Interview met Chantal Jansen van Wetenswaardig

Wie ben je?

Mijn naam is Chantal Jansen. En nee, niet die blonde van tv. Ik heb vier kinderen, één meisje en drie jongens. Laten we het op gezellig druk houden. Samen wonen we in het mooie Ewijk, vlakbij Nijmegen.

Mensen omschrijven mij als betrokken, resultaatgericht en energiek. Ik krijg vaak de vraag: “Hoe doe je dat toch, vier kleine kinderen alleen opvoeden en een eigen bedrijf runnen”. Mijn antwoord is dan: “Ik doe waar ik energie van krijg”. Waar mijn passie ligt en wat ik leuk vind om te doen. Bovendien ben ik heel nieuwsgierig dus ik geniet van alle nieuwe uitdagingen!

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Ik heb van alles gedaan. Tijdens mijn master strafrecht, was ik overtuigt dat ik strafrecht advocate zou worden en onschuldige mensen zou verdedigen. Niks bleek minder waar in de praktijk als advocaat stagiaire.

Daarom ben ik teruggegaan om mijn master arbeidsrecht te behalen. Ondertussen was ik ook de sociale zekerheid ingerold als casemanager Ziektewet en later als Verzuim- en WIA-consultant.

In mijn latere loopbaan

Na een aantal jaar in de sociale zekerheid te werken, wilde ik toch graag wat meer generalistisch werk doen. Ik dus ik maakte de overstap als arbeidsrecht consultant. Ik werkte hierbij vaak samen met HR-managers bij klanten en ik vond het jammer dat ik pas werd ingevlogen als er ‘gedoe’ was.

Daarom besloot ik om als HR-consultant aan het werk te gaan en met ondernemers te bouwen aan hun personeelsbeleid. Tegelijkertijd begon ik aan mijn studie HRM voor een goede basis. Als HR-consultant heb ik mijn ervaringen in de sociale zekerheid en mijn juridische achtergrond kunnen combineren om een compleet advies aan klanten te kunnen geven.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Voor het geval je het nog niet in de gaten had: Ik kan niet goed stilzitten en ben altijd op zoek naar uitdagingen! Ik vind het geweldig om nieuwe projecten op te pakken en neer te zetten en dan weer naar het volgende te gaan. Bovendien heb ik heel veel ideeën in mijn hoofd.

Als HR-consultant kon ik eigenlijk mijn ei goed kwijt. Ik had zelf het klantcontact, deed advieswerk en kon naar de volgende opdracht. Waar alleen tegenaan liep was dat ik vaak te snel wilde. Als ik een idee voor een artikel had, wilde ik dat deze direct op de website kwam. Als ik een idee had voor een nieuwe dienst, wilde ik deze direct lanceren. Dat dit eerst langs verschillende afdelingen moest voor akkoord, vond ik maar vervelend. Ik merkte dat er hiervoor veel energie bij mij lekte.

Het idee van ondernemerschap

Hier begon het idee van het ondernemerschap. Het idee alleen al dat ik mijn eigen ‘toko’ kon runnen, zorgde voor bakken met energie. Ik zag allerlei kansen en mogelijkheden voor me.

In juni 2022 heb ik de knoop doorgehakt en resoluut mijn baan opgezegd. Heel slim als alleenstaande moeder zonder back up plan 😉

Maar ik dacht, als ik het doe dan moet ik er voor de 100% voor gaan. Dus dat deed ik.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Het zal je niet verassen dat ik als moeder van vier kleine kinderen een strakke planning heb. Iedere ochtend heb ik een race tegen de klok om de kinderen en mijzelf op tijd klaar te maken en om 8:00u bij de opvang af te zetten. Hierna begint mijn werkdag: thuis of op kantoor. Rond half vijf zorg ik dat ik thuis ben om te koken en tussen vijf uur en zes uur haal ik de kinderen op van de opvang. Nadat de kinderen op bed liggen, ben ik nog wel vaak aan het werk.

Het is dus een drukke combinatie met weinig tijd voor ontspanning. Dit zou niet anders zijn geweest als ik in loondienst was. Het verschil is dat ik nu doe wat ik leuk vind!

Wat maakt jouw onderneming uniek?

De combinatie van jurist en HR-adviseur: oftewel een HR-jurist. Ik probeer met mijn bedrijf een brug te slaan tussen wet en werkvloer. Vanuit de wet- en regelgeving kijk ik wat je als werkgever moét om vervolgens te kijken wat je als werkgever hiermee kan. Zonder een goed fundament blijft alles wat je bouwt namelijk nooit overeind!

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

De mindset als ondernemer. Ik heb heel lang (en ik betrap mij en nu ook nog soms op) gedacht als een werknemer:

  • Ik moet nog vakantie aanvragen,
  • Ik moet mijn uren nog inhalen als ik eerder stop,
  • Ik moet om half 9 op kantoor zijn etc.

Ook het ‘nee’ zeggen vond ik lastig. Dit zal vast met mijn ‘honger’ naar nieuwe uitdagingen te maken hebben. Hierdoor gaf ik nauwelijks grenzen aan en pakte ik alles op wat op mijn pad kwam. Inmiddels gaat mij dit beter af en heb ik meer concrete strategie voor ogen. Dit maakt ook dat ik selectiever ben geworden in de klanten waar ik mee samen werk.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Dat is zeker minder luisteren naar meningen van anderen. De meningen of het wel slim was om mijn baan op te zeggen, over hoe mijn website eruit moest zien, over het direct investeren in van alles etc.

Iedereen heeft overal een mening over (en dat mag) maar dit heeft mij op momenten echt onzeker gemaakt en doen twijfelen aan mijn keuzes. Gelukkig ben ik koppig genoeg (geweest) om mijn eigen plan te trekken.

Wat is je toekomstvisie?

Ik wil ondernemers die starten met werknemers helpen met alles wat hierbij komt kijken. Ik zie in de praktijk dat veel zelfstandigen de groei in hun bedrijf laten stagneren door de angst om een werknemer aan te nemen. Of ze hebben al één of meer werknemers aangenomen, maar hebben stress omdat ze niet goed weten of ze alles wel op orde hebben voor hun werknemers.

Ik ga voor zorgeloos goed werkgeverschap!

Contactpersoon

Chantal Jansen

Onderneming

Wetenswaardig

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!