Wie ben je?
Mijn naam is Bianca Elzinga (42), ik ben geboren en getogen Zaanse en woon sinds 2015 in Emmen. Dat kon heel makkelijk omdat ik online ondernemer ben en alleen woon, nu heb ik Puck mijn labrador van 7 jaar. Ik ben creatief, stil, grappig, hou van lezen en goede series over magie en heksen en ik wandel veel met Puck. Ik hou van mijn vak (online marketing) en ik hou van het ondernemen (doen waar ik zelf zin in heb). Ik kan niet tegen autoriteit en ik ben allergisch voor MOETEN. Ik ben een beetje spiritueel, een beetje down-to-earth en heel erg chaotisch. Ik heb er bewust voor gekozen om alleen te wonen en om geen kinderen te nemen en dat bevalt me nog steeds enorm goed.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Na mijn HBO opleiding Communicatie ben ik in loondienst gegaan. Bij een bank, bij een startup en bij Tempo-Team en Randstad op de online marketing afdeling. Bij de startup was ik projectmanager voor grote projecten waarbij we de online reputatie monitorden van grote bedrijven. We signaleerden en corrigeerden de online reputatie op fora, in groepen en later op Facebook en Twitter die toen net bekend werden in NL.
Bij Tempo-Team en Randstad heb ik de Facebookpagina van 0 naar 10.000 fans laten groeien en was ik, samen met het team, verantwoordelijk voor het social media beleid van alle vestigingen en alle websites, zo’n 6 in totaal.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Na 5 jaar op een uiterst competitieve en extraverte plek was ik helemaal op. Ik kon totaal niet mezelf zijn, werd gepusht om ook extravert te zijn en mijn talenten werden totaal over het hoofd gezien. In mijn beleving waren alle werkgevers zo, dus ben ik voor mezelf begonnen. In een tijd dat het online ondernemen net in Nederland geïntroduceerd werd, rond 2014. En toen ik besefte dat ‘ouwe-jongens-krentenbrood’ niet meer de norm was om aan klanten te komen. Want een netwerker ben ik niet en zal ik ook nooit worden. Maar met de mogelijkheden van internet kon ik zeker wel uit de voeten. Ik heb heel veel dingen gedaan sinds 2014 omdat ik niet wilde kiezen voor 1 onderwerp en omdat ik vaak snel uitgekeken ben en verveeld raak bij wat ik doe. Ik begon als webbouwer, groeide door naar VA taken, waaronder email marketing en zag in 2017 een nieuwe niche ontstaan: email funnels. Dat vond ik te gek en ik ben me daar in gaan specialiseren. Nu help ik mijn klanten aan 1 sale per dag via hun funnels, maar ben ik ook online marketing adviseur, ideeën generator en coach.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Welke andere activiteiten? Ik heb geen kinderen, geen man, geen baan, geen high-maintenance vriendinnen. Ik heb mijn leven zo ingericht dat ik kan doen wat ik wil op het moment dat ik het wil. Ik hou geen rekening met anderen. Ik vind het heerlijk om een lege agenda te hebben. Ik kan pas creatief zijn en nieuwe content bedenken als er geen afspraken zijn die dag (en als de zon schijnt 😉 ).
Het enige waar ik rekening mee houd, is mijn hond. Hij moet 3x per dag naar buiten en komt ook zo’n beetje 3x per dag om te spelen. Verder ben ik zo vrij als een vogeltje. Mijn bedrijf draait voor 75% op funnels en 25% op 1-op-1 projecten. Ik bouw ongeveer 1 funnel per maand voor een klant. Voor mij is dat voldoende. Ik hoef niet meer, meer, meer. Succes is wat je zelf als succes definieert. Je kunt net zo succesvol zijn met 30k per jaar als met 500k per jaar. Ik hoop dat mensen dat inzien. Begrijp me niet verkeerd, ik verdien voldoende, maar niet omdat ik daar enorme targets op heb lopen maar omdat ik leuk vind wat ik doe en de funnels mijn basisinkomen vormen. Want soms heb ik gewoon geen zin om te werken maar dan moet ik nog steeds wel de rekeningen betalen natuurlijk. Ik zit anders in elkaar dan iemand die elke maand een challenge kan draaien. Ik kan het mentaal en fysiek gewoon niet aan. Dus… doe ik het anders.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Ik laat een ander geluid horen. Ik ga tegen de gevestigde orde in. Bij mij hoor je niet dat je 300k omzet moet draaien om succesvol gevonden te worden. Ik zal je niet adviseren om diensten van 10k aan te bieden als dat niet bij jou en je doelgroep past. Ik heb dat ook niet. In mijn funnel zitten low-end producten, met 1 sale per dag conversie is mijn basisinkomen 3k tot 5k per maand, daarbovenop komt 1-op-1 werk, voor nog eens 3k tot 5k per maand. Mijn doel is te groeien naar 5 sales per dag. Ik kan daar heel riant van leven. Introverte ondernemers zijn anders. Zij zijn niet graag online zichtbaar maar hebben wel inhoudelijke vakkennis. Ik hou er bijvoorbeeld niet van om online live’s te doen. Niet in een interview en niet zelf. Je zult mij ook geen live webinar zien doen. Waarom? Omdat dat niet bij me past. En dat vind ik nog het meest belangrijke, dat het bij me past. Groeit mijn onderneming daarom langzamer. Ja. Is dat erg? Nee. Als je de ‘ruis’ van buiten die zegt dat je snel moet gaan, kunt afsluiten dan is er niks mis met een langzame maar gestage groei. Focus op waar je goed in bent en laat de funnels het saleswerk voor je doen.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Dat ik mij continu spiegel aan andere ondernemers. Nu kan ik me daar wel goed voor afsluiten maar in het begin was ik constant jaloers op andere ondernemers die sneller gingen en meer verdienden dan ik. Ik kon daar slecht tegen en hield mezelf daardoor klein. Dat speelde wel 24/7 in mijn hoofd waardoor ik er harstikke moe van werd. En er ook veel mislukte omdat ik er niet voor de volle 100% energie in stak. ‘Het zal toch wel niks worden.’ Dus ik was de hele tijd in gevecht met mezelf. Maar als je dat kan loslaten en het gevecht juist aangaat met je resultaten (of anders gezegd: je energie richt op het behalen van die resultaten) dan ga je opeens vliegen.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Ik zou geen samenwerkingen aangaan. Ik ben sinds 2014 met minimaal 5 ondernemers een samenwerkingsverband aangegaan en met nog wel 5 heb ik dat geprobeerd tot stand te brengen, maar elke keer liep het op niets uit of heb ik er veel geld mee verloren. Zonde van mijn tijd en zonde van het geld. Uiteraard heb ik er wat van geleerd, maar of dat het allemaal waard was?
Wat is je toekomstvisie?
Het is mijn missie om zoveel mogelijk introverte ondernemers te helpen om 1 sale per dag te realiseren op een makkelijke en leuke manier, via funnels. Het is ook mijn missie dat funnels als een volwaardige marketingstrategie worden gezien. Ik lees of hoor heel vaak: ‘zonder ingewikkelde funnels.’ Of ‘funnels zijn afstandelijk, ik wil verbinding met mijn leads.’
Alsof funnels weer een soort luchtkastelen zijn die toch niet werken en nog eens veel tijd kosten en ingewikkeld zijn om te maken. Niets is minder waar! Funnels zijn net zo moeilijk om te maken als jouw wekelijkse nieuwsbrief en salespages. Als je dat kunt, kun je ook funnels schrijven. En ook nog eens hyper relevant zodat je juist connectie maakt met je leads op basis van data.
Het is maar of jij de potentie kunt zien van zo’n funnel. Ik zeg niet dat het je hele inkomen moet vervangen, ik zeg wel dat jij je volgende vakantie ervan kunt betalen én inkomen hebt tijdens de vakantie. Voor mijn bedrijf is mijn visie dat ik content creator word ipv 1-op-1 werk doe voor klanten. Ik zou graag volledig leven van het delen van content op mijn blog, insta en Youtube kanaal. Onder andere door de verkoop van kennis in trainingen en andere digitale producten, affiliate inkomsten en advertentie-inkomsten. Zo kan ik doen wat ik leuk vind: kennis overdragen en een andere kijk bieden op wat er al is, op een voor mij passieve manier: zonder stress, zonder deadlines en lekker introvert op de bank, buiten in het zonnetje.
Contactpersoon
Bianca Elzinga
Onderneming
Salesfunnel Specialist voor introverte ondernemers
Website