Karoly Blom B&A Consulting

Wie ben je?

Mijn naam is Karoly, 45 jaar – echtgenoot, moeder van 2 dames en 1 Duitse herder – oprichter van B&A Consulting, HR-partner op Mediation, Talentontwikkeling en HR-advies. Geboren en getogen in Ridderkerk (onder de rook van Rotterdam) in een liefdevol gezin met zus. Opgegroeid als tandarts dochter met een drukke praktijk aan huis en een moeder die uit een ondernemersfamilie (tourbussen) komt. Jong hebben wij geleerd dat je hard moet werken als je iets wilt bereiken en dat je zelf verantwoordelijk bent voor succes in het leven. Deze les heb ik ter harte genomen.  Op mijn 18de heb ik het familie nest verlaten om mij in Den Haag te storten in het studentenleven van de Hotelschool, gevolgd door 4 jaar Personeel & Arbeid aan de Haagse Hogeschool. In de laatste jaren van mijn studie ben ik de liefde van mijn leven in Oostenrijk tegengekomen en voor deze liefde verhuisd naar Avenhorn. Patrick (de liefde) is een ondernemer Pur Sang dus voeren we vaak het gesprek “Wat gaan we laten doen als we groot zijn?”

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Na het afronden van mijn studies ben ik de commerciële wereld ingerold. Geen bewuste keuze of passie vanuit het hart op dat moment. Gestart met het geven van sollicitatietrainingen, gevolgd door een tijdje uitzendwereld voor telefonisten/ receptionisten waarin mij uit kon leven in de rollenspellen die vast onderdeel waren van de selectieprocedure.  De laatste 17 jaar in dienstverband bij Maandag®. Hier gestart als recruiter en intern door-ontwikkeld tot Senior HR Manager waarin ik op HR gebied eindverantwoordelijk was voor 7 commerciële vestigingen in het land met daarin een directie adviesfunctie.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Ik ben redelijk eigenwijs, dat vertaald zich ook in mijn werkwijze. Ik ben uitgesproken en hou niet van het volgen van stromingen.  Ik werk voornamelijk op gevoel en intuïtie wanneer het om mensen gaat. Als ik de woorden elevator pitch hoor, haak ik af. Na mijn afscheid bij Maandag® heb ik tijd genomen om echt te kijken wat ik nou wil en waar ik voor sta. Ik ben de schoolbanken ingegaan om geregistreerd MfN mediator te worden en richt mij op communicatie tussen mensen waaronder ook Buurtbemiddeling. Wat mij al jaren verbaasd is dat veel mensen niet eerlijk (durven te) communiceren, niet zeggen wat ze echt willen, wat hun wensen zijn of juist wat ze heel erg dwars zit. Hierdoor kan je je eigen ontwikkeling dwars zitten, of blijf je zitten met een ongehoord/ondergewaardeerd gevoel en uiteindelijk zelfs belanden in een conflictsituatie wat je letterlijk ziek kan maken. 

Hierdoor is B&A Consulting ontstaan, een HR-partner met een aantal specialisaties waarin de rode draad (het verbeteren van) communicatie is; individuele en team coaching, conflict hantering/coaching, MfN register Mediation en natuurlijk nog een stukje HR advies.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Met een kantoor aan huis en 2 dames die steeds zelfstandiger worden is het voor mij het juiste moment om zelfstandig te ondernemen. Ik ben in principe alle dagen bezig met mijn bedrijf, dat varieert van fysieke of online afspraken, netwerken, het creëren van content, website bijhouden, zelf trainingen volgen en tal van andere zaken om elke dag een beetje beter te worden. Ik word snel enthousiast van nieuwe ideeën en gemotiveerde mensen waardoor ik de focus kan verliezen omdat ik dit dan direct op wil pakken. Aan de andere kant beperk ik mijzelf niet door te zware kaders op te leggen wat er moet gebeuren op een dag of een 9-5 mentaliteit. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

In een wereld die steeds meer gaat draaien om online business, de hybride werkomgeving en sturen op afstand ben ik juist gefocust op het – misschien- ouderwetse menselijke fysieke contact. Mijn communicatie is informeel, laagdrempelig en direct. Er ontstaat een (menselijk) gat doordat organisaties steeds meer op “afstand” sturen. HR-afdelingen die onvoldoende tijd hebben om echt

1-op-1 te investeren in medewerkers maar wel te maken hebben met een hoge uitstroom, hoog ziekteverzuim en een hele krappe arbeidsmarkt. Door het gesprek aan te gaan en erachter te komen wat mensen beweegt of juist beperkt, dwars zit of heel leuk vindt, interne ontwikkelingsmogelijkheden te creëren en daardoor direct de communicatie te optimaliseren tussen werkgever/werknemer/HR/Leidinggevende is wat mijn onderneming in deze markt uniek maakt.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Poeh, ik denk dat ik elke dag wel iets tegenkom waarvan ik denk…ow echt? Maar als ik een belangrijkste op moet noemen is het toch het creëren van naamsbekendheid. Er is zoveel groei van zelfstandige professionals die zich in deze markt beschikbaar stellen. Ook al vind ik dat ik uniek ben in mijn werk en aanpak, een ander moet het ook zien en geloven. Ook het maken van keuzes met welke organisaties je wilt samenwerken is een belangrijke, uiteindelijk wil ik mijn eigen werkwijze niet verliezen voor een opdrachtgever die wat anders verwacht. Ik ga dan ook niet in op een sturende vraag van een opdrachtgever die het graag al wil hebben over wat een “mooi” resultaat zou zijn. Dit is soms best moeilijk te vertalen.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik heb ontelbare workshops gevolg op het gebied van marketing, je eigen bedrijf starten, hoe creëer je content, bouw je website in 5 stappen, zet je Instagram business account in om je agenda te vullen etc. Hierdoor word je overspoeld door informatie, ideeën en strategieën en zie je door de bomen het bos niet meer. Ik zou meer focus aanbrengen op wat ik en B&A Consulting nodig hebben en welke visie en partijen hierbij aansluiten.

Wat is je toekomstvisie?

Dat B&A Consulting als HR-partner een bekende zakelijke naam wordt. 

Dat dit resulteert in een mooie en langdurige samenwerking met diverse organisaties die een vaste specialist willen op ontwikkeling, conflict en zakelijke geschillen. 

Dat er gezegd wordt: “Laten we Karool even bellen voor een ouderwetse bak koffie want die kan hier van toegevoegde waarde zijn.” 

Contactpersoon

Karoly Blom-Aardoom

Onderneming

B&A Consulting

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!