Papieren post: de kracht van een kaart

Zodat jouw klanten echte fans worden van jou en je bedrijf

Ik ben altijd groot fan geweest, en nog steeds, van kaarten. Gewoon papieren post. Superleuk om te krijgen, maar nog leuker om te sturen. Sinds ik kan schrijven stuur ik ze. Als kleine Danielle waren het brieven, daarna stapte ik over naar kaarten. Bij elke bijzondere gebeurtenis krijgen mijn familie en vrienden een kaart. Maar ook als er geen bijzondere dag is. Dus geen verjaardag, geen trouwdag, geen nieuwe baan of verhuizing. Gewoon een kaart op een gewone dag. En juist die zijn heel speciaal.

Zakelijke post persoonlijk maken

Als je weet dat eigenlijk iedereen het leuk vindt om echte post te krijgen, waarom zou je dat dan niet vaker inzetten voor je bedrijf? Want ook zakelijke post kun je persoonlijk maken en niet-digitaal. Waarom zou je een zakelijke relatie anders benaderen dan een privé relatie? En tuurlijk, je hoeft geen Valentijnskaart te sturen al kan dat natuurlijk ook juist heel ludiek zijn. Maar je kunt wel op momenten dat jouw klant het zeker niet verwacht, een kaart sturen. Meer hoeft niet. Het hoeft niet meteen een heel pakket vol dure items te zijn. Het gaat om het verrassingseffect. En daarmee elke keer dat je dat doet iets extra’s geven, zonder te hoeven strooien met kortingen. Stuur een kaart met een extra tip als aanvulling op je online programma. Stuur een kaart met een compliment.

Online en offline communicatie combineren

Want jij bent je prijs meer dan waard. Dus daar hoef je zeker geen actieprijzen voor in te zetten, om aan klanten te komen. Dat kan ook anders. Zelfs als je geen enorme marketingbudgetten tot je beschikking hebt. Sounds good? Lees dan vooral even verder. Ik geloof heel erg in de combinatie van online en offline. Want er is niks mis met bijvoorbeeld geautomatiseerde mailfunnels. Die zet ik zelf ook in, maar wel op een manier die net anders is. Met tussen de regels door jouw persoonlijkheid. Jouw unieke verhaal. Maar zeker door uit het zakelijke te stappen. Geen vakjargon, maar gewoon leuke post die de lezer verrast, inspireert, motiveert. Schrijf alsof je praat tegen je klant. En laat voelen dat jij haar, misschien zelfs beter dan zijzelf, begrijpt. Vul dit aan door persoonlijke papieren post in te zetten.

Klanten worden fans

Uitkijken naar post. Liggend onder de brievenbus. Jouw klant als een soort van Swiftie. Dat zou toch gaaf zijn? Want dat betekent dat ze alles willen kopen wat jij lanceert en aanbiedt. Dat ze niets liever willen dat met jou samenwerken. Omdat jij jouw unieke verhaal vertelt en hiermee opvalt in een bomvolle markt. Omdat jij niet alleen vertelt/laat zien wat jouw expertise is, maar ook, of liever zelfs vooral, jouw eigen verhaal. Wat geen mooi bedacht marketingpraatje is, maar jouw persoonlijke verhaal. Wat is dat bij mij? Dat ik verzamelaar ben van koestermomenten, de wereld graag roze kleur en mijn kaartenverhaal met mijn kunsthelden Gilbert & George. En dat ik dan ook nog leuk kan schrijven en communicatiestrategieën bedenk, is leuk meegenomen als copywriter en communicatiestrateeg. Maar dat is niet de reden waarom klanten aankloppen op mijn digitale deur. Ze kiezen voor mij en mijn energie. Deel dus jouw verhaal via die kaart en maak een fan van je klant.

Elke week een kaart uit een doosje

Als startende ondernemer kan het lastig zijn om helder te hebben wat jouw unieke verhaal is. Je bent vooral op zoek naar klanten, zodat je kunt doen waar je blij van wordt en goed in bent, maar ook om facturen te kunnen sturen. Daarom heb ik voor ondernemers die het vooral heel druk hebben met klantwerk, maar nog net een beetje meer goud en glitter willen geven aan hun communicatie, een kaartenset ontwikkeld. Met 52 kaarten, voor elke week een opdracht of tip. Om vast te houden. Neer te leggen. Zodat ze niet onderop de digitale stapel komen van trainingen, cursussen en masterclasses, die je kocht maar nog niet hebt gebruikt. En uiteraard zijn er QR-codes die je naar geheime pagina’s brengen voor uitgebreide informatie, opdrachten en tips. Ik leer je de kunst van communiceren, zodat jij van je klanten fans maakt.

Contactpersoon

Daniëlle Muit

Onderneming

Daniëlle Muit

 

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!