Jouw businessboek: 7 tips voor een solide schrijfplan
Het boek dat je wilt schrijven zit misschien al een tijdje in je hoofd. Of al jaren. Het kan ook dat het een kakelvers idee is. Dat je ineens een briljante ingeving hebt gekregen en er stante pede mee aan de slag wilt.
Als het voor jou tijd is om er werk van te maken, dan kun je het beste maar op goede voet beginnen. Maar hoe dan?
Als ghostwriter voor ondernemende vrouwen merk ik dat ondernemers het idee van een boek vaak te groot maken. Te ingewikkeld ook. Met de tips hieronder kun je meteen beginnen. Op basis van van m’n adviezen kun je een strak plan maken om van je boek een succes te maken.
7. Denk aan je lezer
Waar zit jouw ideale lezer mee in haar maag? Wat knaagt aan haar? Help haar uit de brand met jouw oplossing. Denk aan de vragen die jouw klanten je altijd stellen. Of vraag ze over welk onderwerp ze graag alles zouden willen weten. Regel één is: denk niet vanuit jezelf maar vanuit je lezer.
6. Beschrijf jouw ideale lezer
Welke gender, welke leeftijd, welke achtergrond hebben jouw ideale lezers? Stel dat je een instructie wilt delen om, ik noem maar wat, een lekke fietsband te repareren. ‘Iedereen’ als doelgroep is dan echt te breed, ook al heeft elke landgenoot een tweewieler. ‘Iedereen die wil weten hoe je een band moet plakken’ is al specifieker. ‘Iedereen die nou eindelijk wel eens zelf zijn band wil leren plakken’ nog iets scherper.
Scherp kiezen is noodzakelijk. Al is het maar omdat je jouw doelgroep bij publicatie moet gaan vinden via de media en via gerichte marketing.
5. Brainstorm over je boek
Verzamel informatie, anekdotes, ervaringen, quotes, onderzoeken met cijfermateriaal. Alles wat je straks kan helpen bij het schrijven. Stop op tijd met verzamelen. Moeilijk misschien. Dwing jezelf er toch toe, want maar blijven doorgaan met onderzoek doen zorgt ervoor dat je het schrijven voor je uit schuift. Weet vooral: je hoeft niets meer te leren om je boek te schrijven. Je weet het allemaal al. Research is nodig om te zien hoe jij jouw unieke verhaal kunt componeren.
4. Test je pitch
Maak een tekst van enkele zinnen die aangeven waarover jouw boek gaat. Vraag feedback op die pitch. Kies bij voorkeur je ideale lezer. Liefst potentiële lezers die niets weet van het voortraject afweten, dus sla partner, vriendin of zus in dit stadium over. Buitenstaander kunnen direct zeggen of het onderwerp hen aanspreekt. Zouden ze op basis van de pitch je boek willen kopen? Dat is de belangrijkste vraag. Staan ze te popelen?
3. Kies een logische opbouw van je boek
Sla tien boeken open van boeken die jou hebben geholpen en kijk hoe die in elkaar zitten. Laat je inspireren door de mogelijkheden: de ene schrijver wil graag 400 praktische tips geven, de ander wil de lessen die ze leerde thematisch ordenen. Misschien is jouw stappenplan een manier om je lezer verder te helpen. Kies de opzet die bij jou past. De opzet die bij jouw verhaal past.
2. Bedenk een prikkelende titel
De helft van het succes van een boek is een aantrekkelijke cover en een titel die jouw potentiële lezer meteen doet watertanden. Hoe vaak ik niet in een boekwinkel heb gestaan en meteen een boek van een tafel gegrist of uit de kast getrokken omdat ik wist: dit is voor mij… Als je dat gevoel bij jouw ideale lezer kunt opwekken, dat ze het liefst meteen wil gaan lezen, al is het midden in de boekwinkel, dan weet je dat je goed zit. Test je titel uit op lezers die perfect in die doelgroep passen.
1. Maak het niet te groot
Prop niet alles wat je weet en alles wat je maar kunt bedenken in je boek. Het hoeft geen 500 pagina’s te worden. Lezers willen waarde en het kan hen niks schelen hoeveel bladzijden jij gebruikt. Sterker nog: vaak werkt een beknopt boek heel goed. Mensen willen een oplossing en hoe sneller jij ze kunt helpen hoe beter. Iemand die wil weten hoe zij kamerplanten levend kan houden, zit niet te wachten op een vijftiendelig naslagwerk met alle weetjes van alle planten van de hele wereld.
Als je hiermee aan de slag gaat: heel veel succes en plezier op je schrijfreis. Op mijn site vind je een linkje naar een ebook om je verder te helpen. De titel is ‘9 IJzersterke kenmerken van een onweerstaanbaar ondernemersboek’.
Mocht je opzien tegen het schrijven of heb je er geen tijd/puf/energie/inspiratie voor om het zelf te doen? Overweeg dan om je boek te laten schrijven door mij. Dan hoef je niet een jaar te zwoegen, maar komt je boek er moeiteloos en snel. Een serie intense, diepgaande en vrolijke gesprekken met mij, met als resultaat jouw boek in jouw woorden. Een boek dat er dit jaar nog kan liggen. Op mijn site vind je informatie over de verschillende pakketten die ik aanbied op de pagina ‘aanbod’. Meer weten? Plan een afspraak met me in.