De CommunicatieHelpdesk

Wie ben je?

Ik ben Marjolein Hettinga en met mijn bedrijf De CommunicatieHelpdesk help ik ondernemers om zichtbaar te worden en zo meer klanten aan te trekken. Want als je meer klanten wilt, moeten meer mensen weten dat je bestaat en wat je te bieden hebt. Zo simpel is het eigenlijk, maar dat zichtbaar worden, laten zien waar je goed in bent, dat is nog wel een dingetje voor veel ondernemers. Ik vind het fantastisch om ondernemers over die drempel te laten stappen, waarbij ze meestal ontdekken dat het allemaal niet zo moeilijk en spannend is als ze vooraf dachten. Samen met mijn klanten ga ik op zoek naar een manier om zichtbaar te worden die prettig voelt én waarmee je klanten naar je toe trekt.

Netwerken vind ik een van de leukste onderdelen aan het ondernemen. Met mede-ondernemers over werk kletsen en kijken waar je elkaar kan helpen. Ik weet dat veel ondernemers het maar niks vinden en er tegenop zien, omdat ze het idee hebben dat ze zich dan tussen een clubje vreemden moeten dringen. Maar ze vergeten dat ondernemers juist ook gaan netwerken om nieuwe mensen te ontmoeten. En ik denk dat het voor de meeste ondernemers makkelijker is om nieuwe klanten uit hun warme netwerk te halen, dan bijvoorbeeld via social media.

Ook heb ik een wekelijkse podcast: De OndernemersPodcast. Hierin geef ik tips en tricks om het ondernemen makkelijker en leuker te maken en interview ik andere ondernemers over hun vak.

Naast mijn werk blijft er nog genoeg tijd over voor andere leuke dingen. Ik vind het heerlijk om mijn hoofd leeg te maken met een rondje hardlopen of suppen in de grachten van Leiden. En als het maar een beetje weer is, ga ik graag naar het strand. Of gewoon gezellig met vrienden afspreken.

 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Voor ik ondernemer werd, werkte ik bij verschillende kranten. Eerst als redacteur bij een uitgeverij van huis-aan-huisbladen en mijn laatste baan in loondienst was bij het Leidsch Dagblad. Als oplagecoördinator had ik daar een hele leuke baan, maar ik had ook al jaren een droom om op wereldreis te gaan. Dus eind 2011 heb ik mijn baan opgezegd, mijn huis voor een jaar verhuurd en ben ik gaan reizen.

 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Toen ik mijn baan opzegde om te gaan reizen, zaten we weliswaar nog midden in de vorige crisis, maar ik had het idee dat het na een jaar wel beter met de economie zou gaan. En ook dat als je wilt werken, er altijd wel wat te vinden is. Dat bleek beide niet het geval, want na tientallen sollicitatiebrieven had ik nog steeds geen baan. Ondertussen kwam ook het einde van mijn spaarrekening wel een beetje in zicht na een jaar reizen, dus werd het tijd voor plan B: ondernemer worden. Het was dus niet heel erg een vooropgezet plan, maar ik had altijd wel al het idee dat als ik zonder werk kwam te zitten, ik altijd nog voor mezelf kon beginnen. Mijn vader had ook een eigen bedrijf en bij hem zag ik dat het zeker hard werken was, maar dat er ook veel voordelen aan zaten, vooral die vrijheid om je eigen tijd in te delen.

Ik begon met wat ik gewend was en waar ik goed in was: het uitvoeren van allerlei communicatiewerkzaamheden voor bedrijven. Tekstschrijven, websites bijhouden, social media beheren, PR-acties bedenken, etc. Tot ik ontdekte dat ik daar niet zoveel voldoening meer uit haalde en het veel leuker vond om ondernemers zelf te leren hoe ze het moeten doen. Dus die switch heb ik een paar jaar geleden gemaakt. Dat levert vaak ook veel beter resultaat op. Mijn klanten zijn voornamelijk zzp’ers, maar in ieder geval altijd ondernemers die zelf het gezicht van hun bedrijf zijn. Dan is het belangrijk dat je klant niet alleen weet wat je te bieden hebt, maar vooral ook wie jij bent en waar je voor staat. In mijn Word een Klantenmagneet- traject – een individueel traject van vier maanden – gaan we hiermee aan de slag om te zorgen dat je weet wát je moet doen om bij je ideale klant in beeld te komen en hoe je vervolgens zorgt dat die ook daadwerkelijk klant wordt.

 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Ondernemer ben je 24 uur per dag, dus werk en privé lopen nogal eens door elkaar. En dat vind ik ook helemaal niet erg. De vrijheid om mijn eigen agenda in te delen, vind ik juist heerlijk! Als ik overdag wil sporten of met een vriendin gaan lunchen, dan kan dat gewoon. En als ik op zondag in alle rust alvast een beetje werk doe, dan ben ik vaak veel productiever, omdat je ongestoord kan werken.

Ik heb mijn agenda tegenwoordig wel in blokken ingedeeld. Dus momenten om aan mijn bedrijf en mijn eigen marketing te werken, blokken voor sessies met klanten en blokken voor netwerken en netwerkgesprekken, etc. Ik plan ook al mijn taken in mijn agenda. Zodat ik in één oogopslag zie waar ik ruimte in mijn agenda heb. Van mezelf ben ik nogal chaotisch, maar deze structuur geeft juist veel rust en overzicht.

 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Mijn werk is geen rocket science, maar wat mijn bedrijf uniek maakt – en dat geldt voor de meeste eenmanszaken – dat is de ondernemer, ik dus. Mijn manier van werken is een combinatie van praktische skills aanleren – hoe doe je iets – en coaching. Je anders naar dingen laten kijken, bedenken hoe het makkelijker kan. Hoe deed je dingen in het verleden en waarom werkte dat niet? Hoe zorgen we dat het voortaan wél lukt? Ik daag mijn klanten uit om soms een beetje uit hun comfortzone te stappen, omdat er dan mooie dingen kunnen ontstaan. Ook ben ik een stok achter de deur. Want afspraken met jezelf wegen vaak minder zwaar dan afspraken met een ander. Ik vind het vooral belangrijk dat ik een klik heb met mijn klanten en dat we een beetje op dezelfde golflengte zitten. Dan bereiken we gewoon het beste resultaat. Daarom heb ik altijd eerst een uitgebreide kennismaking. Om te kijken of ik kansen zie, gaat iemand zijn investering in mij snel terugverdienen? Maar ook: zien we het allebei zitten om een aantal maanden samen te werken?

 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ja, hoe vaak je je boodschap wel niet moet vertellen voordat die bij mensen aankomt. Dat heb ik zelf vooral gemerkt toen ik een paar jaar geleden die switch maakte van uitvoerend werk naar het begeleiden en coachen van ondernemers. Dat voelde ongeveer alsof ik weer opnieuw een bedrijf startte, met de handicap dat iedereen in je netwerk wel denkt te weten wat je doet. En als die boodschap inmiddels veranderd is, dan duurt het heel lang voordat iedereen dat door heeft. Inmiddels weet ik wel beter en blijf ik mijn verhaal gewoon verkondigen, maar ik zie dit bij veel ondernemers. Die plaatsen een paar berichtjes op social media of sturen een keer een nieuwsbrief en verwachten dan dat de aanvragen binnenstromen of de telefoon vanzelf gaat rinkelen. En als dat niet het geval blijkt, dan denken ze ‘het werkt niet’ en gaan ze weer wat anders proberen. Met waarschijnlijk hetzelfde resultaat.

 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik zou met een concreter plan beginnen. In het begin deed ik maar wat, ik pakte alles aan waar enigszins omzet in zat, wilde elke klant binnenhalen. Nu heb ik veel meer focus op wat ik wel en niet doe. En vooral ook wie mijn ideale klant is, voor wie ik de beste resultaten kan bereiken.

 

En een tweede ding: in het begin had ik het idee dat ik alles zelf moest doen en ontdekken. Maar ik heb gemerkt dat veel ondernemers het juist hartstikke leuk vinden om elkaar te helpen en met elkaar mee te denken. Dus hulp aannemen en ook gewoon vragen om hulp, dat is een advies wat ik starters zou willen geven. En investeer in een goede coach of adviseur. Heel leerzaam en daar groei je veel sneller van.

 

Wat is je toekomstvisie?

Dat ik heel veel ondernemers kan laten inzien dat communicatie en zichtbaarheid helemaal niet zo moeilijk zijn. Als je maar gewoon jezelf bent. Dát is wat potentiële klanten willen zien. Voor nu focus ik me op de individuele trajecten, maar ik zie in de toekomst ook wel groepstrajecten. Enerzijds omdat je dan meer mensen tegelijk kan helpen en omdat sommigen zich ook gewoon prettiger voelen in een groep en het fijn vinden om van elkaar te leren en samen op te trekken. 

Inmiddels werk ik vrijwel volledig online. Dus als reizen straks weer mogelijk is, wil ik meerdere keren per jaar gaan werken vanaf een heerlijke zonbestemming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *