Wie ben je?
Mijn naam is Manouk Keurntjes (29) en ben al vele jaren werkzaam als freelance SEO Specialist – oftewel ik help ondernemers en bedrijven bij het beter vindbaar worden in de zoekmachines. Anderhalf jaar geleden ben ik mij meer gaan richten op kennisdeling door middel van SEO workshops en het ontwikkelen van een SEO cursus met persoonlijke begeleiding. Ik had het gevoel dat veel mensen willen leren over hoe SEO werkt en hoe ze het kunnen toepassen voor hun eigen website(s), maar geen enorme budgetten hebben op een bureau in te schakelen. Mijn missie is daarom om SEO-kennis toegankelijk te maken voor iedereen. Met mijn e-learning platform School of SEO wil ik zoveel mogelijk mensen helpen om óók vindbaar te worden in de zoekmachines.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Sinds ik afgestudeerd ben in 2013 heb ik gewerkt bij diverse marketingbureaus en in-house bij merken als SEO Specialist. In 2015 schreef ik mijzelf in bij het KVK om naast mijn werk bij een marketingbureau ook al aan de slag te gaan voor een paar eigen klanten. Sinds januari 2017 ben ik ik fulltime aan het ondernemen. De eerste twee jaar voornamelijk als externe SEO Specialist voor allerlei merken, en sinds 2019 met focus op kennisdeling.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik heb meerdere functies in loondienst gehad als SEO Specialist – maar nergens mocht ik werken op mijn manier. Ik ben niet van de ‘salespraatjes’, maar wil juist open en eerlijk zijn tegen mijn klanten. Waar kan ik ze wel mee helpen – en wat raad ik af omdat er bijvoorbeeld teveel concurrentie is?
Het idee om als zelfstandig ondernemer mijn diensten aan te bieden spookte al langer door mijn hoofd. Mijn vriend – die sinds zijn 16e al onderneemt – heeft mij het laatste duwtje gegeven om het gewoon te proberen. Ik speel het graag safe, dus ik heb mijzelf toen 3 maanden gegeven om een bepaalde omzet te behalen. En dat lukte!
Het idee voor School of SEO kwam eigenlijk uit het niets. Ik was al langer op zoek naar het juiste aanbod om mijn missie (SEO toegankelijk maken voor iedereen) te volbrengen. Tijdens een vrijmibo bedacht ik dat het heel tof zou zijn om een eigen platform op te zetten waar ik kennis kan delen. Ik heb in die kroeg nog het domein van School of SEO gekocht, en de dag erna ben ik begonnen met een plan. Vier maanden daarna ging de eerste website live. In oktober dit jaar kwam de tweede versie van de website live met heel veel verbeterde punten. En er komen nog heel veel toffe dingen aan!
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Op dit moment zijn er niet zo heel veel andere activiteiten door Corona. De enige verplichting die ik iedere dag heb is het wandelen/rennen/fietsen met mijn hond. Dat doe ik (samen met mijn vriend) zo’n 3-4 uur per dag, want we hebben een poolhond. En dat zie ik niet als een verplichting, maar juist als ontspanning. Ik plan de wandelingen in tussen meetings en calls, en luister iedere dag minimaal één podcast tijdens een lange wandeling. Die wandelingen geven mij heel veel rust en ook tijd om na te denken over strategieën en oplossingen voor klanten. Ik zie het dus niet als verloren tijd, maar een manier om mijn hersenen weer te resetten voor een volgende taak op mijn to-do list.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Natuurlijk zijn er meerdere websites en online platformen die SEO-cursussen aanbieden. Er zijn meerdere dingen die School of SEO uniek maken. Ten eerste kun je kiezen wat je precies wilt leren. Je kunt kiezen voor een volledige SEO-cursus, maar ook voor een klein onderdeel zoals het schrijven voor SEO of Pinterest SEO. Daarnaast leveren we alle tools die je nodig hebt om alle opdrachten uit te voeren. Je hoeft daarom maar één investering te doen – en dat is de aanschaf van een module. De modules blijven voor altijd toegankelijk, en wanneer SEO verandert passen wij de module aan en krijg je een update in je mailbox. Want wij begrijpen heel goed dat je geen zin en tijd hebt om Google in de gaten te houden.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Dat ik continue blijft doorleren en heel veel vaardigheden opbouw waarvan ik nooit had gedacht dat ik die zou gaan leren. Bijvoorbeeld e-mailmarketing, het inrichten van een CRM-systeem en het opzetten van een volledige salesfunnel. Dat zijn geen dingen die een SEO Specialist doet, maar ik nu toch op mijn vaardigheden lijstje mag zetten. And don’t get me wrong. Ik houd van het leren van nieuwe vaardigheden. Maar het kost ook heel veel energie en tijd en kan ook flink wat frustratie opleveren wanneer het even niet lukt. Maar het komt altijd goed!
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Niks. Alle ‘fouten’ die ik heb gemaakt hebben mij een lesje geleerd. En dat is waar ondernemerschap over gaat: het vallen en opstaan wanneer iets niet gaat zoals je had verwacht. Je wordt er alleen maar een betere ondernemer van!
Wat is je toekomstvisie?
School of SEO uitbouwen tot dé plek om je SEO-kennis vandaan te halen. Voor Nederland en België, en later wellicht Europa en nog verder!
Contactpersoon: Manouk Keurntjes
Onderneming: School of SEO
Website: https://school-of-seo.com/