De schokkende waarheid over bijna alle websites

Er is ontzettend veel te zeggen over online marketing. Ik wil je graag meenemen in een basic, namelijk je website. En dan heel specifiek, je homepage. 
Want bij 9 van de 10 ondernemers mist daar iets heel essentieels!
 
Ik krijg veel vragen over websites. Dat begint altijd bij de homepage. Afgelopen week nog. 
Wanneer je vaker mijn blogs leest, dan lees je met regelmaat allerlei tips en how to’s over funnels, brochure websites, email follow up funnels, etc.
 
Ik ga het hier hebben over het verband tussen brochures, folders, visitekaartjes en je homepage. 
Waarschuwing vooraf: je gaat zo blij worden dat je dit nu weet. 
Het kan best zijn dat je even een gevoel krijgt van “sh**” … ik heb dat ook. 
NIET ERG! 
Ik herken het gevoel.
En … het ligt niet aan jou. 
 
Veel marketinginstituten leren je dit aan, die leren je een brochure website te maken.
Dit is mijn advies: vergeet brochure websites
Waarom? 
 
Ok, eerst een andere vraag.
Hoeveel procent van je websitebezoekers zijn denk je “klaar om te kopen”?
 
A 3%
B 13%
C 30%
 
Nu eerlijk antwoorden he 😉 
Het antwoord is …. A.
 
Shocking! 
 
En weet je wat nog meer shocking is? 
Dat die overige 97% – kan ook nog iets meer zijn – meestal geen aandacht krijgt op je website. 
 
Wat bedoel ik met aandacht?
Want je denk misschien nu, “Ik heb er toch content staan?”. 
 
Bedoel je dan deze content?
– Iets over je producten en/of diensten? 
– Of misschien wel héél veel producten en diensten…
– Iets over jezelf en/of je team?
– Het laatste nieuws over je bedrijf? 
 
De meeste bezoekers zijn niet op zoek naar deze content. 
NOG niet. 
De meeste bezoekers komen voor de eerste keer op je homepage en zijn op zoek naar antwoorden.   
Hebben via Google iets gezocht en zijn bij jou uitgekomen. 
En dan komen ze op jouw … brochure website.
 
Een brochure website is zoals je al vermoed een website die zich als een brochure, een folder gedraagt.
Soms zelfs als een visitekaartje omdat er steeds staat “Neem contact op”.
In 97 van de 100 gevallen is dat niet wat je bezoeker wil. 
 
Want contact opnemen, dat doe je pas in het latere fase in het aankoopproces.
Eerst wil een bezoeker … informatie vinden. 
Zichzelf en zijn of haar problematiek herkennen. 
Zijn of haar dromen of gewenste situatie beschreven zien. 
In één woord: BEGRIP. 
 
Geen begrip = exit, weg van de website, op zoek naar een andere website die wel antwoord geeft. 
Ofwel, de bezoeker van je website gaat weg, terug naar Google en zoekt door.
Komt bij een andere aanbieder uit die het wel goed geregeld heeft. 
 
Want weet je wat ook nog zo naar is?
De bezoeker, die mogelijk potentiële klant, die vertrouwt het aanvankelijk allemaal niet zo. 
Jij kan wel mooie verhalen vertellen op je pagina’s, op je homepage .. 
Maar bén jij ook echt te vertrouwen?
 
Tuurlijk ben jij te vertrouwen alleen dat weet je webbezoeker nog niet. 
 
En daar … komen funnels in zicht. 
 
Heel erg simpel is een funnel website: 
Een set van pagina’s opgebouwd als de voor de klant logische route van A naar B
Van vraag van je bezoeker naar antwoord.
Waar de bezoeker echt wordt geholpen en begeleid in zijn of haar customer journey. 
 
Dat kan een aankoop zijn. 
Maar meestal is dat het NOG niet en heeft die bezoeker een paar stappen nodig om daar te komen.
Een funnel website is het ideale instrument om dat te stimuleren. 
Maar wel .. zonder dat het irritant wordt. 
 
Dus geef eerst iets waarvan je weet, hier worden mijn ideale klanten blij van. 
En dat “iets” dat zet je (onder andere) hoog op je homepage met een CTA (call to action, een “knop”).
 
Vervolgens bied je nog iets waardevols aan, en kijk je of er directe interesse is in meer informatie.
Zo niet, dan stuur je af en toe een mail boordevol waarde. 
Want .. met waarde krijgen je lezers vertrouwen in je. 
 
In plaats van de bezoeker te verleiden om contact met jou op te nemen vanaf de homepage, start je met helpen. 
Helpen om zijn of haar vraag op te lossen en het eerste vertrouwen actief te bouwen. 
En neem je hem of haar mee op het aankooppad.
 
Dus .. vergeet brochure websites. 
Nu weet je waarom! 
 
Er zijn 3 hoofdingrediënten die in IEDERE marketingstrategie thuishoren.
Die ervoor zorgen dat je websitebezoekers WEL contact met je opnemen.  
In een gratis training leg ik je dat stap voor stap uit in wat de 3 MUST HAVEs van de enige werkende marketingstrategie zijn.
 
Maak 45 minuten in je agenda vrij, schenk jezelf een kop thee of koffie of wat dan ook in. 
Beloofd: in de training ontdek je hoe je van webbezoekers blije, trouwe, terugkerende klanten maakt.  
Direct zelf te implementeren in jouw website. 
Zonder tech-guru te zijn, zonder mega budget.
 
Ik wens je alles wat goed is en veel nieuwe blije klanten! 
Groet van Laura