Duurzaam ondernemen? Het kent alleen maar winnaars!

Duurzaamheid heeft voor veel mensen een centrale plek in hun leven. Of het nu gaat over een bewuste keuze om fast-fashion achter je te laten, of te kiezen voor een dieet wat geen vlees, vis of dierlijke producten bevat; vele van ons maken de keuze om actief te helpen aan het verbeteren van onze wereld. Duurzaamheid is helemaal in, maar toch blijft het bedrijfsleven vaak achter. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt gezien als een kostenpost, maar is dit wel waar?

Duurzaam ondernemen richt zich op drie pijlers die in balans samen werken: economisch, ecologisch en sociaal gebied versterken elkaar om niet alleen winst te maken, maar ook onze planeet en de mensen die er op leven te koesteren. Mogelijk ken je deze termen in het Engels: People, Planet and Profit.

People

Op sociaal gebied denkt men al snel aan medewerkers binnen een bedrijf, maar dit is niet alles. Alhoewel oog hebben voor arbeidsverhoudingen en ontwikkelmogelijkheden van medewerkers belangrijk is, erkent een duurzaam bedrijf ook dat zij deel uitmaakt van een gemeenschap buiten de organisatie. Verkoop je bijvoorbeeld producten? Dan kom je ook in aanraking met leveranciers. Het in kaart brengen van de arbeidsomstandigheden binnen je supply chain is niet alleen sociaal verantwoord, het zorgt er ook voor dat je mogelijke problemen in de toekomst vroegtijdig oppikt en kan voorkomen.

Planet

Bedrijfsvoering heeft consequenties, zo ook voor het milieu. Het proactief betrekken van negatieve of positieve effecten voor de planeet bij bedrijfsbeslissingen en -activiteiten staat bij deze pijler centraal. Hierbij kun je denken aan milieumanagement en de ecologische voetprint van je bedrijf/kantoor: wordt afval gescheiden en hoeveel energie wordt er verbruikt? Ook ketenbeheer speelt hier weer een grote rol. Worden de producten die je inkoopt duurzaam gemaakt of belanden resten in landfills en wordt de oceaan ermee vervuild? Transparantie staat hierbij centraal; toon aan wat de gevolgen zijn van je bedrijfsvoering voor het milieu (en hoe je dit kan verbeteren).

Profit

Bij ieder bedrijf is het van belang om economische waarde te creëren. Bedrijven zien MVO vaak als een drempel die financiële baten buiten beschouwing laat, maar dit is natuurlijk niet zo. Ook bedrijven die zich inzetten voor een duurzame wereld zijn winstgericht, maar doen dit niet ten koste van de andere twee pijlers. Profit heeft invloed op de haalbaarheid van keuzes die je maakt rondom People en Planet. Als een inkoop van duurzaam gecertificeerde producten economisch niet haalbaar is, neem je als bedrijf die stap ook niet. Duurzame bedrijven kijken juist naar mogelijkheden binnen hun financiële kaders met een lange termijn focus: groene energie inkopen mag dan nu iets duurder zijn, je haalt er winst uit in de lange termijn.

Kostenpost? Absoluut niet.

Zoals eerder aangegeven staan de drie pijlers in balans met elkaar. Voor duurzaam ondernemen kan de een niet zonder de ander. Dus waar komt dat idee van die kostenpost vandaan? Door te wachten tot er beleid wordt gemaakt, laten veel MKB’ers nu juist kansen liggen. Bedrijven die nu al tijd besteden aan duurzaam ondernemen ondervinden op de lange termijn minder obstakels. Door nu te investeren in, bijvoorbeeld, energiebesparende maatregelen voldoen bedrijven aan zaken die in de toekomst op hun bord komen te liggen, zoals de informatieplicht energiebesparing. Door vroegtijdig en met een lange termijn focus MVO mee te nemen in de bedrijfsvoering voorkom je juist kosten. Daarnaast kunnen bedrijven gebruik  maken van aantrekkelijke regelingen en subsidies zoals de SE+ subsidie voor duurzame investeringen.

Alleen maar voordelen

Duurzaam ondernemen kent niet alleen maar directe financiële voordelen, maar doet veel meer voor je bedrijf. Uit Dossier Duurzaam blijkt dat 76% van de consumenten bedrijven sympathieker vinden als ze een hoger maatschappelijk doel nastreven. MVO levert een beter imago dat daarbij nieuwe, duurzame klanten aantrekt. Dit imago werkt ook voor investeerders en overheden. Duurzaamheid is een belangrijk punt bij veel aanbestedingen en kan zelfs leiden tot een 10% gunningsvoordeel. Als laatste trek je met duurzame beleidsvoering gedreven medewerkers aan die niet alleen hun werk doen voor een salaris, maar geïnteresseerd zijn in het goede dat ze doen voor de wereld door middel van hun werkzaamheden.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft dus niet alleen pluspunten voor het milieu en de mensen in je keten, maar ook voor jou en je bedrijf! Verantwoord ondernemen is de toekomst en biedt juist mogelijkheden die anders afgesloten zouden zijn. Dus waarom blijven wachten als je nu al kansen kunt pakken?

Over Noble Achievers

Norma Wouters-Snell is de oprichter van & duurzame strategie expert binnen Noble Achievers.

Noble Achievers helpt uw organisatie in balans te brengen en duurzaamheid te integreren, zodat u commercieel succesvol blijft en voldoet aan de verwachtingen en vereisten van zowel markt als maatschappij.

Alleen wanneer uw bedrijf in balans is, bent u optimaal in staat om een maximale impact te creëren. Commercieel & verantwoord.

www.nobleachievers.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *