In een overvolle markt, is het een uitdaging om je boodschap helder en pakkend over te brengen. Of je nu trainer, coach of addviseur bent, je wilt dat jouw verhaal blijft hangen bij je publiek. Maar hoe doe je dat? Heel simpel: maak je verhaal visueel met zakelijk tekenen.
Geen zin om te lezen? Bekijk hier een visuele samenvatting van dit artikel ?
Waarom visueel?
Onderzoek laat zien dat we 10% onthouden van wat we horen, 20% van wat we lezen en 80% van wat we zien. Dat we beeld 60.000 keer sneller verwerken dan tekst. En dat tekst met relevant beeld 94% meer aandacht krijgt dan tekst alleen.
Gebruik je als trainer, coach of adviseur dus beeld, dan help je je publiek niet alleen om je boodschap beter te begrijpen, maar ook om deze écht te onthouden. Cruciaal in een wereld waarin de informatie je om de oren vliegt.
Beeldtaal is daarnaast universeel. Het overstijgt woorden en wordt gemakkelijk begrepen door mensen met verschillende achtergronden. Handig als je een divers publiek hebt.
Waarom met zakelijk tekenen?
Wat is het voordeel van zakelijk tekenen ten opzichte van andere manieren om beeld toe te voegen aan je verhaal? Door het beeld zelf te tekenen, kun je het echt spot-on laten aansluiten bij je verhaal. En ja, dat kost tijd. Maar het eindeloos zoeken naar de juiste beelden, illustraties of iconen in een beeldbank ook. En dan heb je vaak niet eens écht wat je hebben wilt.
Iedereen kan tekenen…
“Ja, maar ik kan niet tekenen.” Dat is het meest genoemde bezwaar. En ook het bezwaar dat het eerst sneuvelt als je aan de slag gaat met zakelijk tekenen. Want je hoeft geen Rembrandt te zijn om een tekening te maken die je boodschap krachtiger maakt. Sterker nog: liever niet. In communicatie werken eenvoudige tekeningen vaak beter dan heel gedetailleerde.
…met het visuele alfabet
Het visuele alfabet bestaat uit simpele basisvormen zoals een cirkel, vierkant, driehoek, lijn en punt. Vormen die eigenlijk iedereen kan tekenen en waarmee je – als je op de juiste manier leert kijken – eigenlijk alles kunt tekenen. Van heldere iconen tot poppetjes in beweging.
Wat kun je dan zoal (uit)tekenen?
Als trainer, coach of auteur kun je heel veel zaken uit tekenen om je werk en marketing te versterken. Een paar voorbeelden (maar de lijst is véél langer):
- de transformatie van je klanten, van intake tot eindresultaat.
- jouw unieke werkwijze of methodiek.
- samenvattingen van artikelen, hoofdstukken of andere kennis die je deelt.
- complexe theorieën vertaald naar een herkenbare metafoor.
- stappenplannen of processen.
Teken tijdens bijeenkomsten
Zakelijk tekenen werkt ook enorm krachtig tijdens workshops, coachingssessies en trainingen. Visuals op een flip-over trekken de aandacht en helpen om de concentratie vast te houden. En live meetekenen met wat er gezegd wordt is helemaal een krachtige tool om de aandacht vast te houden en letterlijk te laten zien dat je iemand hebt gehoord. Het vergt wat oefening, maar is de moeite zeker waard.
Kers op de taart
Kers op de taart is dat je in tekeningen echt je eigen stijl en persoonlijkheid kunt laten zien. Je kunt er humor in kwijt en een soms zware boodschap wat luchtiger maken. Iets wat in tekst alleen vaak veel moeilijker is. Zo worden je tekeningen echt onderdeel van je brand. En daarmee val je op in de overvolle markt.
Kortom…
Als trainer, coach of auteur kun je tegenwoordig bijna niet meer zonder zakelijk tekenen. Het is een tool die je helpt om je boodschap helder, pakkend en onvergetelijk te maken. En het mooiste is: iedereen kan het leren. Dus waar wacht je nog op? Zoek een cursus zakelijk tekenen, ga van start en ontdek hoe jouw boodschap écht blijft hangen bij je publiek.