Waarom onderzoek naar marktkansen zo belangrijk is!

Marketing- en communicatieadviseur Sandra de Blaeij bewijst dat restaurants een enorme groeiende doelgroep over het hoofd zien en laat zien dat er kansen zijn voor de horeca. Er blijkt een hardnekkig vooroordeel te bestaan. `Wanneer ik als kleine eter uit eten ging en ik om een half gerecht vroeg, dan werd ik vaak raar aangekeken en kreeg ik “Nee, dat kan niet” vaak te horen.’ En wat bleek: er werd gauw gedacht dat het om korting of goedkoop uit eten ging, terwijl dat helemaal niet zo is. 

Van onbegrip naar marktkans

“Als kleine eter voel ik mij vaak onbegrepen, teleurgesteld en niet welkom. De werkelijke reden waarom ik een halve portie wil is, omdat ik weet dat de meeste porties voor mij te groot zijn. De reden? Dat is voor mij en velen anderen weer verschillend. In de meeste restaurants kan ik mijn bord niet leegeten en niet meedoen met de diverse gangen zoals mijn tafelgenoten. Daarnaast voel ik me erg ongemakkelijk, als een ober mij vraagt of het wel gesmaakt heeft, als ik vervolgens een half leeg bord terug naar de keuken laat gaan. Bovendien vind ik het ontzettend jammer dat het eten wordt weggegooid. Dit zijn emoties die ik niet wil voelen als ik uit eten ga. Want als ik uit eten ga, dan doe ik dat om te genieten! Uit eten is voor mij echt een feestje! Want dan kun je juist gerechten ontdekken en proeven die je thuis niet zo snel klaarmaakt.”

Horecaondernemers missen kansen

Als kleine eter bedacht Sandra dat ze niet de enige kon zijn. Uit onderzoek blijkt dat het gaat om ruim 5 miljoen mensen in Nederland. “Er zijn miljoenen anderen die een dergelijke situatie meerdere keren hebben meegemaakt. Uit ervaring en verhalen van anderen kan ik je vertellen dat genieten dan ver te zoeken is. Het zorgt er zelfs voor dat mensen niet meer uit eten gaan!” 

“Dat is ontzettend jammer. Zeker als je weet dat 83% van de restaurantgasten, grote én kleine eters, graag een kleinere portie in restaurants wil zien. Onderzoek van het Nederlands Kokpanel heeft aangetoond dat restaurants zitten te springen om nieuwe gasten. De horeca wil graag meer klanten, meer omzet, beter rendement en minder kosten. Dit zijn onderwerpen waar vele horecaondernemers momenteel van wakker liggen. Het verbaast mij dat de horeca zich zo weinig verdiept in haar gasten en op deze manier kansen laten liggen. Andere onderzoeken hebben aangetoond dat er een verandering in eetbehoefte plaatsvindt. Mensen willen gezonder eten, ze willen weten wat ze eten, ze willen niet te zwaar worden en beter in hun lijf voelen. Kortom, gezondheid is belangrijker dan ooit. Genieten draagt dan ook sterk bij aan je geluksgevoel.” 

Restaurants spelen daarnaast ook een belangrijke rol in het terugdringen van de voedselverspilling. Afgesproken is dat de voedselverspilling in 2030 gehalveerd moet zijn, zodat we een gezonde toekomst en planeet achterlaten voor onze kinderen. Op dit moment worden er jaarlijks 83 miljoen borden aan eten weggegooid. En gooi je als restaurant voedsel weg, dan gooi je ook geld weg. Dat wil je toch niet als horecaondernemer? “Ik ben ervan overtuigd dat kleinere porties bijdragen aan het voorkomen van voedselverspilling!” 

Succesvol restaurant(marketing-)platform

Gelukkig kwam ik erachter dat er een heleboel restaurants zijn die wél halve of kleine gerechten op hun menukaart aanbieden. Deze restaurants zijn alleen niet goed te vinden. Als ervaringsdeskundige en marketingcommunicatie professional kwam ik hierdoor tot een uniek concept. Hoe gaaf is het als je miljoenen kleine eters samenbrengt met restaurants die kleine gerechten serveren op 1 uniek platform? Er ontstaat dan een enorme win-win situatie. Aan de ene kant kan iedere kleine eter een restaurant vinden in zijn/haar directe omgeving en oprecht genieten van uit eten gaan en aan de andere kant krijgt het restaurant de juiste gast binnen die oprecht geniet en de gerechten waardeert. Zo is het restaurantplatform KleinePorties.nl ontstaan. Hierop zijn inmiddels al meer dan 1100 restaurants in Nederland en België te vinden die halve of kleine gerechten hebben geïntegreerd in hun bedrijfsconcept!

Ben jij een kleine eter of iemand die graag geniet van diverse kleine gerechten, bezoek dan 1 van de vele restaurants op de website. 

Over Sandra de Blaeij

Mijn naam is Sandra de Blaeij, ik ben 44 jaar, samenwonend met mijn vriend en zijn dochter  en mijn zoon in het mooie Kloetinge. Ik ben marketingcommunicatieadviseur en oprichter van het inspiratie- en restaurantplatform KleinePorties.nl. Sinds 2018 ben ik een kleine eter en zet ik me in om voedselverspilling in de horeca te verkleinen en het uiteten gaan weer leuk te maken voor meer dan 5 miljoen kleine eters in Nederland door horeca bewust te maken van de “winst” die te behalen is met kleine gerechten. Het platform is in 3 jaar uitgegroeid tot een online community met meer dan 10.500 volgers en met meer dan 1.100 restaurants op de website, die wel kleine of halve gerechten serveren. Ik zit al 15 jaar in het communicatievak en heb bij hele mooie bedrijven mogen werken aan hun zichtbaarheid. Door mijn kennis, ervaring en inzet om KleinePorties.nl zichtbaar te maken, heb ik 2x achter elkaar de Vrouw in de Media Award voor Zeeland gewonnen. En daar ben ik trots op!

Contactpersoon

Sandra de Blaeij

Onderneming

Kleine Porties

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!