Hoe bepaal jij je uurtarief?

Hoe bepaal jij je uurtarief?

Deze vraag krijgen we regelmatig. Als ondernemende vrouw heb je meer dan alleen een passie nodig om te slagen; je hebt een strategie nodig, vooral als het gaat om het vaststellen van je uurtarief. Een te hoog uurtarief schrikt klanten af en een te laag uurtarief zorgt voor te weinig inkomen. Dit blog is bedoeld om te inspireren en te motiveren. Uiteraard bepaal je altijd zelf jouw uurtarief, hiervoor kan je ook de hulp inroepen van een financieel expert. 

 

Inzicht is de basis

  • Weet wat je nodig hebt: Je tarieven moeten na aftrek van bedrijfskosten voldoende opleveren om comfortabel van te leven en je rekeningen te betalen.
  • Kijk om je heen: Zijn jouw tarieven in lijn met wat je concurrenten vragen en kun je, als dat nodig is, uitleggen waar de verschillen vandaan komen?
  • Ben jij de beste in wat je doet? Is jouw dienst of product veel beter in vergelijking met anderen? Durf dan ook een premiumprijs te vragen!

Tarief bepalen: hierbij een spiekbriefje 

Hier is een kleine rekenkundige formule om dat gouden nummer – je uurtarief – te vinden.

  1. Wat zijn je zakelijke kosten: Denk aan alles. Er zijn vaste kosten en variabele kosten. Denk  aan huur, lunchkosten, papierinkoop, printkosten tot administratiekosten, verzekeringen of opstartkosten. Stel een totaalbedrag vast die bij je bedrijf past. Laten we in dit voorbeeld uitgaan van eur 15.000,- per jaar.
  2. Wat is wil je per maand verdienen? Stel dat je maandelijks € 2.500,- wilt verdienen. Dan reken je met € 2.500,- daarvan leef je en spaar je. Dit is een jaarbedrag van € 27.600,- Vergeet niet wat opzij te zetten voor vakantie (dat is 8%). Dan zit je op een totaal van € 29.808,-
  3. Welke omzet heb je nodig? Dit is de simpele som van 1. je zakelijke kosten en 2. wat wil je verdienen. Het totaal geeft je het bedrag dat je jaarlijks moet verdienen: € 44.808,-
  4. Wat is nu je uurtarief?
    Hoeveel uur per jaar bereken je door aan je klanten? In totaal heb je 52 weken per jaar. Stel dat je 4 dagen per week werkt. Dan heb je 208 werkbare dagen. Trek daar je vakantiedagen van af, in dit geval rekening ik met 30 dagen. Dan hou je 178 dagen over, dat is 1.424 uur. Deze kan je niet allemaal aan je klanten doorbelasten omdat je ook tijd nodig hebt voor netwerken, administatie en nieuwe ideeën uitwerken. Reken met 60% dat je aan klanten door kunt belasten. Dan hou je 854 over.  Deel je omzet door het aantal uren dat je jaarlijks factureert aan je klanten, en voilà dan kom je op een uurtarief van 52,50 ex BTW. 

De Kamer Van Koophandelen heeft hiervoor ook een hele handige rekentool

Spelen met tariefmodellen 

Je kunt ook alternatieven overwegen voor het klassieke uurtarief. Misschien werkt een vaste projectprijs of een abonnementsmodel beter voor jou. Helemaal afhankelijk van de aard van je bedrijf en diensten. Zorg er wel voor dat welk model je ook kiest, het transparant is voor jou en je klant.
Je kunt ook werken met variabele tarieven. Heb je een haastklus of juist een langetermijnproject? Pas je tarieven dan aan. Bij een haastklus help je de klant gelijk uit de brand, je tarief kan dus iets hoger zijn. Ga je voor een lange termijn project dan scheelt jou dat de komende tijd in sales en kan je bijvoorbeeld wat lager gaan zitten. En onthoudt: je kunt altijd onderhandelen. Jouw tarieven zijn een reflectie van je kwaliteit en expertise.

Blijf je tarieven regelmatig evalueren en wees niet bang om ze aan te passen als de marktomstandigheden daar om vragen.

Door je waarde te kennen en te presenteren door middel van weloverwogen tariefstelling, helpen je niet alleen jezelf maar versterken we ook het netwerk van ondernemende vrouwen landelijk.

Let’s goooo

Liefs, Nathalie

Contactpersoon

Nathalie Krom

Onderneming

Business Women Nederland

Website

businesswomennederland.nl

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!