Dat ondernemen hard werken is, hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Je hebt je handen vol aan de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf. En dan wil je ook nog aandacht besteden aan je online marketing, zodat je steeds meer nieuwe klanten aantrekt. Je maakt stories tot je een ons weegt, bouwt hard aan je netwerk op LinkedIn en bent zelfs een blog begonnen. Over dat laatste wil ik het even met je hebben.
‘Bloggen is goed voor SEO’, heb je gehoord. En als de ambitieuze onderneemster die jij bent, hoeven ze dat je geen twee keer te vertellen. Hoge posities in Google en duizenden websitebezoekers per maand, dat wil je wel! Braaf schrijf je elke week een artikeltje voor je blog. Je bent er steeds weer úren mee bezig. ‘Kom maar op met die websitebezoekers!’, denk je steeds weer als je op ‘Publiceren’ klikt. Toch gaat het allemaal wat minder snel dan je hoopte. Je bent er bergen tijd mee kwijt, zonder dat het echt resultaat oplevert.
Gelukkig kan het ook anders. Een succesvolle zakelijke blog opbouwen hoeft niet bijzonder veel tijd te kosten. Door het slim aan te pakken, haal jij het maximale uit de tijd die jij aan jouw blog besteedt. Hoe je dat doet? Daar vertel ik je in dit artikel alles over!
Het Pareto-principe
Sinds ik dit principe ken, ben ik 1000x effectiever gaan werken. Het Pareto-principe staat ook wel bekend als de 80/20-regel. In deze blog leg ik precies uit waar het principe vandaan komt. Voor nu houd ik het even op het praktische aspect.
In de basis luidt het Pareto-principe als volgt: ‘80% van de resultaten wordt veroorzaakt door 20% van de inspanningen. Dat betekent dat de overige 20% van de resultaten afkomstig is van 80% van alle moeite die je doet’.
Het Pareto-principe is toe te passen in allerlei verschillende situaties. En dus ook voor bloggen. Om effectief te werken, wil je achterhalen welke 20% van de moeite voor 80% van de resultaten zorgt. Door juist die dingen meer te gaan doen, kun je je resultaten explosief te laten groeien.
Zo pas je het Pareto-principe toe op je blog
‘Hoe werkt die 80/20-regel nu precies voor een blog?’, vraag je je misschien af. Je kunt daarvoor naar verschillende dingen kijken. Bijvoorbeeld:
- Welke 20% van je blogs krijgt 80% van alle lezers? Of welke blogs worden het meest gedeeld? Wat hebben deze blogs gemeen?
- Welke 20% van de marketingkanalen (zoals Instagram, Pinterest, SEO of mailings) levert de meeste bezoekers op?
Hier wordt het een beetje technisch. Om uit te vinden wat voor jouw blog het beste werkt, moet je namelijk even in je statistieken duiken. Bijvoorbeeld via Google Analytics. Door meer tijd te stoppen in de dingen die al goed werken en minder tijd te verspillen aan zaken die toch niet werken, kan jouw blog razendsnel groeien. Zonder dat je er extra tijd in hoeft te steken.
Het Pareto-principe in je blogplanning
Naast dat je het Pareto-principe toepast op wat in het verleden voor je heeft gewerkt, kun je het ook gebruiken om je planning voor de toekomst te optimaliseren. Hoe? Door de 20% in jouw blogplanning te achterhalen. Dat doe je als volgt:
- Brainstorm een lijst met zoveel mogelijk onderwerpen waar je over kunt schrijven voor je blog. Zorg dat het er minimaal 10 zijn.
- Hoeveel onderwerpen heb je bedacht? Deel dit aantal door vijf. Dat is het aantal blogonderwerpen dat je gaat uitkiezen.
- Bepaal welke 20% van de onderwerpen het beste aansluit op wat jouw lezers willen weten. Dit zijn de blogs die je daadwerkelijk gaat schrijven.
Door het Pareto-principe toe te passen op je content planning, zorg je dat je alleen de blogs schrijft die jou de meeste impact gaan opleveren. Tegelijkertijd voorkom je dat je tijd verspilt aan het schrijven van blogs die je toch niets opleveren.
Recycle je blogs
Veel ondernemers beginnen een blog, zodat meer klanten de website vinden via Google. Terecht, want bloggen levert wel degelijk veel bezoekers op via Google. Alleen kan het wel een tijdje duren totdat het echt voor je gaat werken.
Door alleen blogs te schrijven en er verder niets mee te doen, loop je een hoop bezoekers en daarmee ook potentiële klanten mis. Daarom is het belangrijk dat je je blog ook via andere kanalen deelt. Bijvoorbeeld op Instagram, Facebook of Pinterest.
‘Maar dat is nóg meer werk! Dit artikel ging toch juist over minder tijd kwijt zijn aan bloggen?’, denk je nu misschien.
Gelukkig kun je op basis van je blog heel makkelijk superveel andere content maken. Bijvoorbeeld:
- Stuur de intro van je blog in de vorm van een nieuwsbrief naar de mensen op je e-maillijst. Zet er een linkje onder, zodat mensen verder kunnen lezen.
- Gebruik een deel van de intro of een van de tips die je geeft in je blog als caption op Instagram, Facebook of LinkedIn.
- Geef een presentatie over het verhaal dat je vertelt in je blog en film dit. Zo heb je meteen een YouTube video of IGTV. Als je er vervolgens ook nog de audio uit haalt, heb je meteen een podcast.
- Deel de plaatjes die je voor je blog gebruikt via Pinterest en voeg een linkje naar je blog toe. Bonuspunten als je de moeite neemt om er een mooie Pin van te maken. Met deze templates kost dat je slechts een paar minuten.
Naast deze ideeën zijn er natuurlijk nog veel meer dingen mogelijk. Het is belangrijk dat je vooral iets doet wat bij jou past. Vind je het fijn om te presenteren voor een camera? Dan is het een logische stap om een video op te nemen. Ben je juist grafisch heel sterk? Maak dan bijvoorbeeld een infographic over je blog.
Ben jij van plan om een van deze strategieën toe te passen om je blog sneller te laten groeien? Stuur me dan even een berichtje, want dat vind ik superleuk om te horen!
Even voorstellen
Hi! Ik ben Deborah Schoonen. Content marketeer, tekstschrijver en SEO nerd. Maar vooral blogger. Ik blog wekelijks voor verschillende ondernemers (handig als je weinig tijd hebt en toch je blog wilt laten groeien!). En ook op mijn eigen website, deborahschoonen.nl, deel ik regelmatig een update. Nieuwsgierig naar wat ik zoal doe? Of wil je nog wat meer lezen over content marketing, bloggen en ondernemen? Neem dan zeker even een kijkje op mijn website.
Contactpersoon
Deborah Schoonen
Onderneming
Copywriter & content schrijver
Website