Dit is waarom kleine bedrijven een contentstrategie nodig hebben

Het ontwikkelen, implementeren en monitoren van een content strategie is essentieel in de digitale wereld van vandaag. Interessant genoeg heeft 84% van de bedrijven wereldwijd eengedocumenteerde contentstrategie, waarvan slechts 11% hun contentstrategie als uitstekend beoordeelt. Maar wat is een contentstrategie en waarom zou het je iets kunnen schelen?

Als eigenaar van een klein bedrijf geniet je niet van de overhead capaciteit die grote ondernemingen vaak tot hun beschikking hebben. Je vindt het misschien moeilijker om je marketinginspanningen te laten renderen, aangezien je een beperkt budget en een klein personeelsbestand hebt.

Je kunt echter nog steeds een aantal van je uitdagingen overwinnen met de juiste contentstrategieën. Een contentstrategie kan al je huidige en toekomstige initiatieven bundelen, waardoor een georganiseerd en efficiënt proces voor het maken van content mogelijk wordt, zodat het je helpt een professioneel bedrijfsimago op te bouwen en te behouden.

Waarom heb je een contentstrategie nodig?

Misschien heb je de volgende content vormen al toegepast: een zakelijke blog op je website, gratis e-books of whitepapers, posts op sociale media, webinars, podcasts en e-mailcampagnes. Maar zit er een strategie achter? Of post je sporadisch wanneer je een ingeving hebt of iets hebt aan te kondigen?

Content is de enige manier om de aandacht van potentiële klanten te trekken en de aandacht van je huidige klanten vast te houden. Maar het maken van content zonder een goed doordachte strategie zal je op de lange termijn zeker geen succes opleveren. Een contentstrategie geeft je de duidelijkheid die nodig is bij elke stap van je marketing- en communicatieprocessen en het produceren van content.

Een van de belangrijkste doelen van een contentstrategie is om je te helpen content ideeën te elimineren die je doelgroep en je bedrijf niet dienen. In een notendop, een contentstrategie helpt je systematisch relevante en waardevolle content te creëren die waarde toevoegt en aantrekkelijk is voor jouw ideale klanten. Het helpt vertrouwen op te bouwen en wekt interesse bij jouw specifieke doelgroep.

Wat is een contentstrategie?

Maar wat is een contentstrategie? Laten we beginnen met uit te leggen wat een contentstrategie NIET is.

Misschien heb je je tone of voice, content formaten, distributiekanalen en de frequentie van posten bepaald. Dit is echter nog geen contentstrategie: het is een redactionele planning. Dat heb je natuurlijk nodig, maar er zijn nog een heleboel andere dingen die je moet uitzoeken voordat je je content ideeën op een kalender plot. Beginnen met een contentplanning zonder een contentstrategie is als de kar voor het paard spannen.

Contentstrategie is geen planning en geen uitvoering: het is het proces dat je doorloopt om bij de planningsstap te komen die je vervolgens naar de uitvoering leidt. 

Misschien wil je meteen aan de slag met het produceren van content want er zijn dingen die jij belangrijk vindt en die jij wilt delen met je doelgroep. Maar wees voorzichtig: je loopt het risico uit het oog te verliezen waarom je de content maakt en voor wie je het maakt (je maakt geen content voor jezelf maar voor je ideale klanten).

Een contentstrategie richt je op de Waarom-vraag en is gekoppeld aan je algemene bedrijfsdoelen.

Een contentstrategie definieert:

  • wie je wilt bereiken en waarom
  • watvoor soort content je wilt maken

–   hoe en wanneer je het wilt maken, verspreiden en promoten

–   customer journey

–   content doelstellingen

–   bepaling van middelen en capaciteit

–   content creatie proces

–   distributiekanalen en versterkingspraktijken

–   hoe je gaat meten of je je gestelde doelen heeft bereikt

–   KPI’s

–   en meer.

Voordelen van een contentstrategie voor je kleine onderneming

  1. Een contentstrategie helpt je je ideale klanten te bereiken

Elk bedrijf heeft zijn ideale klanten: de mensen die het product of dienst die je aanbiedt het meest waarschijnlijk zullen kopen omdat het precies aan hun behoeften voldoet. Een contentstrategie helpt je waarde toe te voegen voor je ideale klanten door content te creëren die relevant is voor hun behoeften en pijnpunten en die hun vragen beantwoordt.

Het doel van al je inspanningen op het gebied van content moet immers zijn om de juiste content op het juiste moment aan de juiste mensen te tonen. Een alomvattende strategie helpt je dit te bereiken. Met de juiste mensen bedoel ik: je duidelijk gedefinieerde doelgroep (ik neem aan dat iedereen niet je doelgroep is, of toch?) En met de juiste content bedoel ik: content die bij ze blijft plakken en waar ze naar handelen.

  1. Een contentstrategie maakt het creëren van content eenvoudiger

Heb je geen ideeën voor onderwerpen over blogposts of posts op sociale media? Heb je geen originele ideeën meer voor je volgende nieuwsbrief? Zodra je je Waarom begrijpt en definieert, zal het brainstormen en implementeren van content ideeën vanzelf soepeler lopen.

Elk stuk content dat je maakt moet zijn gekoppeld aan een direct doel gerelateerd aan je bedrijfsdoelen. Een contentstrategie geeft je de nodige duidelijkheid zodat je content kun creëren die aansluit bij je doelen en geen tijd verspilt op content die niet aanslaat bij je doelgroep en niet aansluit bij je bedrijfsdoelen.

  1. Een contentstrategie helpt je georganiseerd te blijven

Met een contentstrategie kunnen jij (en je team) georganiseerd blijven en op elk moment consistente tactische content gerelateerde beslissingen nemen, zelfs als er onderweg obstakels opduiken (en dat doen ze altijd). Een contentstrategie zal helpen om prioriteit te geven aan wat er moet gebeuren en wanneer.

Als je weet hoe je je content initiatieven moet plannen en organiseren, kun je zelfverzekerde – en slimme – beslissingen nemen, ook als het gaat om welk onderwerp je moet bespreken, welk formaat je content moet aannemen, waar en hoe vaak je deze moet publiceren en hoe je het effectief kun verspreiden.

  1. Een contentstrategie verbetert de consistentie

Het publiceren van niet-relevante stukjes content kan je publiek in verwarring brengen en dat geldt ook voor sporadische bedrijfsupdates die worden gemaakt om iets te publiceren. Dit kan slordig en weinig betrokken overkomen waardoor je jouw doelgroep misschien wel afstoot.

Een contentstrategie kan je helpen een duidelijk overzicht te creëren van wanneer en hoe vaak je content moet maken, zodat je een consistente stroom van relevante informatie levert. Dit betekent echter niet dat je elke dag moet posten: het is van cruciaal belang dat je een haalbaar schema maakt waar jij en je team zich aan kunnen houden, dus als dit betekent dat je één keer per week kan posten dan is dat volkomen acceptabel zolang je dit kan volhouden.

  1. Een contentstrategie bespaart je tijd en moeite

Het maken van relevante en waardevolle content is moeilijk en tijdrovend, vooral als je niet weet wat je doet: je verspilt kostbare tijd die beter kunt investeren in het leiden van jouw bedrijf.

Weten voor wie je content maakt en wat ze willen, waarom je content maakt, hoe je content maakt en verspreid en ervoor zorgt dat je een gestroomlijnd en efficiënt proces hebt kan de hoeveelheid tijd en moeite die jij en je team nodig hebben aanzienlijk verminderen.

Conclusie

Ik kan alle andere voordelen van het ontwikkelen, implementeren en het monitoren van een contentstrategieblijven opsommen, maar ik weet dat je niet veel tijd hebt omdat je een bedrijf moet leiden. Onthoud dus: een contentstrategie is je routekaart naar het bereiken van je bedrijfsdoelen via content, en het is een onmisbare tool voor georganiseerde, consistente en efficiënte content creatie.

Als dit verhaal je heeft geïnspireerd of als je vragen hebt hoe ik je kan helpen, stuur me dan een bericht op andriana@ab-mediacommunication.com. Ik vind het altijd leuk om van mijn lezers te horen.

Opmerking: Dit artikel is vertaald vanuit het Engels.

Kijk op mijn website voor meer content inspiratie voor je bedrijf:

ab-mediacommunication.com

Of volg mij op social media: LinkedIn; Instagram; Facebook

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!