Wie ben je?
Ik ben Ilona Dieleman en winstadviseur. Bij het uitspreken van het woord winstadviseur krijg ik altijd enorm leuke of grappige reacties. Van “Nou dat klikt al goed!” tot “Winst voor jezelf of voor een ander?” Op deze manier is het ijs eigenlijk altijd direct gebroken en ontstaan de mooiste gesprekken.
Samen met mijn gezin woon ik in Nieuwvliet een kleine kustplaats in Zeeuws-Vlaanderen. Van oorsprong kom ik uit Angeren in de Betuwe, maar verhuisde in 2004 voor de liefde naar Zeeland.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Ik begon na de MAVO met de opleiding dierverzorging aan de MAS in Barneveld. Van huis uit was ik boeren dochter en het werken met dieren trok me al vanaf jonge leeftijd. Na super stages bij onder andere Burgers Zoo en het Dolfinarium studeerde ik uiteindelijk af in de richting dieronderneming.
De cijfer kant begon me meer en meer te trekken. Hierna studeerde ik nog aan de HAS in Den Bosch en volgde daar de agrarische variant van de HEAO. In 2004 studeerde ik af en verhuisde ik dus voor de liefde ruim 250km naar de andere kant van het land.
Ik kon daar direct aan de slag op een lokaal administratie kantoor waar ik bijna 8 jaar werkte. Ik had hierna nog een andere werkgever, maar ik zat hier totaal niet op mijn plek. Nadat ik mezelf 2 jaar lang met tegenzin naar kantoor sleepte was ik er klaar mee: ik nam ontslag! Ik gooide mijn goed betaalde baan overboord en ging een seizoen werken in de Horeca, tenminste dat was de bedoeling.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik nam dus ontslag en ging in de horeca werken. Nog geen 2 weken na mijn laatste werkdag vroeg een vriendin of ik haar klantenportefeuille van haar administratiekantoor wilde overnemen. Ik dacht: “Waarom niet?” Tijdens mijn werk in de horeca bouwde ik in 5 maanden een levensvatbaar bedrijf op. Ik ben gestart als administratief ondersteuner, daarna werd ik al snel een volwaardig administratiekantoor. Ik voorzag klanten van BTW aangiftes tot aangiftes inkomstenbelasting, en toch miste ik iets. Ik werkte toen al graag proactief, gericht op de toekomst, op mijn manier. Op een zeker moment kwam Femke Hogema met de Profit First methode op mijn pad en wist ik direct dat ik me hiermee kon onderscheiden van de massa en mijn bedrijf zo kon inrichten dat ik er blij van werd. Sinds 2019 ben ik een gecertificeerd Profit First Professional en tevens Mastery member. Ondertussen heb ik al meer dan 80 ondernemers actief mogen vertellen over Profit First of mogen helpen bij de implementatie van Profit First.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Ik heb vaste werkdagen en werktijden. Ik heb ook een vaste dag dat ik aan mijn bedrijf werk, op deze dag ben ik wel bereikbaar voor klanten maar kunnen ze bijvoorbeeld geen afspraken inplannen.
Ondanks dat ik thuis werk, alle vrijheid heb om mijn tijd in te delen kies ik er bewust voor om mijn agenda ook zo in te delen. Dit werkt voor mij maar ook voor mijn gezin het beste. Zo start ik om half 9 als de kinderen de deur uit zijn, blok ik mijn agenda als ze uit school komen zodat er tijd is om even te kletsen en stop ik altijd om 17u. Jaren terug werkte ik een volledige dag achter elkaar, nu ga ik in de lunchpauze altijd een rondje wandelen, ik zorg beter voor mezelf. Want je kan pas voor anderen zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, werk ik wel eens langer of vaker maar ik stop nu ook met regelmaat eerder. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Ik werk met de Profit First methode en mag deze als gecertificeerd Professional implementeren en optimaliseren bij ondernemers. Hierin ben ik niet uniek, want we zijn met 75 Professionals in Nederland, maar iedere Professional heeft zijn eigen uniek werkwijze. Ik kies er bewust voor om te werken met ambitieuze ondernemende vrouwen. Ik zorg dat ze bouwen aan een stevig fundament, hun administratie, dat we Profit First implementeren en optimaliseren zodat we tijdens een intensieve en efficiënte samenwerking zorgen voor financieel gezonde groei zonder financiële concessies.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
De tijd die je moet investeren AAN je bedrijf en IN persoonlijke ontwikkeling. Ik heb dit de eerste jaren niet gedaan. Ging mee in de flow en bijna ten onder doordat ik mijn eigen grenzen niet respecteerde. Door nu bewust te werken AAN mijn bedrijf en te investeringen IN persoonlijke ontwikkeling heeft mijn bedrijf samen met mij een enorme reis gemaakt. En het mooie is, dat de eindbestemming nog lang niet in zicht is.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Dan zou ik vanaf het begin de keuze hebben gemaakt samen te werken met de mensen die echt bij me passen in plaats van ieder klant als klant aan te nemen en ja te zeggen tegen mensen die niet bij je passen. De juiste klanten, de juiste collega’s, het juiste netwerk, nee durven zeggen als er geen klik is en klanten doorsturen als het niet wekt. Keuzes die ik nu wel bewust durf te maken.
Wat is je toekomstvisie?
Omdat ik zelf ook ondernemer ben begrijp en weet ik dat groeien pijn kan doen, maar weet ik dat je ook op een financieel gezonde manier kan groeien zonder financiële concessies te moeten doen. Dit gun ik iedere ondernemer zodat ook zij financieel onafhankelijk kunnen zijn. En wat financieel onafhankelijk voor jou is, dat mag je zelf invullen.