Een funnel: wat is het en hoe kun je het voor je business inzetten?

Het woord funnel hoor je steeds vaker voorbij komen. Ook statements zoals: je moet een funnel inzetten voor je business! Veel grote business coaches en business guru’s zweren erbij. Maar wat is nou zo’n funnel en wat levert het je op? En moet je het nu echt inzetten?

Wat is een (sales)funnel?

Een funnel of salesfunnel is eigenlijk niets meer of minder dan de psychologische klantreis die je ideale klant doorloopt om tot een koopbeslissing te komen. Alle stappen in deze klantreis zijn belangrijk en ze volgen elkaar naadloos op. Bij al deze stappen is uitgebreid nagedacht over wat de klant écht nodig heeft.

Deze klantreis is onderdeel van je sales. Je neemt jouw ideale klant als het ware aan de hand mee door fases van know, like en trust. En ja, dit kan helemaal vanuit verbinding en uitnodiging gaan, zonder pushen. Want daar wordt niemand happy van.

Hoe zet je het in voor je business?

De funnel waar online veel over wordt gesproken – zeker in de ondernemerscommunity op Instagram – gaat altijd over een e-mailfunnel.

Je hebt je vast wel eens ingeschreven voor een gratis e-book, een gratis online masterclass of een checklist met waardevolle tips en trics. Vervolgens ontving je in de dagen erna een aantal e-mails met informatie. Dat is die funnel!

Deze begint bij het inschrijven voor een zogenaamde weggever en daarna kom je in een geautomatiseerde e-mailfunnel terecht. Als deze funnel goed is uitgedacht, ontvang je in de dagen na je inschrijving waardevolle e-mails die je nog een aantal stappen vooruit helpen. Vervolgens komt er een mooi aanbod.

Je leert in die e-mails de persoon die de weggever heeft gemaakt beter kennen, maar er wordt vooral veel aandacht gegeven aan datgene wat jij als “lead” nodig hebt bij het oplossen van jouw probleem of het voldoen aan jouw verlangen.

Op deze manier kan jij het ook inzetten voor jouw eigen business.

Automatisch leads genereren

Dit hele funnel proces werk je één keer helemaal uit en daarna automatiseer je dit met e-mailmarketingsoftware. Natuurlijk is het handig dat je de statistieken regelmatig bekijkt en aanpassingen maakt waar nodig om je funnel te verbeteren. Je wilt je potentiële klant immers ook goed helpen. 

Eenmaal geautomatiseerd kan het je steeds opnieuw nieuwe klanten opleveren zonder dat jij er zelf steeds bij aanwezig hoef te zijn.

Heerlijk toch! Dat is de reden waarom veel ondernemers een funnel inzetten.

E-mailmarketing

Als we het over strategie hebben is een e-mailfunnel onderdeel van je e-mailmarketing en naar mijn mening is dit nog steeds één van de beste strategieën om voor je business in te zetten.

Een relatie met potentiële klanten gaat bij e-mailmarketing namelijk veel sneller en fijner omdat het via e-mails persoonlijker is. Zelfs in een tijd waar onze e-mailboxen uitpuilen van de mailtjes werkt het nog steeds.

Als mensen hun e-mailadres voor je weggever ruilen, vind er een transactie plaats. Voor een transactie is enige vorm van vertrouwen nodig. Zorg er daarom voor dat de titel van je weggever krachtig is en mensen ook nieuwsgierig maakt.

Moet je een e-mailfunnel inzetten voor je business?

Nee hoor, dat hoeft niet. Maar slim is het wel! Ik ben er een enorm voorstander van omdat ik graag het ondernemen makkelijk maak én mijn klanten optimaal wil kunnen bedienen.

Mijn naam is Saskia van der Krift, dol op reizen en gefascineerd door het gedrag van de mens. Als business strateeg help ik ondernemers om van hun ‘losse flodder marketing’ één geheel te maken zodat er een echt business systeem ontstaat dat ze keer op keer klanten en omzet oplevert.

Samen met mijn team van ‘vrouwen met ballen’ helpen we ondernemers met grote dromen met eerlijke en impactvolle marketing.

Meer informatie: https://onlinemarketinghuis.nl/email-marketing/
Onderneming: Online Marketing Huis