BOETIEK.NL

Wie ben je?

Mijn naam is Nina van Boxtel, ik ben 27 jaar en ik woon in Amsterdam. Onlangs ben ik samen met mijn business partner Sophie Tarif het online platform BOETIEK.NL gestart. Aan de start van de pandemie waarin we momenteel leven, merkten we al gauw dat onze favoriete lokale boetieks en conceptstores het moeilijk hadden. Dit is de drijfveer geweest voor het idee om een platform te starten, dat boetieks en Nederlandse webshops steunt in hun groei online. Wij tonen de producten van aangesloten shops op ons platform en helpen deze ondernemingen hun bereik te verbreden en online omzet te vergroten. In ruil hiervoor ontvangen wij een percentage over de aankoop of een fixed bedrag per bezoeker.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
In 2014 ben ik afgestudeerd aan TMO, Fashion Business School, en tijdens deze opleiding ben ik een modeblog gestart. Omdat bloggen toen nog in de kinderschoenen stond en er nog niet onwijs veel fashion platformen waren, kon ik in korte tijd een aanzienlijke groei behalen met mijn website. Ik ging samenwerken met een mediabureau waardoor ik betaalde samenwerkingen kon starten. Hierdoor kwam ik er al gauw achter dat het creëren van content in combinatie met het commerciële aspect mij heel erg aan sprak. Na mijn opleiding ben ik eerst als hoofdredacteur bij verschillende online magazines gaan werken en hierna kreeg ik een functie bij een startup zoekmachine. Zo rolde ik de affiliate wereld in. Hierna heb ik 3,5 jaar gewerkt bij Kleding.nl & FASHIOLA – Een internationale mode zoekmachine met een maandelijks bereik van 3,5 miljoen bezoekers. In April 2020 besloot ik deze baan op te zeggen omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging – namelijk het opstarten van een eigen onderneming. Mijn collega en business partner Sophie stond er hetzelfde in en zo zijn we op het idee gekomen op BOETIEK.NL te starten.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Sinds mijn modeblog heb ik altijd geroepen dat ik ooit nog een eigen onderneming zou willen starten en het liefst voor mijn 30ste (Een soort doel dat ik voor mezelf had gesteld). Toch wilde ik eerst graag kennis en ervaring op doen in het werkleven, omdat dit je naar mijn mening alleen maar verder kan brengen. Ik was pas 20 toen ik klaar was met HBO en achteraf ben ik blij dat ik eerst ben gaan werken. Per toeval ben ik in de affiliate wereld terecht gekomen en daar ben ik nog steeds heel erg blij mee, ik denk namelijk niet dat ik anders een platform als BOETIEK.NL zou zijn begonnen.

Het idee van BOETIEK.NL is ontstaan als gevolg van de pandemie waarin we leven. Doordat Sophie en ik beide jarenlange ervaring hebben opgedaan in de affiliate wereld, wisten we zeker dat we een platform wilde bouwen met affiliate marketing als verdienmodel – dit is immers onze expertise. Daarnaast hebben we beide een groot netwerk opgebouwd in de modebranche, waardoor affiliate + fashion de perfecte combinatie is voor ons. Daar kwam ook nog eens bij dat fysieke winkels het zwaar hadden (en hebben) – de perfecte timing dus om online te gaan focussen. BOETIEK.NL biedt webshops een platform aan om hun producten te tonen, wat uiteindelijk zorgt voor een groei in online omzet en een verbreding van de doelgroep. Wij staan helemaal achter het fenomeen ‘Shop Local’ en met BOETIEK.NL ondersteunen we dit graag.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Hoe cru het misschien ook klinkt (want ik weer hoeveel bedrijven juist nu in zwaar weer verkeren), is er eigenlijk geen betere tijd geweest voor mij om een onderneming te starten dan tijdens deze pandemie. Normaal gesproken heb ik best een druk sociaal leven en doe ik het liefst ieder weekend wat met vrienden en als het even kan ook af en toe op doordeweekse avonden. Doordat alles dicht is, heb ik meer voor mijn gevoel meer uren in m’n week dan in het leven voor corona. Hierdoor heb ik opeens heel veel extra tijd (en meer budget) om aan mijn onderneming te werken.

Wat maakt jouw onderneming uniek?
BOETIEK.NL focust zich op lokale boetieks, merken en conceptstores die het zwaar hebben in deze tijd. We merken dat corona de ogen van veel ondernemers heeft geopend: dat het nu toch écht tijd is om te gaan bouwen aan een waterdichte online strategie. We horen regelmatig verhalen van fysieke winkels die helaas failliet gaan, doordat ze te weinig tot niet online gefocust waren. Als je dan opeens verplicht je deuren moet sluiten voor een aanzienlijke periode, kan dit helaas grote gevolgen hebben. Daarnaast hebben lokale winkels vaak een beperkte afzetmarkt, omdat ze gericht zijn op een specifieke (streekgerichte) doelgroep. BOETIEK.NL bereikt daarentegen een nationaal brede doelgroep, wat zo’n lokale onderneming de mogelijkheid geeft een grotere afzetmarkt te creëren.

Naast onze focus op ‘Shop Local’, erkennen wij dat duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen in onze samenleving – en ook op het gebied van fashion zien we steeds meer kleding die op een duurzamere manier geproduceerd wordt. Dit soort producten geven wij een podium op ons platform, door middel van onze ‘Conscious’ filteropties.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Absoluut. Alleen al bij het oprichten van een BV, waar verschillende aandeelhouders bij betrokken zijn, komt al veel meer kijken dan ik van tevoren had verwacht. Aandeelhouderovereenkomsten, investeringen – alles moet worden besproken en worden vastgelegd in oneindige contracten.

Maar ook de technische bouw van het platform hebben we best wel een beetje onderschat. Want naast het feit dat het zo’n 6 maanden duurde voordat we live konden gaan met een eerste versie van de website, is zo’n platform eigenlijk nooit af. Je kunt en wilt continue nieuwe features blijven ontwikkelen, de gebruiksvriendelijkheid verbeteren en slimmer technieken toe passen. Dit is een ongoing proces wat de komende maanden (en zelfs) jaren door zal blijven gaan. Er staan nog zoveel nieuwe features op onze lijst die we nog willen ontwikkelen, dat we continue moeten blijven kijken naar wat de echte prioriteiten zijn. Niet alles kan tegelijk, helaas. 😉 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Dat vind ik een lastige. Natuurlijk is niet alles vanaf het begin gegaan zoals we wilden – we hebben echt wel een paar minder slimme keuzes gemaakt of verkeerde inschattingen gedaan. Maar toch leer je daar weer enorm van en zou je het daardoor de volgende keer anders aanpakken.

Wat is je toekomstvisie?

Op dit moment ligt de focus heel erg op het aansluiten van nieuwe weshops, het verder technisch uitbreiden van ons platform en het realiseren van een groei in maandelijkse bezoekers. Onlangs hebben we strategische aandeelhouders in arm genomen, met jarenlange ervaring in de branche. Zij brengen echt een schat aan strategische kennis in het bedrijf, dus daar zijn we ontzettend blij mee. We hebben dan ook een uitgediepte groeistrategie klaarliggen voor aankomend jaar en we hopen deze natuurlijk de te kunnen realiseren. Maar als ik in de verre toekomst kijk, hoop ik dat we ons concept ooit mogen uitrollen naar andere markten. Let’s see 🙂

Contactpersoon: Nina van Boxtel
Onderneming: BOETIEK.NL
Website: https://boetiek.nl/

1 thought on “BOETIEK.NL

  1. Hi Nina, leuk om jouw verhaal te lezen. Ik heb zelf ruim 25 jaar een kledingwinkel gehad en ben nu net als personal shopper/wardrobe coach begonnen. Ik adviseer mijn klanten aan huis mbt hun garderobe en shop, ook met name lokaal, aanvullend de ontbrekende items voor ze. Misschien is het leuk om eens contact met elkaar te hebben?
    Vriendelijke groet,
    Felice de Jong
    Styleagent

Comments are closed.