Artemis Advies

Wie ben je?

Mijn naam is Diana van Asten, ik ben 36 jaar en ik woon met mijn gezin in Noordwijk. Mijn man en ik wonen hier al ons hele leven. Het is een heerlijke plek om te wonen, dichtbij het bos, zee en strand en bij vrienden en familie. 

Mensen omschrijven mij als resultaatgericht, een bezig bij, direct en verbindend. Ik voeg daar zelf graag nog ongeduldig aan toe. Want dingen gaan mij nooit snel genoeg, ik ben graag als eerste klaar en kan niet wachten tot het volgende project.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Na mijn studie Bedrijfswetenschappen aan VU Amsterdam ben ik in HR begonnen. Ik ben gestart in recruitment en ben na 3 jaar als HR-manager gestart. Inmiddels heb ik bijna 15 jaar ervaring in HR en waarvan de laatste 12 jaar als (eindverantwoordelijke) HR-manager binnen het MKB. 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Het was altijd mijn droom om eigen baas te zijn. Daar heb ik de afgelopen jaren naartoe gewerkt door verschillende bedrijven van binnen te zien. Ik heb mij gespecialiseerd als HR-manager in het MKB. De dynamiek en impact in deze sector past het beste bij mij. Ik word niet gelukkig in een groter bedrijf waar niemand je kent en waar je daarmee minder goed het verschil kunt maken. Ik ben op mijn plek als ik de directie en/of het MT in een kleiner bedrijf kan helpen met het professionaliseren van het personeelsbeleid. 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Naast eigenaar van Artemis Advies ben ik ook moeder. Mijn bedrijf run ik parttime naast het moederschap. Werken vind ik erg belangrijk en heb ik altijd naast het moeder-zijn gecombineerd. Nu alle drie de kinderen naar school zijn, heb ik ook overdag meer tijd voor mijn eigen bedrijf. Als ze uit school komen ben ik er voor hen. Maar met een eigen bedrijf is het soms ook in het weekend of ’s avonds nodig om te werken. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Door mijn universitaire bedrijfskundige achtergrond gecombineerd met zo’n 15 jaar werkervaring als HR-manager ben ik in staat vanuit de strategische blik naar het personeelsbeleid te kijken. Het personeelsbeleid op een strategische manier vormgeven is namelijk enorm belangrijk voor het succes van een organisatie. Ik heb dat jaren gedaan als eindverantwoordelijke voor HR. In die rol heb ik HR-afdelingen opgezet, de juiste mensen geworven voor diverse functies, verzuim significant laten dalen en leidinggevenden ondersteunt in hun managementrol. 

Ik adviseer ondernemers en HR-professionals in het MKB op het gebied van HR, Verzuim & Recruitment. En dat zijn brede begrippen, daar ben ik me van bewust. Toch is het voor mij niet zo breed; want ook al ben ik een brede HR-generalist, de rode draad in mijn carrière is ‘de juiste persoon op de juiste plek’.

En dat is mijn bruggetje naar dat wat ik doe. Want een dienstverband begint met de juiste persoon, daarna moet iemand ook echt op de juiste plek zitten om niet te gaan verzuimen. De juiste persoon betekent ook dat je weet waar je goed in bent en waar je voor om hulp moet vragen. Daarnaast moet je je als werkgever ook afvragen wanneer en wie de juiste persoon is (of kan worden).

Als je met mij samenwerkt, krijg je een scherpe en kritische blik op jouw huidige processen en beleid. En werken we samen aan het vergroten van werkgeluk in jouw organisatie. Als je op langere termijn namelijk investeert in werkgelukkig personeel pluk je hier op termijn als ondernemer de vruchten van.

Medewerkers die écht op de juiste plek kunnen werken, dragen enorm bij aan de productiviteit van de organisatie en verzuimen duidelijk minder. De moeite waard om met deze thema’s aan de slag te gaan.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ik ben nu een half jaar bezig als ondernemer en heb me hier goed op voorbereid. Misschien dat ik over een jaar anders naar deze vraag kijk, maar toe nu toe krijg ik er vooral veel energie van. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Deze stap veel eerder zetten en vertrouwen op mezelf. Als ik had geweten dat het zo leuk zou zijn, had ik er veel eerder mee moeten beginnen. 

Wat is je toekomstvisie?

Met mijn bedrijf adviseer ik ondernemers in het MKB hoe zij het werkgeluk van hun personeel kunnen vergroten. Over een aantal jaar weten al mijn klanten hoe zij hun personeelsbeleid zo kunnen inrichten dat er ruimte is voor werkgeluk en daarmee minder verzuim. Ik gun het namelijk iedereen blij te worden van je werk en dat te doen waar je ogen van gaan sprankelen. Als je daar als werkgever in kunt investeren, zul je merken dat je veel minder omkijken hebt naar je personeel, het verzuim significant daalt en de productiviteit groeit en jij je daarom kunt richten op de groei van je bedrijf. En ik sta graag naast die ondernemer met personeel die graag met die thema’s aan de slag wil gaan. 

In mijn ideale toekomst weet iedere werknemer in Nederland wat hem of haar gelukkig maakt en durft dit ook bespreekbaar te maken met zijn leidinggevende. En daarmee is het verzuim in Nederland (en onder mijn klanten) flink gedaan. Ik sta aan de zijlijn om werkgevers te adviseren deze gesprekken te faciliteren. 

De quote die past bij mijn toekomstvisie is: Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg – Loesje

Contactpersoon: Diana van Asten 
Onderneming: Artemis Advies
Website: www.artemisadvies.nl