Nexus Hospitality

Wie ben je?

Stephanie van Doorn, 38 jaar, woon samen met mijn verloofde Remco Voormolen, katten Dolce & Gabbana en hond Cooper in Rotterdam-Hillegersberg.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Na mijn  studie Hotelmanagement op het Eurocollege in Rotterdam, ben ik kort na het overlijden van mijn vader in 2009  vertrokken naar België waar mijn ouders al woonden, en mijn moeder nu dus alleen woonde. Ik ging als Account Manager Benelux aan het werk voor Quadriga – een bedrijf uit UK dat  TV, Wifi, zenders en andere technologische oplossingen levert  aan hotelketens. Vanuit dit bedrijf heb ik mijn netwerk en kennis  opgebouwd met de diverse hotels en hotelketens. In 2015 ben ik weer in Nederland gaan wonen en werken. Na een aantal maanden van voorbereiding, onderzoek en het schrijven van een bedrijfsplan, heb ik me officieel op 1 november 2019 ingeschreven bij de KvK met Nexus Hospitality. 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Ergens heb ik altijd al willen ondernemen. Maar ik vond mezelf te jong en te onervaren.  Daarnaast had ik geen goed plan om iets op te zetten om mezelf goed genoeg te onderscheiden van anderen.  Ik had regelmatig discussies met mijn managers , omdat ik vaak vond dat ik het beter wist. Van jongs af aan heb ik moeite met hiërarchie, ik  geloof dat je respect moet verdienen en dat het niet automatisch komt  met een titel. Daarnaast wil ik graag mijn eigen koers varen, zonder dat iemand mij vertelt waar ik heen moet; uitgaan van eigen kracht dus. Maar het belang van het verbinden van bedrijven en personen heeft me wel altijd aangesproken, samen sta je immers altijd sterker. In mijn laatste functie als Salesmanager UK & Benelux bij Hoist, een Zweedse werkgever, kreeg ik vanuit het management steeds vaker een gesprek over de onafhankelijke hotels. Dit is een enorme markt maar door geen enkel bedrijf echt professioneel en doelgericht benaderd. Veel bedrijven richten zich op ketens vanuit een ‘massa is kassa -idee’. Door mijn jarenlange ervaring met ketens, heb ik een groot netwerk opgebouwd met professionele  en betrouwbare leveranciers. Daarnaast heb ik een database met alle (onafhankelijke) hotels en B&B’s  van Nederland. Vanuit de kracht van het verbinden (Nexus betekent ‘ verbinding’ in het Latijn) besloot ik om een platform te lanceren waarmee de beste hospitality leveranciers in verbinding gebracht worden met (onafhankelijke) hotels en B&B’s.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Door goede planning, structuur en prioriteiten stellen.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Mede door corona ben ik zoveel mogelijk ‘agile’ gaan ondernemen – wendbaar, flexibel  en snel inspelen op  de veranderingen van de buitenwereld. De hotelmarkt werd keihard geraakt door de pandemie. Hotels gingen dicht of zochten een andere manier van inkomsten zoals bijvoorbeeld werkplekken te verhuren. Om de hotelmarkt te helpen heb ik eind maart 2020 de website www.scanjehotel.nl gelanceerd. Hierbij heb ik hotels gevraagd zich te melden via de site zodat ze kosteloos geholpen kunnen worden met het (tijdelijk) verlagen van hun operationele kosten. Denk hierbij aan energie, afval, wifi/tv-abonnementen.

Daarnaast is het verkopen van producten erg lastig – er is (bijna) geen geld voor investeringen, veel renovaties zijn uitgesteld en hotels zijn enkel bezig met overleven. Een partner van het het eerste uur,  LG Electronics, kwam met een product dat perfect aansluit op de huidige situatie; de LG Styler. De Styler is een slimme, duurzame en innovatieve vervanging voor de stomerij. Hotels (met name 5 sterren hotels) hebben vaak hoge stomerijkosten (ook voor personeelskleding. Met dit product zijn deze kosten van de eenmalige investering  met 2 maanden terugverdiend, zonder gebruik van chemicaliën. Op dit moment wordt de Styler gebruikt in twee van de meest prominente en luxe hotels in Amsterdam, namelijk Sofitel the Grand en het Waldorf Astoria. Tevens ben ik op dit moment druk bezig met soortgelijke hotels in België en Luxemburg waar de LG Styler wordt getest.  Sinds begin dit jaar heeft Nexus Hospitality exclusiviteit in de Benelux op deze mooie duurzame en innovatieve LG oplossing. Deze exclusieve partnership tussen LG, een grote wereldwijde speler, en het jonge bedrijf Nexus Hospitality is een enorme mijlpaal, waar ik erg trots op ben!  

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Een bijkomend feit van ondernemen is dat je er alleen voor staat. Je moet zelf keuzes maken, beslissingen nemen en je eigen routes bepalen. Dat vond ik soms lastig, dat je zo op jezelf aangewezen bent en dat je met niemand binnen je bedrijf kan sparren.  In mijn naaste omgeving heb ik  een aantal ondernemers waarmee ik in gesprek ben gegaan over bepaalde vraagstukken die ik had over mijn bedrijf. Dat heeft me erg geholpen de juiste keuzes te maken.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Op 1 september 2020 ben ik gestart met een 8-weken coaching sessie ‘Gebrand’  van Blooming Stories. Hierbij wordt  je als ondernemer door  Iris (gedragstherapeute) en Liesbeth (branding-expert)  in 8 weken gecoacht hoe je persoonlijkheid het beste tot zijn recht komt in jouw bedrijf. Hierbij ga je op zoek naar je ‘purpose’ met behulp van interactieve (online) sessies en interessante tools om je bedrijf te onderzoeken en te laten floreren. Dit traject is voor mij ontzettend waardevol geweest. Het heeft me veel rust, richting en zelfvertrouwen gegeven. Dit had  ik eerder moeten doen.

Wat is je toekomstvisie?

Corona heeft er voor gezorgd dat we snel moeten schakelen en ‘omdenken’. Mijn visie is dat deze trend aanhoudt. Door de markt op de voet te volgen en door persoonlijk contact blijf ik op de hoogte van wat er nu en in de toekomst belangrijk is. Hierdoor kan ik direct  inspelen op de behoefte en mijn bedrijf laten groeien met de juiste partners. Simpel gezegd, wat nu belangrijk is, kan over een jaar anders zijn. Doordat het Nexus Hospitality platform een modulair karakter heeft, oftewel diverse producten en diensten aanbiedt in deze sector, kan ik snel en adequaat daarop reageren en acteren.

Contactpersoon: Stephanie van Doorn  
Onderneming: Nexus Hospitality
Website: www.nexus-hospitality.com, www.scanjehotel.nl, www.lgstyler.nl

 

 

 

1 thought on “Nexus Hospitality

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *