Wie ben je?
Mijn naam is Yvonne Witpaard. Onderneemster, vrouw, moeder, Spanjefan, taalliefhebber, verbinder, sporter, natuurliefhebber, wijnkenner, houd van biologisch, duurzaam, draagt gewone sokken, lievelingkleur olijfgroen.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Gelijk na mijn afstuderen ben ik de biologische wereld ingerold. Een mooie internationale sector, ik spreek diverse talen, waar iedereen zich inzet voor een gezondere wereld. Ik heb veel mogen reizen, producenten en telers mogen spreken uit verschillende werelddelen en met eigen ogen kunnen zien hoe hard er wordt gewerkt door mensen met passie en overtuiging voor een gezond product. Van India tot Argentinie en van Ijsland tot Zuid-Afrika. Iedereen die ik sprak had dezelfde missie en overtuiging; met duurzame, biologische producten bijdragen aan een mooiere wereld. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat het de verhalen die leven bij deze mensen nauwelijks worden gehoord, terwijl zij aan het begin van de keten staan. Simpelweg omdat het niet of nauwelijks wordt verteld.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Tijdens al die reizen die ik heb mogen maken, sprak ik met gepassioneerde telers en producenten en realiseerde ik mij dat hun verhalen opgetekend moeten worden. Dat het niet vanzelfsprekend is dat wij hier jaarrond de keuze hebben uit allerlei fruitsoorten, levensmiddelen en producten. Dat het verhaal achter deze producten zichtbaar moeten worden.
Inmiddels werkte ik als category manager bij een van de grootste biologische groothandels en zag ik ook daar prachtige concepten en producten voorbijkomen die het schap in de winkel uiteindelijk niet haalden. Terwijl er prachtige missies middels die producten werden nagestreefd.
En daar was het idee van Connectivation: Ik wil producenten en consumenten connecten door de producenten te helpen met het neerzetten van een krachtige strategie en sustainable marketingplan om zichtbaar te worden, hun verhaal te delen en het verschil te gaan maken. Dit geldt natuurlijk ook voor ondernemers met een duurzame dienst. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal achter een holistische therapeut of natuurlijke schoonheidsspecialist.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Om voor iedereen binnen ons gezin van 4 kinderen het overzichtelijk te houden, heb ik vaste werkdagen geblokt. Natuurlijk klap ik mijn laptop ook s’avonds weleens open of loopt het net iets anders als een klant het op een andere moment beter uit komt. En ja, ook bij mij loopt het weleens in het honderd. Maar ook dat is ondernemen, even een stap naar achteren zetten om het overzicht weer te pakken.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Ik ben zeker niet de enige onderneming die ondernemers helpt op het gebied van business&marketing. Wel ben ik uniek met mijn kennis van, passie voor en ervaring op het gebied van biologische producten en diensten en duurzaam ondernemen. Naast Connectivation importeer ik zelf ook biologische producten en begrijp in de breedste zin wat ondernemen inhoudt. Met meer dan 15 jaar ervaring in de biologische sector weet ik hoe complex de (internationale) duurzame markt is. En wat ervoor nodig is om de klant te bereiken en zichtbaarheid te creëren.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Het uit-knopje, die bestaat niet. Sinds ik onderneem sta ik altijd aan. Je bent altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën en plannen. Dus ook als je werkdag voorbij is en je laptop is dichtgeklapt.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Als ik 1 ding over mocht doen zou ik meer gefaseerd opstarten. Een van de valkuilen is dat je heel enthousiast meerdere projecten tegelijk opstart. Wat prima kan, maar je hierdoor wel gelijk volle bak het ondernemerschap in duikt en jezelf nauwelijks de tijd gunt om uit te vinden wat er allemaal bij het ondernemerschap komt kijken. Anderzijds leer je zo wel wat ondernemen inhoud.
Wat is je toekomstvisie?
Met mijn IMPACT programma begeleid ik ondernemers 90 dagen in het opstellen van een krachtige strategie en help ik ze met het opstellen van een sustainable marketing plan om zichtbaar te worden en te kunnen ondernemen vanuit hun kracht en passie.
In de toekomst zullen er ook meer korte programma’s volgen over zichtbaarheid en sustainable marketing, nu de vraag naar duurzame producten en diensten meer mainstream wordt.
Marketing is een essentieel onderdeel van ondernemerschap en moet dus vooral leuk zijn om mee bezig te zijn. Wanneer je een prachtig biologisch of duurzaam product of dienst hebt, wil je dat van de daken schreeuwen. Omdat je wilt dat iedereen net zo enthousiast als jij.
Mijn toekomstvisie is om middels mijn online programma’s binnen mijn academie bij te dragen aan het verbreden van aanbod van biologische en duurzame producten en diensten, kennis van de consument verhogen en betere zichtbaarheid te creëren in de markt. Omdat ik overtuigd ben van jouw bijdrage als ondernemer aan een duurzame business en respectvollere wereld.
Contactpersoon: Yvonne Witpaard
Onderneming: Connectivation
Website: www.connectivation.nl