Creativiteit met Creativitijd

Vier boosters om creativiteit te stimuleren en te blijven innoveren

Leestijd: 5-10 min

Tussen alle bedrijven door – de tijd die je werkt, je familie, je partner, je kinderen, hun school, de afwas, de boodschappen, de was draaien, het stofzuigen, het uurtje sporten, je serie op netflix, je socials bijwerken, slapen (thank god) – jezelf en je business creatief boosten om nieuwe ideeën te ontwikkelen, relevant te blijven en tunnelvisie te voorkomen. Appeltje, eitje…toch?

Hoeveel tijd gun jij jezelf om kansen te zien en creëren? 

In de waan van de dag voelt het vaak lastig om creatief te blijven ontwikkelen. 95% van alle dingen die we doen, zeggen of zelfs denken liggen in onze comfortzone. Deze dingen kennen we, hebben we vaker gedaan en worden gewoontes. Bijvoorbeeld autorijden. Ik ben daar een ster in, zo goed dat ik me soms afvraag hoe ik ‘ineens’  op mijn bestemming ben gekomen. Dan heeft mij brein de automatische piloot aangezet. Hartstikke handig dat ons brein meedenkt en een routine creëert, zodat we niet elke keer over alles hoeven na te denken. Dit scheelt een hoop tijd. 
Tegelijkertijd is dit de uitdaging in innovatief denken. Het bewust in de 5% stappen om de randen van je comfortzone op te rekken vraagt energie en lef. Dit is nou net niet wat je ‘inner-critic’ fijn vindt, die houdt je het allerliefste lekker veilig binnen de lijnen van je comfortzone. Je belemmerende overtuigingen aan de kant schuiven is lastig en spannend (als je eens wist hoe vaak ik de eerste zin van deze blog opnieuw heb geschreven 😉). Toch is de sprong in het onbekende het waard. Om eerlijk te zijn vind ik dat oprekken zelf een van de meest waardevolle dingen in het leven. Daar leer je, groei je, ontdek je. 

Hoe vaak leg jij je eigen routine onder de loep? Kruip jij wel eens heel bewust in die 5% om te kijken wat anders, beter of leuker kan?

Creatieve ideeën ‘gebeuren’ niet zomaar. Ik zie het vaak als een opstapeling van ideeën en gedachten die zich langzaam tot iets verrassends verenigen. Het is een balans van geïnspireerd raken, intensief de uitdaging aangaan om het daarna los te laten. Om het zweverige uit de vorige zin weg te halen stel ik je graag de vraag: ‘wanneer krijg jij de beste creatieve ideeën?’
‘Wanneer ik aan het werk ben’ is hoogstwaarschijnlijk niet het eerste antwoord. Vaak hoor ik in training de volgende momenten eerst terug: in bed, tijdens het wandelen, onder de douche of tijdens het sporten.
We komen een uitdaging tegen tijdens ons werk en vaak valt de creatieve oplossing in elkaar wanneer we een stukje afstand hebben gecreëerd.
Wanneer je deze oplossingen toepast, ben je innovatief bezig en dit is de kern voor het creëren van onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten, voor je doelgroep. Dit is waar je het verschil maakt, relevant blijft en het leuk voor jezelf maakt!

Creativiteit begint met het scheppen van de juiste condities. Ik heb hieronder vier punten gezet die mij helpen en jou hopelijk inspireren. 

  • Actieve Creativitijd!

Plan actief tijd in voor je denkproces. Per dag, per week, wat jij wil, maar plan het in. Bij dit plannen is het belangrijk om te beseffen dat je niet op alle momenten even creatief bent of kan zijn. Vaak hangt dit proces nauw samen met je energieniveau. Zit je goed in je energie dan is het makkelijker om inspiratie te voelen en kansen te zien. Plan daarom bewust tijd in op het moment dat je vaak in je goede energie zit. Welk moment is het meest geschikt voor jou?

Een bekend voorbeeld van actief tijd inplannen voor denken is bij het bedrijf Google. Hun 20% programma geeft medewerkers de tijd om aan hun eigen initiatieven binnen Google te werken om hun volle creativiteit en enthousiasme te benutten. De stimulans om te blijven ontwikkelen, door 20% van de werktijd als denktijd in te plannen heeft uiteindelijk geleid tot Google ’s meest succesvolle diensten.

Creatief denken kan dus geoptimaliseerd worden als je er ruimte voor creëert. Baanbrekende ideeën opdoen, komen vaak vanuit een uitdaging die je hebt opgemerkt of een probleem waar je doelgroep van baalt. Kortom, iets verbeteren, veranderen en of toevoegen om het verschil te maken. Wanneer we druk voelen, kan je soms verstrikt raken in het probleem. Je brein zit zo vast in zijn ‘river of thinking’, dat het je creativiteit platlegt. Mijn advies is om op dat moment totaal iets anders te gaan doen. Wandelen, sporten, douchen, slapen, lezen. Laat het proces los…
en toch niet helemaal. Formuleer je uitdaging of probleem in je hoofd of op papier. Wanneer ons brein geconfronteerd wordt met een vraag, gaat het namelijk op zoek naar antwoorden. Dit proces gaat onbewust door tot het kwartje valt. Dat AHA-moment. Heerlijk als je brein je verrast!

  • Verbinden! 

Ideeën, perspectieven, gedachten, beelden, woorden.
“Hoe diverser onze ervaringen en kennis, hoe meer verbindingen onze hersenen kunnen maken. Nieuwe input zet aan tot nieuwe associaties, die bij mensen tot innovatieve ideeën kunnen leiden.”*
Uit onderzoek blijkt dat creatieve mensen meerdere (tegenstrijdige) perspectieven naast elkaar kunnen laten bestaan zonder er één over de andere te kiezen, maar ze juist combineren om het verschil te maken.
Ontdek, experimenteer en sta open voor andere mensen, ideeën en perspectieven. Sluit daarbij vaardigheden en denkwijzen van andere disciplines of culturen zeker niet uit. Bij Disney maken ze gebruik van de zogenoemde ‘naive expert’. Bij hun innovatieve expandsessies nodigen ze een expert uit om mee te denken, die uit een totaal ander vakgebied komt. Dit levert vaak nieuwe input op doordat deze expert geen voorkennis over de gang van zaken heeft en daardoor juist de ‘naïeve’ voor de hand liggende vragen stelt die nog onbeantwoord bleven.

De kern ligt in het verbinden van de meest uiteenlopende levenservaringen en invalshoeken om zo tot een nieuwe boost van ideeën te komen. Verzamel daarom inspiraties en gedachten zelfs al weet je nog niet precies wat je er mee wilt. Al deze items hebben uiteindelijk in combinatie de potentie om een nieuwe, fantastisch idee aan te wakkeren of een probleem om te denken.
Dat laatste helpt je om je doelgroep nog beter te helpen. Je verbindt de waarheid (uitdaging van je doelgroep) met empathie (begrip) en komt tot een nieuw idee om deze waarheid te veranderen of verbeteren.
Neem bijvoorbeeld het ontstaan van Uber: twee vrienden op een congres in Parijs die na afloop geen taxi konden krijgen en elkaar de vraag stelden: ‘wat als alle auto’s taxi’s waren en we die met één tik op de telefoon konden bestellen?’
Stel dat de ander had geantwoord: ‘joh, doe eens niet zo gek!’

  • Inspirerende ruimte 

Set yourself up for success! Een goede basis om creativiteit op te wekken, is de ruimte waar je je in bevindt. Wanneer ik een zakelijk voorstel ga schrijven zit ik het liefste in een stille omgeving aan een opgeruimd bureau. Weinig afleiding. Vaak in pak, minstens een colbert, omdat dit mij die zakelijke boost geeft. Wanneer ik aan mijn fantasy-boek werk, zit ik het liefst midden in het proces. Daarom heb ik één mega moodboard op mijn muur gecreëerd. Bij het zien van de foto’s en de personages zit ik gelijk in de juiste headspace. 
Dus mijn vraag aan jou is: welke omgeving, kleding of items helpen jouw om in de creatieve mood te komen? Heb je een ruimte waar je creatief kan en mag zijn? Hoe kan je jouw ruimte nog creatiever inrichten?
Denk ook aan de spullen die je kan gebruiken. Wat daagt je uit om creatief te zijn? Zijn dat kleurige post-its, stiften, verf, muziek, magic charts, foto’s, quotes? Speel met de opties, niets hoeft, alles mag, maar zorg dat je in je omgeving geïnspireerd raakt. En heel belangrijk: niets is fout, het kan en hoeft niet meteen perfect, maar starten is essentieel. Dus let’s go! Maak het leuk voor jezelf!

  • Uitdagende vraagstelling

Om een creatieve oplossing te bedenken, is het formuleren van een uitdagende vraag minstens net zo belangrijk. Misschien zelfs belangrijker om nieuwe ingevingen te stimuleren. Zorg dat de vraag je inspireert om groot te denken. Overdrijf of maak tegenhangers. Zie het voorbeeld van Uber hierboven. Je kunt starten met: ‘Hoe kan ik…’, of ‘ Wat als…’
Een goede creatieve vraagstelling is in ieder geval open, positief, uitdagend en roept ideeën op. Maak je vraag provocatief door hem super ambitieus te maken, beeldspraak te gebruiken, om te keren of te overdrijven. Bijvoorbeeld: ‘Hoe maak ik mijn deelnemers alerte, kans-grijpende, creatieve superhelden?’ of ‘Wat als ik 10.000 mensen tegelijk kan inspireren over creatief denken’. 

Met welke vraag daag jij jezelf uit?’

Vraag, denk en brainstorm groot, groter, grootst en veel, meer, meest. Om een goed creatief idee te krijgen, heb je er namelijk veel nodig. Focus je op het bedenken van nieuwe ideeën. Kleur buiten de lijnen. Overdrijf. Speel. Word enthousiast. Ben nieuwsgierig. Heb lef. Ben avonturier.

Creativiteit komt in zoveel verschillende vormen, dat maakt het onderwerp zo inspirerend. In dit artikel heb ik mij gefocust op de kracht van creatief denken om innovatief te zijn. Onmisbaar in een markt die zich zo snel ontwikkeld als de huidige. De ideeën die je opdoet door bewust tijd te maken voor creativiteit, stimuleren en versterken je onderscheidend vermogen.
Ik daag je uit sta open, laat je inspireren, blijf experimenteren en vergroot je comfortzone. 

Hi, leuk dat je mijn blog hebt gelezen!
Mijn naam is Nicole de Leeuw en ik help ondernemers hun business, creativiteit en team te boosten! Dit doe ik door samen talent en kwaliteiten om te denken in waardecreatie en dit in te zetten om je doelen te halen.
Naast het geven van deze trainingen, heb ik een eigen escape room business. Online en offline design ik escape belevingen. Emmelocked, mijn op fantasy gebaseerde escape room is open sinds 2019.  (www.emmelocked.nl)
Ik vind het super om bovenstaande trainingen en escape games te combineren. Voor bedrijven ontwerp escape belevingen, waarbij ik bedrijfsspecifieke informatie transformeer in een uitdagend spel. Zo trainen we teams op een innovatieve manier! 

 

Heb je een vraag deze blog of wil je meer weten? Dan ontvang ik graag een bericht op steasetraining@gmail.com of kan je me bereiken via instagram @steasetraining of @businessboosternl

*’The innovators DNA- HBR’