Maandagochtend, je kids zijn naar school, je partner aan het werk en je dag start. Maar waar begin je nu mee? Ondertussen doe je de was in de wasmachine, haal je de stofzuiger onder de keukentafel door. Het voelt als veel. Een grote berg waar je tegenop ziet, toch? Inmiddels is het alweer een uur later en is er nog niks uit je handen gekomen. Wel is je huis weer aan kant, dat dan weer wel.
En eigenlijk wil je het anders. Wil je je agenda openen en helder hebben wat je te doen hebt zodat je business blijft groeien en je jezelf niet overweldigd voelt door alles wat er nog gedaan moet worden, toch?
Gelukkig is er een oplossing. In dit blog leer je hoe je met een maandplan je dagen efficiënt plant en je doelen bereikt.” Ja, het is een tijdsinvestering om de stappen te doorlopen en onthoud met, “the end in mind,” levert het je echt tijd op!
Vooraf: open een (Word) document en selecteer onderstaande stappen, plak ze in dit document zodat je direct aan de slag gaat.
Stap 1: Visualiseer je Succes
Waar wil je over een paar maanden staan? Wat is jouw grootste droom voor je bedrijf? Wil je bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten binnenhalen, een nieuw idee lanceren of gewoon meer tijd voor jezelf maken? Neem hiervoor maximaal 5 minuten de tijd en schrijf alles op wat er in je opkomt.
Stap 2: Breek het Af
Nu je je grote doel helder voor ogen hebt, is het tijd om dit op te delen in kleinere, meer behapbare doelen waar je deze maand aan gaat werken. Stel jezelf de vraag: welke kleinere stappen moet ik zetten om mijn grote doel te bereiken? Bijvoorbeeld, als je doel is om een online cursus te lanceren, kun je dit doel opdelen zoals:
- Het schrijven van de cursusinhoud
- Het ontwerpen van de cursuswebsite
- Het opzetten van een e-mail marketing campagne
- Het promoten van de cursus
Door je doel op deze manier op te delen, maak je het overzichtelijker en voorkom je dat je overweldigd raakt. Tip: verdeel je doelen in persoonlijke en zakelijke doelen.
Stap 3: Bepaal je acties
Nu je je grote doel hebt opgedeeld in kleinere, behapbare doelen, is het tijd om deze om te zetten in concrete acties. Maak een takenlijst waarbij je voor elke onderdeel specifieke taken opsomt. Bijvoorbeeld voor het promoten van je cursus:
- 2 keer per week deel ik in mijn stories op Instagram dat ik werk aan de cursus.
- Ik maak een wachtlijst aan voor geïnteresseerden
- Wekelijks deel ik 1 keer deze link zodat mensen zich in kunnen schrijven
- Ik hou 2-wekelijks de geïnteresseerden op de hoogte via mail
En zo verder. Blijf zo concreet mogelijk bij het bepalen van je acties.
Stap 4: Prioriteiten stellen
Niet alle taken zijn even belangrijk. Focus op de taken die je het dichtst bij je doel brengen. Besluit ook als je kijkt naar stap 1 wat je niet gaat doen. Kies je voor focus op de online cursus, ga dan niet je website aanpassen als dat ook een verlangen is van je. Dit zorgt voor ruis waardoor het minder overzichtelijk wordt.
Stap 5: Bepaal je omzetdoel
voor deze maand en kijk wat er aan structurele omzet binnen komt. Wat is het verschil in omzet? En wat van je diensten/producten zal je daarvoor deze maand verkopen om dit verschil op te vangen? Naast dat je een verlangen hebt om bijvoorbeeld een nieuw idee de wereld in te slingeren. Is het ook belangrijk dat je de acties zet die daadwerkelijk geld opleveren. Kijk terug naar stap 2 en 3 of je daadwerkelijk ook acties zet die omzet genereren voor je.
Stap 6: Marketingplan
Om je aanbod te verkopen is zichtbaarheid nodig. Schrijf op wat maandelijks in je marketing zit.
Bijvoorbeeld:
- Nieuwsbrief: 1 x per week,
- Instagram: 3 keer per week een reel en 2 keer per week stories
- Podcast: 1 x per week
- Netwerkbijeenkomst: 2 keer per week
Stap 7: Plannen is de Sleutel
Reserveer tijd in je agenda voor elke taak. Wees realistisch over hoeveel tijd je nodig hebt en bouw pauzes in. Plan ook flexibiliteit in, het leven is onvoorspelbaar. Ben bereid om je plan aan te passen als dat nodig is, evalueer en reflecteer of je maandelijks je doelen behaalt en stuur bij waar nodig.
Nu heb je de randvoorwaarden vooraf bepaald wat je wel en niet gaat doen in je maand en weet je precies wat je maandagochtend gaat doen.
Ik weet hoe het voelt om ’s nachts wakker te liggen van zorgen over je bedrijf en hoe je alle taken bol werkt in combinatie met je privéleven. Daarom heb ik het membership van Master Your Goals ontwikkeld dat jou de tools en ondersteuning geeft die je nodig hebt zodat jij alles uit je dromen en doelen haalt en leert ondernemen op jouw manier en doelbewust stappen zet voor groei. Mijn naam is Heske van Esch, empowerment coach.
Contactpersoon
Heske van Esch
Heske van Esch – Empowerment coach
Website