Wie ben je?
Hoi! Ik ben Eva en ik ben 25 jaar. Ik ontwerp met veel plezier duurzame lingerie voor mijn merk Savara Intimates. Ik heb geen achtergrond in de mode industrie, maar dit werkt eigenlijk in mijn voordeel; ik kijk totaal anders naar dingen. Ik geloof dat alles mogelijk is, als je zelf die overtuiging hebt en er volledig voor gaat! Met deze gedachte run ik mijn bedrijf en is geen dag hetzelfde.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
2 jaar geleden studeerde ik af (Bedrijfskunde en de Master Financial Economics). Daarna startte ik met mijn ‘droombaan’ dacht ik, namelijk een Finance Traineeship bij een groot bedrijf. Al snel kwam ik erachter dat ik veel creatiever was dan ik dacht en ik miste vrijheid. Zonder enig plan nam ik ontslag, maar ik wist 1 ding zeker; ik ga iets moois opzetten.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik heb altijd al de behoefte gehad om zelf alle touwtjes in handen te hebben. Waar kan dat beter dan in een eigen onderneming? Hier geniet ik elke dag weer van. Wat betreft het idee van lingerie ontwerpen, dat kwam vooral uit mijn eigen frustratie met BH’s. Ik had altijd moeite met het vinden van een comfortabele, mooie BH. Vaak zaten de BH’s snel al niet meer goed; de cups begonnen af te staan, de beugels gingen irriteren, de stof ging lubberen of de maat was gewoon niet goed meer. Ik keek de documentaire ‘True Costs’ die laat zien dat de fashion industrie bizar in elkaar zit (slechte arbeidsomstandigheden, ontzettend milieuvervuilend) en de lingerie industrie leek totaal geen gehoor te geven aan dit probleem. Dit moest toch anders kunnen dacht ik! Zo begon ik met Savara Intimates.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Naast mijn bedrijf werk ik parttime, zodat ik vol kan blijven investeren in de groei van de lingerie collectie. Dit is soms echt een uitdaging, omdat zowel voor mijn baan als bedrijf niet altijd in de hokjes van dagdelen te stoppen zijn. Ik wissel mijn dagen nu om-en-om af, waardoor ik er altijd redelijk snel bij ben. Verder kan ik eigenlijk non-stop werken aan mijn bedrijf (door COVID-19 zijn alle mogelijke andere activiteiten vervallen), maar ’s avonds na 21:00 gaat mijn laptop dicht.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Het unieke van de lingerie is de combinatie van comfort, vrouwelijkheid en duurzaamheid. De lingerie industrie loopt ontzettend achter op gebied van duurzame en eerlijke productie. De focus lijkt er gewoon niet te zijn, misschien omdat het zo’n klein kledingstuk is waardoor het niet zo belangrijk lijkt. Toch is een BH het meeste complexe kledingstuk wat er is, met vaak 30 verschillende onderdelen en nog veel meer handelingen voordat het goed in elkaar zit. Juist daarom is het belangrijk dat het op een verantwoorde manier wordt gemaakt. Met Savara biedt ik een alternatief op de fast-fashion lingerie, zonder in te leveren op de uitstraling.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Ja, alles kost zoveel tijd! Ik werk naar mijn idee efficiënt en effectief, maar het kost gewoon tijd om iets moois neer te zetten. Daarbij komt dat ik in het begin alle lingerie zelf heb gemaakt, want ik dacht dat het qua drukte wel mee zou vallen. Vanaf het moment dat de webshop live ging liep ik achter te feiten aan omdat de vraag een stuk hoger was dan ik had ingeschat. En dan al de uren dat ik aan het nadenken ben over wat ik ga doen (marketing campagne, nieuwe lingerie ontwerpen etc.)! Wat ik ook volledig heb onderschat is de tijdsplanning in de fashion industrie. Er wordt ver vooruit gewerkt (soms meer dan een jaar) omdat er veel partijen betrokken zijn en alles op het juiste moment moet gebeuren. Ik dacht vorig jaar dat ik met 2 maanden van tevoren wel ruim zat qua planning. Leer momentje!
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Ik zou veel eerder contact hebben gezocht met mede-ondernemers. In het begin praatte ik wel vaak over mijn bedrijf, maar met mijn bekenden. Juist voor die mensen was het nogal een gekke wending in mijn carrière (van finance naar lingerie ontwerpen) en kwam ik soms niet verder in gesprekken. Als ik praat met andere ondernemers (zowel binnen als buiten fashion) merk ik dat er vaak goede gesprekken ontstaan waardoor we beide weer vooruit kunnen.
Wat is je toekomstvisie?
Met Savara Intimates wil ik de lingerie markt op een positieve manier veranderen door het anders aan te pakken dan ‘normaal’. Hierbij blijft mijn focus op online verkoop, zo duurzaam mogelijk produceren en het creëren van een community van Savara Sisters. Persoonlijk streef ik ernaar om mij fulltime voor mijn bedrijf in te kunnen zetten om en samen met een team te werken vanuit een leuk kantoor!
Contactpersoon: Eva van Schijndel
Onderneming: Savara Intimates
Website: www.savaraintimates.com