Hoe bouw je een goed personal brand?
Heb je weleens het gevoel dat je totaal onzichtbaar bent tussen al jouw concurrenten? Vind je het lastig om zichtbaar te zijn op jouw manier en heb je geen idee hoe je dan wel op moet vallen in de massa? I feel you! Net als vele andere vrouwelijke dienstverlenende ondernemers, zoals coaches, therapeuten, trainers, VA’s en fotografen. Het is een bekende uitdaging. Het verschil tussen onzichtbaar en onweerstaanbaar zijn? Een sterk personal brand.
Waarom is personal branding belangrijk?
Er zijn heel veel mensen die doen wat jij doet. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat zij minstens zo goed zijn in wat ze doen als jij. Hoe val jij dan op? Wat maakt jou anders? Dat is maar 1 ding: jij! Jij is wat jou uniek maakt en wat je onderscheid van je concurrent. Als jij in alles wat je doet uitstraalt wie je bent en waar je voor staat is dat voor jouw ideale klant een reden om voor jou te kiezen. Omdat ze aangaan van jouw vibe. Omdat ze dezelfde kernwaarden delen, omdat jouw stijl ze aanspreekt. Dus laat zien wie je bent, steek je kop boven dat maaiveld uit. Want dán vind je écht jouw ideale klant. Of beter nog, zij vinden jou!
De fundamenten van een goed personal brand
Een goed personal brand draait wat mij betreft echt om jou en later pas om jouw ideale klant. Veel mensen denken bij personal branding aan een huisstijl en logo. Maar het is veel meer dan dat. Personal branding bestaat uit 3 niveau’s:
- Persoonlijk brand: Wat zijn jouw kernwaarden? Hoe is jouw persoonlijkheid? Wat vind jij leuk en belangrijk? Welke vibe wil je uitstralen? Je kan er ook voor kiezen om met Archetypes te werken voor jouw brand.
- Strategisch brand: Waar wil je om bekendstaan? Wat is jouw brand statement en wat zijn jouw unique selling point’s (USP’s)?
- Visueel brand: Hier komt alles samen in de huisstijl. Dus een kleurenpalet, logo, lettertypes, fotografie en beeldbank.
Het belang van consistentie
Consistentie is key voor een sterk personal brand. Zorg ervoor dat je boodschap, visuele brand en online aanwezigheid allemaal in lijn zijn met elkaar. In alles wat je doet komt jouw personal brand terug. Zelfs in je kleding als je gaat netwerken! Dit zorgt voor herkenbaarheid én je komt betrouwbaar en professioneel over bij je ideale klant. Essentieel voor het opbouwen van vertrouwen, loyaliteit en een sterk merk.
Wees waardevol en authentiek
In een wereld vol oppervlakkige marketing en eenheidsworst is jezelf en “echt zijn” de sleutel tot het neerzetten van een sterk personal brand. Wees eerlijk en transparant in alles wat je doet en bied waarde aan je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van inhoudelijk waardevolle content, het geven van gratis advies maar ook door het delen van jouw visie en verhaal.
Bouw een gemeenschap op
Een goed personal brand gaat verder dan alleen het verkopen van je diensten. Ik zei net al dat door een sterk persoonlijk merk te bouwen, potentiële klanten je gaan herkennen. Maar als jij echt goed bent in wat je doet (dat is natuurlijk wel een must) en dat volledig matcht met wat je uitstraalt, blijven klanten terugkomen en worden ze zelfs fans en ambassadeurs.
Personal branding gaat dan ook om het creëren van een gemeenschap van gelijkgestemde mensen, een community, die zich verbonden voelt met jouw merk. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het organiseren van evenementen, het opzetten van een online community of het actief deelnemen aan gesprekken op social media.
Goed om te onthouden: een personal brand neerzetten is niet iets dat je in één keer doet. Het is een proces dat je in de loop van de tijd ontwikkelt en verbetert.
Klaar om je personal brand naar een hoger niveau te tillen?
Ben jij klaar om je personal brand naar een hoger niveau te tillen en makkelijker meer klanten aan te trekken op een manier die bij jou past? Plan dan een gratis kennismaking in. Ik denk graag met je mee en vertel je welke kansen ik voor jou zie.
—————————————————————————————————————-
Hi, ik ben Arlette Vos, merk- en marketingcoach voor vrouwelijke dienstverlenende ondernemers. Ik help jou aan een kneitergoed merk- en marketing FUNdament, zodat jij makkelijker de leukste klanten aantrekt.
Je leest het goed, met de nadruk op FUN. Veel onderneemsters vinden marketing namelijk stom, moeilijk en lopen er volledig op leeg. Helemaal als het niet direct het gewenste resultaat oplevert. Dat is zo zonde! Want marketing kan ook leuk zijn! Als je het maar op JOUW manier doet en weet waar je mee bezig bent. Mijn missie is om vrouwelijke ondernemers te helpen en te inspireren om volledig zichzelf te zijn én marketing (weer) leuk te maken. F*ck hoe het hoort. We doen het op onze eigen authentieke manier! Wil jij makkelijker meer klanten krijgen op een manier die jou past en wil je meer plezier krijgen in marketing? Dan ga ik heel graag met jou aan de slag! www.arlettevos.nl
Foto: Renée van der Heide