Wie ben je?
“Ik ben Charissa Goldapple, wonend in Oud Zuid Amsterdam en eigenaresse van Goldapple Agency.
Met mijn agency helpen wij merken in de lifestylebranche een Top of Mind positie te bereiken bij de gewenste doelgroep. Wij helpen groeiende en gevestigde merken om op te vallen tussen de menigte, door middel van een uniek merkverhaal, branding en creatieve campagnes. Ik vind het geweldig om merken te helpen, te brainstormen voor campagnes die out of the box zijn en op die manier voor veel publiciteit te zorgen.”
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
“Veel! Ik ben een super ambitieuze bezige bij, altijd al geweest. Na mijn Atheneum+ ben ik mijn eigen blog en Instagram gestart, wat al gauw zo hard liep dat ik betaalde campagnes deed met merken zoals Mercedes Benz, GUESS, L’Oréal en meer. Op dat moment merkte ik soms al dat er veel meer te halen viel voor merken. Dat campagnes wat creatiever konden, dat een merkverhaal niet helemaal duidelijk was, of dat zelfs de doelgroep niet helder was. Hetzelfde voor pr-bureaus, waar ik merkte dat de communicatie niet altijd even soepel verliep. Toen wist ik al: dit kan ik anders. Beter. Ik ben sinds 2020 gediplomeerd Communicatie, Branding en Imago expert, heb meerdere jaren ervaring in zowel de media als bij pr-bureaus en nu ben ik eigenaresse van mijn eigen agency.”
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
“Ik vind het geweldig om mensen en vooral merken te helpen en inspireren, evenals met mensen te werken. Maar ik heb vanaf jongs af aan al gezegd dat ik iets voor mezelf zou beginnen. Dit ging van mijn magazine, pedicure-salon, tot eigen Orthodontiepraktijk en bloemenwinkel. Uiteindelijk is het mijn eigen agency geworden, waarmee ik ontzettend veel lifestyle merken hoop te kunnen helpen, zodat ze echte LoveBrands worden. “
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
“Aan het einde van iedere dag, schrijf ik mijn taken op van de volgende dag, zodat ik meteen van start kan gaan als de nieuwe dag aanbreekt. Daarnaast werk ik met bepaalde tijdblokken. Dus mijn mail check ik op bepaalde momenten, hetzelfde geldt voor social media en ook telefonische afspraken doe ik op vaste tijdstippen. Op die manier weet ik precies wanneer ik bijvoorbeeld kan gaan brainstormen en los kan gaan met mijn creativiteit, of wanneer ik een pitch presentatie moet voorbereiden voor een potentiële klant. Uiteraard zijn pauzes ook ontzettend belangrijk, dus rond 11:00 uur én om 15:00 uur vind je mij meestal met een gigantische mok thee en een stukje pure chocolade.”
Wat maakt jouw onderneming uniek?
“Omdat ik bij meerdere pr-bureaus praktijkervaring heb opgedaan, heb ik ontzettend veel kennis vergaard en weet ik precies wat mijn krachten zijn. Ik merkte dat er organisatie- en communicatie-wise vaak nog wel het één en ander verbeterd kon worden. Goede en vooral snelle communicatie, persoonlijk contact en vriendelijkheid, zijn een aantal eigenschappen waarmee ik mij onderscheid. Daarnaast ga ik voor mijn merken nét dat stapje verder en is mijn werk punctueel, professioneel, maar vooral: authentiek. With Goldapple in your day, success is on it’s way ;-).”
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
“Er is niet iets wat ik heb onderschat, maar ik heb de afgelopen jaren wel ontzettend veel geleerd. Daarnaast is alles een kwestie van ‘gewoon doen’ en leren. Ik heb het nog nooit gedaan dus ik kan het, vind ik ook echt een geweldige uitspraak waar ik naar probeer te leven. Soms wacht men zo lang met het volgen van hun dromen. ‘Wat als ik het nog niet kan? Kan ik niet beter nog wat ervaring op doen bij een bedrijf?’ Het leven is kort en als je iets wilt moet je er nu voor gaan. En ja, het is soms lastig, hard werken en niemand vertelt je hoe je het moet doen. Maar als je jouw eigen visie droomt en vasthoudt aan datgene wat jouw gepassioneerd maakt, dan kom je er. Ik heb het ook gedaan.”
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
“Dan was ik nog eerder begonnen en had ik niet zoveel getwijfeld! Twijfels zijn killing. En soms voelt een bepaalde stap in je carrière ontzettend eng en zenuwslopend, maar vaak zijn dat juist de momenten dat je ervoor moet gaan om een positieve verandering teweeg te brengen.”
Wat is je toekomstvisie?
“Goldapple Agency goes worldwide, waarmee we gigantisch veel lifestyle merken mogen helpen om bekend te worden bij hun doelgroep. Ik zie in zowel groeiende als gevestigde merken soms zoveel onbenut potentieel en ik vind het te gek als ik juist díé merken mag helpen met mijn team, om echte LoveBrands te worden. Merken die iedereen leuk vindt; kent; en vooral wil.”
Contactpersoon: Charissa Goldapple
Onderneming: Goldapple Agency, Amsterdam
Website: www.goldappleagency.com