Wie houd jij buiten de deur op jouw website of webshop? Niet bewust natuurlijk. Maar wanneer jouw website niet toegankelijk is gemaakt, dan sluit je een grote groep bezoekers buiten. Dat kun je voorkomen door met een paar simpele stappen jouw website te verbeteren; dat noemen we digitale toegankelijkheid.
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid gaat erover dat bijvoorbeeld websites goed bruikbaar zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. Naast websites kun je ook denken aan digitale documenten, je nieuwsbrief en zelfs je social media posts. Deze kun je allemaal toegankelijk maken. De focus ligt niet op wat je laat zien of wat je verkoopt, maar hoe je het in jouw digitale etalage zet.
Een voorbeeld van digitale toegankelijkheid
Ik ga naar jouw website en als eerste zie ik een pop-up die het hele beeld overneemt. Daarop stel jij voor dat ik mij kan aanmelden voor je nieuwsbrief. Dan ontvang ik een leuk e-book met 10 tips over iets waar jij de expert in bent. Ik moet die pop-up banner eerst wegklikken voordat ik kan zien wat jij op je website hebt staan.
Op sommige sites is dat kruisje best lastig te vinden en kom je niet vlot langs zo’n pop-up banner. Als ik geen muis kan gebruiken en dus alleen een toetsenbord gebruik, of als ik slechtziend ben, dan ben ik wel even bezig om jouw website te kunnen bekijken. Meer mensen dan je denkt haken hier af; het kost dan teveel tijd en energie.
Een account aanmaken met een formulier
Maar ook het invullen van een formulier kan een probleem zijn voor iemand die een beperking heeft. Denk bijvoorbeeld aan de foutmelding die je ziet wanneer je een verplicht formuliervakje overslaat. Is die duidelijk en weet ik dan wat ik hier in had moeten vullen? Iemand die slechtziend is, heeft duidelijke labels nodig bij elk vakje in jouw formulier om te weten wat zij daar in mag vullen.
Een slechtziende bezoeker kan een app gebruiken die de teksten voorleest. Bij het formulier waar ik een account kan aanmaken bijvoorbeeld, staan geen labels ingevuld. Hierdoor weet ik niet wat ik daar mag invullen. Dan kom ik ook niet verder met dat formulier en zal ik eerder afhaken. Uiteindelijk is de kans groot dat ik geen klant word, omdat ik de website niet goed kan gebruiken.
Toegankelijkheid voor een brede doelgroep
Wie zijn dan die klanten, die jij nu mogelijk misloopt omdat je website niet toegankelijk is? In totaal hebben ongeveer 4 miljoen mensen in Nederland, dat is bijna een kwart van de inwoners, een beperking. De beperking kan verschillende vormen hebben, zoals blindheid, slechtziend, kleurenblind, doof, slechthorend, lichamelijk gehandicapt, laaggeletterdheid en dyslexie.
Daarnaast heb je ook tijdelijke ‘gehandicapten’. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een arm in het gips die hierdoor deze arm tijdelijk niet kan gebruiken om de muis of een mobiele telefoon vrij te bedienen. Ook deze mensen willen graag online shoppen of hun boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen.
Zelf de toegankelijkheid van jouw website verbeteren
Je kunt een hoop verbeteren aan jouw eigen website of webshop, met een paar simpele stappen. Ik help je graag op weg, want zo werken we samen aan meer online toegankelijkheid voor iedereen.
Denk bijvoorbeeld aan het invullen van de alt-teksten bij jouw foto’s en afbeeldingen. Je geeft dan wat extra informatie mee aan je productfoto of een profielfoto van jezelf. Dat doe je in het veld waar jij je foto opslaat voor die webpagina. Die alternatieve tekst wordt dan voorgelezen aan iemand die met behulp van voorleessoftware door jouw website heen gaat.
Jouw klant klikt op een notitieboekje en wil graag wat meer informatie die ze niet op de foto kan aflezen, omdat ze slechtziend is. Dankzij de alt-tekst kan zij lezen dat het hier gaat om een notitieboekje formaat A5 met lijntjes. De kaft is donkerblauw met gouden sterren. Mooi, dat is een leuk cadeautje en deze klant stopt het notitieboekje in haar winkelmandje. Die klant is hiermee geholpen. Als jij je website niet toegankelijk maakt, dan loop je al snel klanten mis die hun weg niet kunnen vinden in jouw aanbod.