Wie ben je?
Howdy! Ik ben Rianne, een strandmeisje die altijd op zoek is naar iets nieuws. Ik heb de wereld in m’n hart gesloten en geniet er als ondernemer 100% van. Ik woon samen met m’n vriend en twee pluizige konijntjes in Heemskerk en in de zomer verkas ik naar ons strandhuis in Wijk aan Zee. De beste werkplek die er is, als je het mij vraagt. Verder vind je mij regelmatig in meditatie, al dansend door m’n huis en ben ik zo’n gekkie in het krachthonk van de sportschool. Ik ben gek op dieren (m’n vriend is me tijdens een wandeling regelmatig kwijt, doordat ik ergens een dier zie die ik wil aaien) en ben een beetje een levend zonnepaneel; met de zon op m’n bol ben ik op m’n best.
Ik werk als content- en communicatiecoach voor ondernemers. Ik geloof er enorm in als een ondernemer zélf haar verhaal naar buiten brengt, in plaats van dat er allemaal personen voor worden ingehuurd. Maar ik begrijp ook heel goed dat niet elke ondernemer een goede pen is weggelegd, of dat ze geen feeling hebben met het uitstippelen van hun branding en merkverhaal. Ik doe dat samen met ze; ik ben hun cheerleader en geef ze de handvaten, maar uiteindelijk doen ze het helemaal zelf. Wie kan er nu beter jouw verhaal vertellen dan.. jijzelf?
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Van alles! In 2017 werkte ik ook al fulltime als ondernemer en deed ik veel content creatie; social media beheer, de productie van promotievideo’s en heel veel artikelen en blogs schrijven. Ik deed destijds nog heel veel in de uitvoer.
Daarna ben ik een paar jaar teruggegaan in loondienst voor wat meer stabiliteit en om te leren. Ik was immers nog maar 21 toen ik mezelf in het ondernemerschap gooide. In die jaren heb ik als content- en communicatiespecialist gewerkt. Daarnaast schrijf ik regelmatig voor mijn eigen reisblog Strandmeisje.nl en voor ‘We Are Travellers’; dat is echt een uit de hand gelopen hobby! Oh, en ik heb ook nog personal training gegeven. Ik zei toch dat ik altijd op zoek ben naar iets nieuws?
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik geloof heel erg in het nieuwe werken. Het idee om van 9 tot 5 op locatie te werken, vind ik enorm achterhaald en ouderwets. Ik geloof dat we op een vrijere manier kunnen werken en daarmee dezelfde, of juist betere resultaten kunnen behalen! De bekende kantoorperikelen begonnen mij te irriteren en vind het belangrijk dat je altijd volgens je eigen regels leeft. Dus daar ben ik voor gegaan!
Het idee van mijn onderneming was niet moeilijk. Ik heb altijd al in communicatie gewerkt, vind het menselijk brein enorm interessant en ik zie de challenges van ondernemers in hun content; die heb ik samengevoegd in drie verschillende onderdelen: een online cursus, een membership en een 1:1 traject. Hier heb ik vervolgens een van mijn grootste interesses aan toegevoegd: astrologie! Ik laat ze kennismaken met een uitgebreidere horoscoop, zodat ze dit in hun voordeel kunnen gebruiken.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Ik hecht enorm veel waarde aan quality time met mezelf. Ik groei daarvan. Afspraken met klanten doe ik daarom veelal op dinsdag, woensdag en donderdag, met een ruime lunchpauze ertussen om aan m’n beweging te komen. Ik ben ook echt een vroege vogel; veel huishoudelijke klusjes fix ik lekker tussen 6 en 8 uur al. Heerlijk om meteen al wat zaken afgestreept te hebben voordat ik met de grotere klussen te werk ga! Op maandag en vrijdag werk ik áán m’n bedrijf, ook dat vind ik heel belangrijk.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
In combineer mijn trajecten met astrologie en mindset. In astrologie vind je een stevige basis over jou als ondernemer en hoe anderen jou zien; je kunt dat goed gebruiken in je bedrijf en communicatie. Ik merk ook dat er veel behoefte is aan meer zelfinzicht en op deze manier verwerk ik dat erin. Ik zeg ook vaak bewust ‘communicatie’ en geen ‘marketing’, omdat bij ‘marketing’ vaak de indruk wordt gewekt dat het commercieel is. Natuurlijk moeten knaken rollen, maar in communicatie en storytelling vind je een sterke basis. Het laat je meer nadenken over het verhaal in plaats van de conversiedoelen, bijvoorbeeld.
Ook tune ik veel in op de mindset van de ondernemer. Geen duidelijk merkverhaal hebben komt namelijk ook vaak uit onzekerheid: ze vinden dat ze geen goed verhaal hebben of denken dat niemand erop zit te wachten. Dat zijn grote onderdelen in mijn aanbod.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
In mijn eerste jaar als ondernemer ben ik enorm onderuit gegaan door de werkdruk. Doordat ik geen strategie of plan had, had ik ook geen grenzen en deed ik alles wat op m’n pad kwam. Ik had er nooit bij nagedacht dat een plan hebben zo’n verschil kon maken, maar gelukkig heb ik dat deze keer duidelijk gecoverd. Ik ken mijn valkuilen nu heel goed. Zo ben ik nu heel kritisch op m’n klanten en werk ik alleen nog met mensen waarmee ik op dezelfde golflengte zit.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Minder luisteren naar de meningen van mensen die uit een compleet andere wereld komen. En daarmee bedoel ik vooral m’n familie; zij weten niet beter dan dat ze jarenlang voor dezelfde werkgever werken. Snap ik overigens volkomen, maar je kan niet verwachten dat iemand zich dan helemaal kan inleven in jouw dromen. Ik had me minder moeten laten meeslepen in hun visie.
Wat is je toekomstvisie?
Ik wil ondernemers een andere blik geven dan pure omzetcijfers. 10K in 3 maanden is nice en ik snap dat er brood op de plank moet komen, maar ik vind het belangrijk dat je plezier hebt in je werk en dit doet vanuit je authentieke jij. Als je durft te staan voor jouw verhaal en je hiermee durft te onderscheiden, kun je de wereld aan. Bij elke ondernemer die ik daarin mee kan krijgen, doe ik een dansje.