Heb je het afgelopen jaar transformaties doorgevoerd in je bedrijf en ben je nog steeds aan het groeien? Dan heb je misschien het gevoel dat je website niet meer in lijn ligt met je bedrijf. Kans is groot dat je je doelen voor volgend jaar al klaar hebt, maar wat heb je precies nodig om die doelen te halen?
Een website om je omzetdoelen te halen
Eén van de benodigdheden om je doelen komend jaar te halen is een website. Nu denk je vast: ja, die heb ik toch al? Ok, geen probleem, maar loopt hij wel goed? Vaak onderschatten we hoeveel er moet gebeuren aan een website. Zijn de teksten wel in de juiste tone of voice geschreven? Gebruik je de juiste afbeeldingen waarin je laat zien wie je bent?
Ben je gegroeid in je bedrijf, maar niet meegegroeid met je website? Dan voel je een bepaalde disbalans of mismatch. Om je omzetdoelen komend jaar te halen, is het dus belangrijk om je website regelmatig aan te passen. Je wil dat bezoekers niet enkel je bedrijf herkennen, maar dat ze ook het juiste gevoel meekrijgen. Een zelfde gevoel als ze bijvoorbeeld krijgen bij het bekijken van je sociale mediakanalen of na een call.
Wat maakt jou uniek?
Hoe pas je dan je website aan? Door snel een nieuwe template te zoeken? Nee, niet echt. Je straalt dan nog steeds niet uit wie je eigenlijk bent. De template kan net zo goed gebruikt worden door je concurrenten, maar dan in een ander kleurtje. Dat wil je niet. Dan heb je weer een grote mismatch.
Je wil toch juist jezelf onderscheiden? Enkel zo kan je je groeicurve verderzetten.
Mag ik even vragen: wat maakt jou anders dan alle anderen? Juist, jij! Jij bent de persoon die je onderneming onderscheidt van anderen. Je persoonlijke bagage, je levensverhaal, je eigen drijfkracht, … Dat is wat je sterk maakt. Dat is wat jouw uniek maakt. Waarom zou je dat dan niet toepassen op je website?
Blijf weg van de templates
Spreekt een stockfoto jou aan? Nee, ik dacht het niet. Waarom zou je dan kiezen voor een standaard template? Die straalt toch ook niks uit? Een template is niet alleen emotieloos, maar zal ook nooit het juiste gevoel kunnen overbrengen naar je bezoekers. Hoe ga jij je onderscheiden met een template die al op miljoenen andere websites wordt gebruikt?
Nog niet overtuigd waarom je beter weg blijft van templates? Ik geef je graag nog vier redenen:
1. Je website werkt plots niet meer
Heb je een oudere template gekozen? Dan kan het zijn dat je website van de ene op de andere dag niet meer zo vlot werkt. Verouderde templates brengen vaak problemen met zich mee, maar het kan ook voorkomen dat jouw gekozen template niet meer geüpdatet wordt.
2. Aanpassingen zijn bijna onmogelijk
Wil je die ene knop graag naar links verplaatsen of van vorm veranderen? Dat kan in een template niet altijd zomaar. Iemand anders heeft namelijk bedacht hoe de website eruit komt te zien én hoe hij moet werken. Lukt het je wel om de knop van vorm te veranderen? Dan zit de kans erin dat hij niet meer naar behoren werkt.
Wil je alles aanpassen naar je eigen noden? Dan ben je daar veel tijd aan kwijt en kan je net zo goed kiezen om meteen op maat te werken voor je website.
3. Goedkoop is vaak duurkoop
Templates zijn vaak erg goedkoop in aankoop en soms zelfs gratis te downloaden. Top, hier kan je vast kosten mee besparen! Maar niets is minder waar. Dit soort templates hebben vaak verborgen code die je website dan weer traag maakt of ze zijn minder veilig.
4. Je website is niet vindbaar
Heb je al die moeite gestoken om je template iet wat persoonlijker te maken, kan je niet scoren in Google met je website… Niet alle templates ondersteunen de juiste SEO-optimalisaties én ze leveren over het algemeen ook geen topprestaties op vlak van site snelheid. Dit zorgt ervoor dat Google je zal afstraffen voor het gebruik van een template en je zal nooit zeer hoog scoren in de zoekresultaten.
Ga voor een website waarmee je je kan onderscheiden
Het zal ondertussen wel duidelijk zijn: je wil als ondernemer een unieke website hebben. Gewoon omdat jij uniek bent. Je wil tonen wie je bent, wil het juiste gevoel overbrengen en een goede eerste indruk achterlaten. Hoe leuk zou het zijn als bezoekers hetzelfde gevoel krijgen wanneer ze jouw website bezoeken als wanneer ze bijvoorbeeld een zoom-call met je hebben?
Wanneer je groeit met je bedrijf, verander je continu. Waarom zou je die transformatie dan niet doortrekken op je website?
Wie ben ik? Ik ben Karina, webdesigner, en vanuit de Costa Blanca ontzorg ik gevestigde ondernemers bij het creëren van een persoonlijke website die onderscheidend is en goed converteert. Ik help je graag met het vertalen van jouw verhaal en visie naar een website die helemaal uitstraalt wie je bent, die een goed gevoel achterlaat, die de bezoekers inspireert én die ook de juiste doelgroep aantrekt en converteert. PS: ik heb een hekel aan copy-paste ‘websites’.