Met een boek krijg je gratis media-aandacht
Slimme ondernemers maken gebruik van gratis publiciteit. Ze hebben geregeld contact met journalisten en weten hun bedrijf keer op keer positief in de media te krijgen. Het kost niks en levert veel op. Een mooi en informatief boek op je naam hebben helpt daarbij enorm.
Wie veel adverteert weet: het kan een flink gat in je marketingbudget slaan. Niks mis met marketing en adverteren, maar er is een gratis alternatief dat veel ondernemers over het hoofd zien: gratis reclame oftewel free publicity. Als je handig omgaat met de media, weten journalisten je te vinden als het gaat jouw onderwerp. Ze kunnen en willen ook niet meer om je heen.
Stel, jij weet alles van de energiemarkt. Redacties zijn altijd op zoek naar iemand die over dat onderwerp kan vertellen. Waarom? In jouw wereld is altijd van alles aan de hand. Journalisten willen graag duiding van een kenner bij het nieuws. Veel liever nog maken ze nieuws, want ze weten: alles over retail wordt gevreten. Ze hebben jou daarbij nodig.
Als journalist bij AD belde ik geregeld met Paul Moers, consultant voor de detailhandel. Hij schreef managementboeken met in het oog springende titels als F*ck de prijs en Leve de service. Als een supermarkt een blunder maakte, stond hij klaar. Gaf pittig commentaar als een kledingbedrijf failliet dreigde te gaan en duidde trends in de winkelstraat.
Bouwen aan je naam
Als je vandaag retailexpert intikt op Google, komt Paul Moers in veel online-artikelen naar boven. En niet alleen in mijn artikelen: hij belandt in tv-uitzendingen en in kranten, waardoor zijn naam hoog in Google opduikt. Dus word hij nog eerder gebeld door journalisten (want die googelen ook gewoon) en zo verder.
Gelukkig zijn er ook steeds meer vrouwelijke experts die van zich laten horen. Historica Beatrice de Graaf becommentarieert vaak nieuws over terrorisme. En trendwatcher Lieke Lamb vertelt over de techwereld.
Gratis publiciteit kan ook voor jou veel betekenen. Elke ondernemer kan zichzelf in de kijker spelen. Een groep vrouwelijke ondernemers vertelde ik een keer over de kracht van gratis reclame. De ogen van deze vrouwen lichtten op toen ze mijn voorbeelden zagen. In de zaterdagkrant van dat weekend kwamen tientallen ondernemers aan het woord. Waarom ik niet?, zag ik ze denken. Ja, waarom niet? Het had gekund.
Enorm veel aandacht
In veel gevallen gaat het over enkele citaten in een nieuwsverhaal. Soms hele alinea’s, waarin de expert onderhoudend kon vertellen hoe hij of zij tegen de kwestie aankijkt. Soms zelfs is de exposure groter en gaat een heel artikel over het succes van een bedrijf en kon de ondernemer lekker lang vertellen over haar bedrijf.
In één geval zelfs een hele spread (dus twee hele pagina’s in de best gelezen krant van de week) over een poedertje dat topsporters gebruiken om beter te presteren. Het was een positief artikel dus ik dacht: kassa voor die ondernemer! De makers van dat poeder (Maurten) hebben vast gesmuld van het artikel.
Er zijn veel manieren om redacties van radio, tv, krant en magazine te interesseren. Eén ding werkt dus gigantisch mee als je media benadert: een boek. Het geeft om te beginnen waardigheid. Blader voor de lol eens door een magazine, een krant of kijk naar een talkshow. Hoeveel van de gasten hebben een boek geschreven over hun kunde en mogen daarover vertellen? Veel. Wie slim danst met de media, komt telkens opnieuw in de belangstelling.
Seks of Máxima’s hoeden
Heleen van Royen heeft seks geclaimd. Beatrice de Graaf terrorisme. Josine Droogendijk voert vaak het woord over koninklijke mode. Droogendijk schreef over Koningin Máxima, De Graaf schreef meerdere boeken over oorlog, crisis en conflict, Van Royen is bekend om haar sappige boeken Sexdagboek, Juice en De mannentester.
Een boek kan als een tierelier publiciteit opleveren. Jij vertelt in je boek iets oorspronkelijks, iets nieuws. Daar azen de media op. Zij zijn je ideale klant. Heb jij een nieuwe methode om pasgeborenen in slaap te krijgen? Vermoeide jonge ouders verslinden het artikel in Ouders van Nu. Heb je als loopbaancoach waardevolle lessen voor jonge schoolverlaters die geen idee hebben wat ze willen? De jongeren – en hun ouders – willen er alles over weten.
Jouw boek kan ook lang in je voordeel weken. Neem Anne-Marije Buckens. Bijna tien jaar geleden verscheen haar boek over 50-plussers die weer aan het werk wilden. Nu is ze alweer jaren columnist bij AD en de zeven aangesloten regiokranten (350.000 kranten en online 2,8 miljoen mensen). Elke week brengt ze haar bedrijf onder de aandacht van een miljoenenpubliek. Inmiddels staat ze in het theater, spreekt ze zalen toe en hielp ze met haar bedrijf meer dan 5.000 mensen opnieuw aan werk.
Zou je jouw ideeën en ervaringen graag in een boek terug, maar lukt het je niet om het zelf te doen? Én wil je graag media-aandacht? Ik denk graag in een vrijblijvend en gratis gesprek met je mee.