Food For Skin

Wie ben je?

Ha, dat is een mooie vraag, want naast fanatiek ondernemer ben ik ook moeder van twee pubers, een zorgzame vriendin, probeer ik te sporten, ben ik zus van mijn businessparter/zus en een broer, organiseer ik normaliter veel gezellige barbecues en borrels in Amsterdam, een bijna-50er en super gemotiveerd om goed werk te leveren. Maar ik ben ook: een doordrammer, een kan-wel type, een harde werker en best wel perfectionistisch.

 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Mijn eerste baan was bij een groot cosmetica concern als marketingmanager. Na de cosmetica ging ik in het bier bij Heineken, fashion bij G-Star, kinderwagens van Joolz, sportschoenen bij Nike, supermarkten bij Albert Heijn, chocolade bij Tony’s Chocolonely. Altijd in de marketing, dus ik heb goed geleerd hoe je merken bouwt. En nu is het eindelijk tijd om ons eigen merk in de markt te zetten: Food for Skin.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Het idee van de onderneming kwam voort uit mijn persoonlijke frustratie. Ik was al jarenlang op zoek naar duurzaam geproduceerde, 100% natuurlijke huidverzorging zonder troep, dat echt goed werkt en er ook nog eens goed uit ziet in je badkamer. Ik kon het niet vinden, dus 2 jaar geleden riep ik tegen mijn zus “Waarom maakt nu niemand een echt goed natuurlijk product waar ik blij van word?” en antwoordde zij “Dat gaan wij doen!”. Mijn zus Cathy is specialiste op het gebied van natuurlijke huidverzorging, dus dat was inderdaad een match made in heaven: een expert op het gebied van huidverzorging gecombineerd met mijn passie voor het bouwen van merken.

We zijn toen ons ideaalbeeld gaan schetsen, waar moet ons merk aan voldoen?

Oprecht, duurzaam, 100% natuurlijk en groenten waren de key woorden die uit onze eerste brainstorm kwamen. Groenten, omdat wij heel bewust zijn van hoe goed groenten zijn voor je lijf, maar waarom gebruiken we dit dan niet om je grootste orgaan, je huid mee te voeden? We hebben twee jaar geïnvesteerd in het doen van research naar groenten in skincare en het ontwikkelen van onze Food for Skin lijn in samenwerking met een professioneel formulator. Afgelopen November is onze lijn gelanceerd!

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Food for Skin staat momenteel op nummer 1, dus ik werk zeker 10 uur per dag aan onze onderneming. Ik geloof in focus: 1 ding retegoed doen. Dus ik probeer dit niet met allerlei andere activiteiten te combineren. Uiteraard zorg ik ook voor mijn kids (maar die redden zichzelf gelukkig ook prima) en zie ik graag vrienden en moet ik sporten, maar dat wijkt voor mijn onderneming als dat nodig is. Zeker in de start-up fase geloof ik in 100% focus, 100% gedrevenheid, 100% motivatie.

 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Food for Skin is uniek, omdat het extreem goed werkende, duurzame, no-nonsense huidverzorging biedt voor zowel vrouwen als mannen, en daarmee in gaat tegen de gevestigde orde in cosmetica-land. De afgelopen decennia is plastic toegevoegd aan 60% van de selfcare producten in de vorm van microplastics om rimpels tijdelijk weg te werken, zijn honderden producten op de markt gekomen om allerlei symptomen te bestrijden, zijn fabrikanten steeds gekkere soorten en substanties gaan ontwikkelen om jou te laten denken dat je dit ook nog nodig hebt, maar waar het om gaat: huidbalans. Je moet geen symptomen bestrijden (bv. Een droge huid), maar de oorzaak aanpakken: een gebalanceerde huidbarrière. Dit gaat niet in 1 dag, maar na een paar weken zul je merken dat je huid rustig wordt, mooi van kleur, glanzend en gevoed met vitamines en mineralen.

 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Yes, heel veel! Met name wat wel en niet mag qua regeltjes en hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt. Onze producten zijn uitvoerig getest in onafhankelijke laboratoria en goedgekeurd volgens EU wetgeving, maar door die regels loop je tegen veel zaken aan die niet kunnen. Bijvoorbeeld: we wilden heel graag onze ingrediënten in leesbare woorden op de verpakking zetten, want wie kent nu bijvoorbeeld ‘Cucurbita’ (=komkommer), maar dat mag niet. Je moet de INCI codes op je verpakking zetten, de officiële benamingen. Jammer, want hoe kan de consument nu weten wat hij of zij koopt?

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik zou meer gebruik maken van mijn netwerk om hulplijnen in te schakelen bij vragen. Uiteindelijk kun je bijna alles wel googelen en zelf uitzoeken, maar daar kun je dagen mee bezig zijn. Een vraag stellen op Linkedin en hup, binnen een uur heb je 5 hulplijntjes. Ik vind het zelf ook altijd leuk om anderen te helpen. Ik had daar meer gebruik van moeten maken.

Wat is je toekomstvisie?

We willen met Food for Skin snel opschalen: in duurzaamheid, team, in landen, maar ook in producten. Het borrelt en bruist in ons hoofd van de nieuwe ideeën. We willen zoveel mogelijk mensen laten ervaren dat 100% natuurlijk de beste optie is, voor jou, maar ook voor de planeet. We willen 1. mensen bewust maken van wat er nu eigenlijk in je favoriete merk zit (Microplastics? Varkensvet?), 2. de overstap laten maken naar 100% natuurlijk en 3. aantonen dat je mooier ouder wordt door je huid te voeden, niet te vullen 😉 .

Contactpersoon: Angela Ursem

Onderneming: Food for Skin

Website: www.foodforskin.care

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *