Wie ben je?
Ik ben Sanne, moeder van 2 zoontjes (Siem bijna 3 en Tijs, 10 maanden). Ik werk al 10 jaar voor mezelf en zou eigenlijk niet anders meer willen. Vrijheid en afwisseling is voor mij ontzettend belangrijk. Ook gebruik ik graag mijn creativiteit. De afgelopen jaren heb ik veel verschillende dingen gedaan, maar sinds ik moeder ben geworden, merk ik dat ik behoefte heb aan meer rust, focus en versimpeling. Ik ben gaan onderzoeken wat nou mijn ‘unieke mix’ is en wie ik het allerliefste zou willen helpen en kwam zo op het idee om vrouwelijke ondernemers, voornamelijk moeders, te helpen bij het creëren van een ‘kloppend plaatje’ voor hun bedrijf. Ik help ze bij branding, positionering en onderscheidend aanbod en een aantrekkelijke klantreis en werk daarvoor samen met een grafisch ontwerper, website bouwer en verschillende fotografen. Ook heb ik een podcast genaamd ‘Moeder én Ondernemer’, omdat ik het zo belangrijk vind om andere moeders te stimuleren om ook hun dromen na te jagen en niet zichzelf compleet aan de kant te zetten wanneer ze kinderen krijgen.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Ik heb slechts 2 jaar in loondienst gewerkt in een marketingfunctie bij Heineken. In die periode ontdekte ik hoe belangrijk vrijheid voor mij is en besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik werd voor gek verklaard met mijn minimale ervaring en netwerk, maar ik had al snel mijn eerste klanten. Ik heb de afgelopen 10 jaar in de eventbranche gewerkt als freelance projectmanager voor grote events (EK Beachvolleybal, Tata Steel Chess Tournament, KLM Open en diverse zakelijke evenementen). Daarnaast heb ik al een jaar of 8 een webshop met betekenisvolle cadeautjes, ben ik opgeleid tot Image Consultant en tot Creatief Denken trainer.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik wilde in eerste instantie meer vrijheid en nu ik dus zelf moeder ben, vind ik dat nog belangrijker. Het evenementenvak vond ik lastig te combineren met mijn kinderen. Lange dagen maken, soms ook één of twee weken achter elkaar op locatie moeten zijn; dat paste gewoon niet meer bij me. Bovendien was ik toe aan een volgende stap.
Uiteindelijk heb ik tijdens mijn verlof van de tweede besloten om in een businesscoaching traject te stappen om te onderzoeken waar ik nou echt blij van zou worden en waar ik echt goed in ben. Het was best een flinke worsteling, maar uiteindelijk ontdekte ik dat mijn ‘ding’ is dat ik enorm blij wordt van plaatjes die kloppen. En hoewel ik weet dat het uiteindelijk gaat om ‘de inhoud’ geloof ik dat de ‘verpakking’ enorm kan helpen bij het aantrekken van de juiste klanten. Bovendien gaat een kloppend plaatje voor mij verder dan alleen het visuele aspect. Het is de complete ervaring die je als klant hebt wanneer je bij een ondernemer koopt. Bovendien helpt zo’n kloppend plaatje om jezelf serieus te nemen én ook gezien te worden als expert. Dit is dus nu waar ik ondernemers bij help. En dat geeft me enorm veel voldoening. Het is mooi hoe ik alle ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan hierbij kan inzetten. En ik vind het heel tof dat ik samen kan werken met creatieve ondernemers, zoals grafisch ontwerpers, website bouwers, fotografen. Ik vind het belangrijk om daar tussen te zitten, want zo kan ik er echt voor zorgen dat het complete plaatje op elkaar aansluit.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Het fijne aan ondernemen is dat ik mijn eigen dagen kan indelen en geen dag hetzelfde hoeft te zijn. Ik werk meestal van 10 tot 16 uur en dan 3 tot 4 dagen per week. Ik vind het heel fijn om ’s ochtends geen haast te hoeven hebben met de kinderen en ook de kinderen weer een beetje bij tijds te kunnen ophalen, zodat we niet met 2 afgedraaide kinderen aan het avondeten hoeven te zitten.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Wat mijn onderneming uniek maakt is dat ik het complete pakket aanbiedt. Ik biedt niet alleen businesscoaching aan, maar ontzorg je ook bij het creëren van een huisstijl, website en fotografie die bij je past. Ik heb zelf veel met creatieven gewerkt in mijn carriere als (event)marketeer en heb dus echt goede professionals geselecteerd die voor je aan de slag gaan. Mijn klanten vinden het fijn dat ze daar niet nog zelf naar op zoek moeten. Ik biedt ook maar 2 producten aan momenteel. Één losse dag waarop we live 1-op-1 aan de slag gaan met je fundament en mijn complete traject The Full Firestarter. Ik heb dus geen losse online trainingen of een groepstraject ofzo. Mijn klanten zijn ook voornamelijk moeders en willen gewoon 1-op-1 en efficiënt aan de slag. Geen gedoe, niet zelf aanmodderen en niet eindeloze modules doorspitten.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
De grootste uitdaging van ondernemen vind ik het ‘koersvast’ blijven en je niet laten afleiden door hoe andere ondernemers dingen aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik inmiddels echt wel aardig wat kennis en ervaring heb, maar ik heb ook mijn mindere momenten. Dat hoort ook bij het ondernemerschap. Het verbaast me soms hoe onzeker ik het ene moment kan zijn over iets waarvan ik juist een week daarvoor super zeker was.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Ik heb voorheen heel veel dingen geprobeerd en veel dingen naast elkaar gedaan. Wat ik nu bewust anders probeer te doen is focus aanbrengen. Eerst het ene doen en dan pas weer aan iets anders beginnen. En ook soms wat langer volhouden. Tegelijkertijd probeer ik ook kritisch te zijn in welke strategieën bij me passen en daarin keuzes te maken. Dus niet heel versnipperd én Insta én Tiktok én Podcasten én Webinars én Challenges, maar meer vanuit strategie keuzes maken en een paar dingen heel consequent doen.
Wat is je toekomstvisie?
Ik voorzie dat het hebben van een onderscheidend ‘kloppend plaatje’ steeds belangrijker wordt voor ondernemers die diensten aanbieden. Er zijn momenteel zoveel coaches, fotografen, therapeuten etc. Het gaat niet meer alleen maar om hoe goed je bent, maar ook om hoe zichtbaar je bent. En het kiezen van een goede niche en er vervolgens voor zorgen dat jouw complete plaatje hierop aansluit, gaat enorm helpen om jouw lievelingsklant aan te trekken. Je kunt wel heel goed zijn in wat je doet, maar als je dat niet op professionele wijze weet te laten zien, dan vinden jouw klanten je niet. Mensen bij wie het plaatje onderscheidend én geloofwaardig is, vallen nu eenmaal meer op tussen het grote aanbod en zullen sneller klanten aantrekken.