, kijken naar wat niet goed gaat en in staat zijn om dit aan te passen. Dat klinkt heel logisch, maar dit is geen gemakkelijke weg. Ik heb vaak genoeg met mijn handen in mijn haar gezeten als mijn perfectionisme me weer in de weg zat en ik tot 3 uur ’s nachts de puntjes op de i aan het zetten was…

Toch is dit tegelijkertijd ook weer het leuke aan het ondernemen. Je groeit, je ontwikkelt, je leert steeds nieuwe dingen over jezelf en over je vakgebied. Het geeft een enorme voldoening om je gewaar te worden van je eigen groei!

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Aan de ene kant zou ik willen zeggen dat mijn stappen me hebben gebracht tot waar ik nu ben en daar ben ik trots op. Maar als ik één ding moet noemen zou ik nog eerder investeren in een goede businesscoach. Als ik zie wat businesscoaching me de afgelopen 1,5 jaar heeft opgeleverd, had ik dit nog wel een jaartje eerder willen starten.

Wat is je toekomstvisie?

Ik wil op een nog grotere schaal ondernemers helpen met hun social media marketing én ze de kracht van Instastories laten inzien. Dat een band opbouwen met je volgers leidt tot klanten. Dat jezelf laten zien in je Instastories de manier is om een SUPER sterke personal brand op te bouwen. Dit wil ik doen door de Asome Academy nog groter te maken en cursussen op de markt te brengen die onderscheidend zijn, niet alleen theoretisch maar juist mega praktisch.


Onderneming: Asome
Contactpersoon: Manouk Voermans
Website: www.asome.nl
Academy: www.academy.asome.nl

Foto’s: Esther van Traits-studio.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *