Wie zijn jullie?

Wij zijn Marielle en Joleen en wij hebben ons gespecialiseerd in duurzame gedragsveranderingen en werkgeluk. Wij vinden elkaar in het fenomeen omdenken, zijn dol op improvisatie theater en hebben een enorme drive om mensen te inspireren zelf het heft in handen te nemen. Stel dat het wél lukt?! Is dan ook niet voor niets ons credo.

Wat hebben jullie gedaan voor jullie begonnen met ondernemen?

Over Marielle

Ik ben afgestudeerd als dramatherapeut en al heel lang bezig met mijn passie voor theater. Ik ben begonnen in de zorg, maar ben me later met name gaan specialiseren in improvisatie theater. Vandaaruit heb ik vele jaren les gegeven als theaterdocent waarbij ik me veel gericht heb op groepsdynamica. De combinatie met Joleen en vanuit daar de stap om Durven en Doen te starten was voor mij een logisch vervolg.

Over Joleen

Ik ben eerst marketeer geweest bij verschillende nationale en internationale bedrijven. In 2011 startte ik mijn eerste bedrijf Ontdek Tilburg; groepsuitjes in en om Tilburg. Dit bedrijf heb ik 7 jaar met veel plezier gerund, maar in 2018 verkocht omdat ik merkte dat ik meer wilde bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Eind 2016 ben ik met Marielle Durven & Doen gestart.

Waarom hebben jullie voor het ondernemen gekozen en hoe zijn jullie op het idee van de onderneming gekomen?

Omdat we beiden ontdekten dat we met onze manier van werken goud in handen hebben. Toen we in 2014 via via via de opdracht kregen om 600 man uit een zorginstellingen te trainen d.m.v. theater werden we geraakt door de onmacht die sommige medewerkers ervaren. Onmacht omdat de organisatie dingen van hen verwacht die ze niet altijd waar kunnen maken. De oplossing zit niet enkel in het aanleren van de benodigde vaardigheden maar vaak nog veel meer in het aanpakken van de (belemmerende) mindset.

Doordat wij situaties van de werkvloer uitspelen en de medewerker dus als het ware naar zichzelf kijkt, beseffen ze heel snel waar de schoen knelt. Wij veroordelen niet. Wij vergroten enkel de werkelijkheid uit en daarover gaan we met elkaar in gesprek.

De humor in combinatie met praktische en toegankelijke werkvormen maakt dat medewerkers het leuk vinden en na ons vertrek altijd handvatten hebben om gelijk aan de slag te gaan. Het besef dat ze zelf onderdeel van een bedrijfscultuur zijn en daardoor dus ook zélf in staat zijn om hier verandering in aan te brengen is vaak het begin.

De reden om dit als zelfstandigen te doen is simpelweg omdat we geen bedrijf kende die ook zo werken. Beiden zijn we aanpakkers en niet bang voor een uitdaging dus dit bedrijf samen starten was dan ook een logische stap.

Hoe combineren jullie het ondernemen met alle andere activiteiten op de dag?

Dat is soms best een uitdaging. Beiden hebben we kinderen op de basisschool waardoor we het belangrijk vinden dat we voldoende tijd voor hen vrij kunnen maken. Het voordeel is dat wij ons richten op de publieke sector waardoor afspraken in de avond al niet aan de orde zijn en de zomervakantie zijn we daardoor ook grotendeels vrij.

Verder vinden we het beiden belangrijk om goed te kijken waar we energie van krijgen en hoe we ons werk zo leuk mogelijk houden. Dat betekent dat we ons werk dus niet altijd in de geijkte 9-17:00 tijd doen. Joleen vind het lekker om te sporten en Marielle wandelt graag met de hond. Door hiervoor ruimte te maken houden we ook de ruimte in ons hoofd om creatief te zijn en dat werkt goed.

Wat maakt jullie onderneming uniek?

Ons startpunt ligt altijd bij het theater. Wij gebruiken de kracht van humor om delicate zaken bespreekbaar te maken. Doordat we met een knipoog scènes uit de praktijk uitspelen, houden we op een ludieke manier een spiegel voor. Een spiegel die ondanks de gebruikte humor altijd voor veel inzichten zorgt. Het ‘ohja-dat-doen-wij-ook-zo’ moment is hét moment dat de veranderbereidheid ontstaat. Eerst geven wij inzicht in het huidige gedrag en creëren we een platform tot gesprek om vanuit daar te kijken welke vaardigheden ingetraind moeten worden. Gedrag wat is ingesleten moet tenslotte ook uitslijten.

Onze voorstellingen zijn altijd op basis van open improvisatie waardoor de medewerkers hun ideeën kunnen inbrengen in de scènes. Want wat zou jij doen als je de manager was? Of wat zou helpen voor deze medewerker om te doen? Het publiek heeft de inhoud, wij verzorgen de vorm. En in deze tijd kan die vorm uiteraard ook online zijn.

Is er iets binnen het ondernemen dat jullie hebben onderschat?

Het fenomeen werktheater blijft lastig om te ‘verkopen’. Het is een creatieve vorm die enorm veel impact geeft maar wat niet altijd direct meetbaar is. Vaak moeten mensen het ervaren voordat ze overtuigd zijn van de kracht van het medium. Onze klanten komen dan ook voornamelijk via via.

Als jullie 1 ding over konden doen sinds jullie zijn begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Dat is best lastig, want soms hebben zaken ook tijd nodig om in te bedden en is het simpelweg nuttig om eens flink je neus te stoten. Toch zou ik achteraf gezien eerder zogenaamde denktank sessies hebben gepland. Anderen van buiten het werkveld naar jouw bedrijf en bijbehorende processen te laten kijken is enorm verhelderend.

Wat is jullie toekomstvisie?

Zoveel mogelijk medewerkers bereiken en ze te laten zien dat ze zélf in staat zijn om hun (werk)geluk te vergroten. Wij zien dat er vaak vervallen wordt in klaaggedrag over de organisatie, de nieuwe werkwijze, de manager… Wat gemakshalve vergeten wordt is dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar werkgeluk, maar dat begint wel met inzicht en het zetten van een eerste stap. Wij zeggen dan “Alles begint met een beetje durf, alvorens het te doen. Stel dat het wél lukt?!”

We doen dit niet enkel met onze werktheater voorstellingen en trainingen, maar ook ons boek “Durven en Doen, stel dat het wél lukt?!” wat eind dit jaar uitkomt.

Contactpersonen: Joleen Jansen en Marielle Bruggeman
Onderneming: Durven & Doen | Werktheater en Training           
Website: www.durvenendoen.nu

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!