Mama in Lockdown, hoe voelt jouw lijf vandaag?

 

Met het hele gezin in één huis. Kids niet naar school, of de opvang en dan mag je naast je huidige werktaken ook nog juf spelen. Je lijf begint kuren te vertonen. Oude klachten spelen op en daarnaast ben je moe. Zo moe! Je rug doet pijn, schouders nek stijf, bekkenklachten zijn weer terug gekomen. Je routine is veranderd, sportscholen dicht en je bent zoveel minder in beweging dan dat je was. Je stressniveau is verhoogd, je ademhaling hoger en je zit continu in dezelfde werkhouding of tilhouding. En misschien slapen jouw kinderen ook wel een stuk minder goed nu en zit je s avonds vaak nog achter de computer om je werk af te krijgen. Flink veel energievreters dus. 

 

Sport en beweging kan je helpen om je fitter en sterker te voelen. En dat weet je wel. Toch is het niet zo eenvoudig. Vind maar eens de tijd! En ik weet hoe het is. Omdat je alles in goede banen wilt laten lopen, steek je vooral veel energie in het goed doen. En is het een extra uitdaging om jezelf energie te geven. Bij jezelf, jouw energie te blijven en vanuit daar te handelen en keuzes te maken. Zodat je minder snel geleefd wordt en je minder stress ervaart. En klachten kunnen verminderen.

 

Drukverdeling gaat over twee type druk.

     1. Het druk hebben. De druk ervaren. Stress, spanning. Er zijn te veel taken die op je  
         lijstje staan, er wordt te veel gevraagd. Je neemt weinig tot geen momenten om bij
         jezelf in te checken.

     2. De andere druk is buikdruk. De druk die je kunt zetten in je buik, rug, bekkenbodem en  
         middenrif. En die voor klachten zorgt of genezing tegenhoudt zoals rugpijn, een         
         diastase, urineverlies, verzakking of schouder en nek klachten. Buikdruk ontstaat ook
         bij sporten. Als je buikspieroefeningen doet, squat of als je ademhaling hoog zit omdat
         je een cardio oefening doet. Of door een kromme houding.

        

         Ben je zwanger of heb je een baby gekregen in het afgelopen jaar, dan is het deze 
         druk die je extra vatbaar maakt voor klachten. Je core spieren werken nog niet goed
         samen door de verandering in je lijf en zijn nog zwak. 

 

Er bestaat een relatie tussen deze twee typen druk. Ben je gestresst, zit je veel in dezelfde zithouding, dan beweeg je vaak nauwelijks met je middenrif. Dit is de natuurlijke ademhaling waarbij je ribben 360 graden (voor, zij, achter) uitzet. In stress situaties zit je ademhaling vaak hoog, je middenrif en bekkenbodem gespannen en stil. Mogelijk houd je je buik in wat effect heeft op de druk in je bekkenbodem en rug. Ook bij een volledige buikademhaling, beweeg je de ribben nauwelijks (ik weet dat dit is wat we vaak een ontspannen ademhaling noemen) maar ook dit kan de genezing van klachten in de weg staan. En wist je dat je lijf bij intensief sporten het stresshormoon adrenaline aanmaakt?

 

Kortom, drukverdeling is een sleutelwoord. En kan jou inzicht geven in hoe je gaat sporten & bewegen op een manier die bij jouw huidige lijf en het leven past. Je kunt er klachten mee voorkomen, verminderen en zelfs laten verdwijnen. En je wordt er fitter en sterker van. Hoe je dit doet? Neem de volgende stappen!

 

  1. Omschrijf je verlangen.  Voel dit verlangen. Maak jezelf en jouw energie belangrijk. Focus in deze stap op dit verlangen in plaats van op de drempels. 
  2. Stap het proces in. Wat is je eerste stap? Steek er tijd, energie en geld in, overleg thuis hoe je dit gaat doen. Ervaar je fysieke of mentale drempels? Kijk dan of je de drempel kunt verlagen. Onderzoek waar de drempel vandaan komt: wat zijn bijvoorbeeld je verwachtingen? Als ze te hoog zijn, haak je af. Maak het kleiner, simpeler. En zeker niet onbelangrijk: op welk stuk ga je hulp inzetten?
  3. Ga het doen! Kom in de actie. En blijf in het proces. Beweeg, maak lol, ontspan en voel wat dit doet met je ademhaling en je lijf. Zie het als een experiment, een spel. Als het even minder goed gaat, neem wat gas terug, doe het eens anders. Doe je te weinig? Daag jezelf uit.

 

Vind je het lastig om te bepalen wat je nodig hebt? Waar je moet beginnen of hoe? Wil je meer weten over buikdruk en klachten? Of wil je er gewoon meteen voor gaan omdat het nu echt tijd is geworden voor jou?

 

In het 1:1 drie maanden traject trainen we een uur in de week samen online. Verder gaan we kijken naar wat jij thuis kunt doen om klachtenvrij, met meer energie, sterker en fitter te worden. Het is een combinatie van personal trainingen, home workouts op maat en oefeningen/opdrachten gericht op in & ontspanning. Oefeningen die ervoor zorgen dat jij de druk goed kunt verdelen en gaat ervaren dat je echt lekkerder in je lijf en in het leven gaat staan. Meer weten of eerst een consult plannen? Neem contact met me op.

 

Website: irisworkouts.com
Mail: irisplaat@gmail.com
Instagram: iris_personal.mama.trainer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *