Jij bent een merk. Of je het wilt of niet. Zeker als ondernemer en eigenaar, want jij bent het boegbeeld van je bedrijf. Je versterkt dan ook met je personal brand het imago van je bedrijf. Het loont zich dus om te investeren in personal branding. Zeker voor het zakelijke platform LinkedIn. Om zo voorkeur voor jou en je bedrijf in de markt te creëren, en waardevolle connecties op te bouwen. Maar hoe doe je dit nu precies op LinkedIn om die JUISTE nieuwe klanten aan te trekken?
In dit blog meer hoe je jouw personal brand succesvol toepast voor LinkedIn! Hoe je met je personal brand jouw LinkedIn profiel en feed als online visitekaartje inricht voor een goede professionele indruk. Zodat je authentiek en betrouwbaar overkomt als dienstverlener en professional, en je onderscheidend bent ten opzichte van al die andere eigenaren, coaches, trainers en adviseurs.
Maar eerst, wat is personal branding nu eigenlijk?
“Personal branding gaat over hoe je jezelf presenteert vanuit een zakelijk oogpunt. Wie je bent, waar je voor staat en waar je goed in bent, zodat potentiële klanten direct aan jou denken en je top of mind bent als de beste oplossing voor hun probleem. Een sterke personal brand maakt je herkenbaar, bouwt vertrouwen op en inspireert anderen.”
Sandra Stassar
Hoe werk je aan Personal branding?
Een personal branding stappenplan voor LinkedIn, maar ook voor je overige communicatie als ondernemer of eigenaar, ziet er als volgt uit:
Stap 1: Verdiep je in je professionele merkidentiteit; wie ben je als dienstverlener met welke waarden, vaardigheden en kwaliteiten? Of zoals ik ook wel zeg “wat is jouw unieke ‘cocktail’-mix van EIGENschappen voor de markt?”
Stap 2: Doelgroep-analyse; op welke manier biedt jouw dienst een oplossing en voor wie precies? Wees hier zo specifiek mogelijk.
Stap 3: Je unieke waarde bepalen voor de markt; waarin verschilt jouw dienstverlening van die van anderen? En neem ook je visie hierin mee: hoe kijk je tegen trends & ontwikkelingen in je branche aan, en de impact hiervan op de samenleving? Wat gaat je aan het hart?
Van je personal branding strategie naar je content op LinkedIn
Deze drie belangrijke stappen dienen als vertrekpunt voor de bouw van je contentstrategie en de content thema’s die je kiest voor LinkedIn (maar ook voor de andere kanalen waar je actief bent). Dit is de fundering voor wat je zelf post in je feed, wat je deelt van anderen en de basis voor je LinkedIn profiel.
Houd hierbij de drie branding-principes in gedachte voor professionele groei en succes:
Authentiek. Wees authentiek, dus geen blablabla. Blijf dichtbij jezelf vanuit een zakelijk oogpunt. Dit betekent dat je bij alles wat je doet een zakelijk doel voor ogen hebt, en niet zomaar “jezelf bent”. Vertel over je specifieke kennis, ervaring en kwaliteiten. Maar ook over wie je bent als persoon. We doen immers zaken met mensen. En schrijf zoals je praat.
Betrouwbaar; denk aan een herkenbare communicatiestijl qua kleurgebruik en woordkeuze, maar bijvoorbeeld ook de content thema’s waarover je communiceert en de frequentie dat je jezelf laat zien. Als je een duidelijk beeld van jezelf als expert neerzet, dan wekt dit vertrouwen en is de kans groter dat mensen zaken met je gaan doen.
Consistent; Zorg regelmatig voor updates en consistentie in woord en beeld om een band op te bouwen met je connecties. Het totale plaatje moet kloppen. Mensen moeten hetzelfde gevoel krijgen bij je website als op je persoonlijke LinkedIn pagina bijvoorbeeld.
Dus, vind je unieke EIGENschappen voor de markt, en communiceer hier vaak over, zodat je de JUISTE klanten leert aantrekken.
Zo pas je personal branding succesvol toe voor LinkedIn; 17 praktische personal branding tips
17 praktische tips om alvast met je personal brand aan de slag te gaan! Van het tonen van je expertise tot aan het vergroten van je netwerk voor de JUISTE doelgroep.
- Optimaliseer je header
De banner, oftewel je header, samen met je profielfoto zorgt voor de eerste visuele indruk. Gebruik deze dan ook als een goede introductie voor een eerste gesprek; denk aan je gratis weggever, het boek dat je hebt geschreven, jou in actie als trainer, of laat een highlight zien van datgene wat je doet.
- Profielfoto herkenbaar?
Zorg dat je LinkedIn profiel foto een professionele uitstraling heeft en in lijn is met je andere socials voor de herkenbaarheid. Een vriendelijk lachend gezicht wekt sympathie; zet je foto op zichtbaar ‘openbaar of ‘alle LinkedIn-leden’, zodat ook jouw 2e graads-connecties jouw foto kunnen zien en ze eerder genegen zijn de connectie aan te gaan.
- Kopregel; zorg dat in een opslag duidelijk bent wat je doet voor wie, en waarom voor jou kiezen.
Kies voor een beschrijving met | zoekwoorden |, of hoe je je doelgroep helpt: “Ik help X met Y, zodat ze Z”. Plaats de belangrijkste woorden vooraan. Denk ook aan eervolle vermeldingen zoals een titel “Dr.”, “prijswinnaar van X”, of als je de auteur bent van een boek.
- Aangeboden services
Laat zien welke diensten je als eigenaar of ondernemer aanbiedt, en gebruik ook deze ingebouwde functionaliteit van LinkedIn hiervoor.
- Uitlichten van highlights
In dit deel van LinkedIn kun je de posts uitlichten die het goed hebben gedaan of denk aan de highlights uit je ondernemersreis om je expertise te benadrukken. Denk aan een podcast bijvoorbeeld, of zet jouw blog voor een magazine in de spotlight!
- Beschrijf je introductie of samenvatting als een mini-website
- Start met een triggerende zin die uitnodigt om verder te lezen
- Benoem je expertise, kwaliteiten en waarde voor je doelgroep
- Wees ook persoonlijk en vertel iets over jezelf, of laat iemand een quote over de positieve ervaring met jouw dienst schrijven
- Goede call-to-action als afsluiting naar je gratis weggever, inclusies vermelding van je telefoonnummer en emailadres
- Verwerk de relevante zoekwoorden van je doelgroep
- Werkervaring en link naar je bedrijfspagina met het logo ingevuld!
Wat ik vaak zie bij ondernemers is dat ze hun bedrijfspagina niet aanmaken. Jammer, want met een korte beschrijving (om gevonden te worden) en een logo dat ingevuld is, is de eerste indruk veel professioneler voor je persoonlijk account.
- Integreer aanbevelingen als bewijs van de kwaliteit van je dienstverlening
Focus op zoveel mogelijk relevante aanbevelingen van tevreden klanten. Het liefste minimaal drie recente aanbevelingen (niet ouder dan een jaar). Ze fungeren als ‘sociaal bewijs’ van het merkverhaal dat je vertelt naar de markt.
- Consistente uitstraling
Of het nu gaat om je posts, je website of de presentaties die je geeft, het is belangrijk om een consistent gevoel of “look & feel” over te brengen om betrouwbaar over te komen. Dit geldt zowel online als offline.
- Deel waardevolle verhalen
Deel content over de onderwerpen die je doelgroep relevant vindt. Denk hierbij niet alleen de tips & tricks, maar bijvoorbeeld ook aan de succesvolle klantverhalen, de visie die je hebt op jouw branche of een persoonlijk verhaal van je ondernemersreis dat inspireert.
- Publiceer iets over jou als persoon
Vergeet jezelf niet af en toe voor te stellen aan je nieuwe connecties. Je maakt snel nieuwe connecties op LinkedIn vanuit je bestaande netwerk (mensen die je post liken of je profiel bezoeken), dus introduceer jezelf ook aan hen.
- Maak gebruik van 3rd party content
Het mooie van LinkedIn is, dat je niet alles zelf hoeft te schrijven. Je kunt ook content van andere online media gebruiken om je expertise te benadrukken. Denk aan vakbladen en de online tijdschriften die je doelgroep ook leest. Met een druk op de knop kun je een artikel delen. Voeg hierbij dan jouw mening of ervaring toe, en je hebt snel een nieuwe post gemaakt!
- Geef comments en likes
Deel ook regelmatig een like of positieve opmerking uit voor de mensen in je netwerk die je het gunt. Of denk aan de klanten waarvoor je graag wilt werken, en laat zien ‘you care’.
- Reposten van een post
Reposts worden door LinkedIn gemeld, dus een mooie gelegenheid om jezelf in de kijker te spelen bij je netwerk en een opsteker te geven aan de persoon van wie je de post repost.
- Gebruik LinkedIn om te netwerken met de JUISTE mensen
Maak tijd vrij om in het netwerk van je connecties te duiken voor meer van die JUISTE connecties. “Gelijkgestemden trekken elkaar aan”, dus neem eens een kijkje bij die 2e graads-connecties (zie de zoekfunctie op LinkedIn).
- Ga op zoek naar gemeenschappelijke interesses
Kijk op het profiel van die potentiële klant. Wat hebben jullie gemeen? Stuur een connectieverzoek en refereer aan die gedeelde vriend, studie of woonplaats. Succes verzekerd!
- Geef, geef, geef!
Personal branding gaat niet om jou, maar wat je zakelijk voor de ander kunt betekenen. Geef je kennis en inspiratie om een relatie op te bouwen online. Want wie geeft, zal uiteindelijk gegeven worden?