Het is geen verrassing meer dat we niet om het wereldwijde web heen kunnen. Naast een informatieve en recreatieve functie neemt het ook een steeds belangrijkere plaats in bij het maken van commerciële keuzes.
Zonder online-aanwezigheid loop je, zowel als kleine, als grote ondernemer, klanten mis. Denk bijvoorbeeld aan de modeketen Forever21, die dachten het te kunnen redden zonder zich duidelijk in te zetten op online marketing. Het resultaat is een faillissement.
Een gigantische markt
Waar je vroeger afhankelijk was van klanten die voorbij je winkel liepen, mond-tot-mondreclame, en reclamecampagnes in kranten of bladen, ligt nu letterlijk de hele wereld aan je voeten. Je bent niet meer gebonden door geografische grenzen waardoor jouw potentiële klanten vijver veel groter is geworden.
Dit brengt niet alleen voordelen mee voor jou als bedrijf maar ook voor jouw klanten. Die kunnen nu het bedrijf, merk en service vinden die exact bij hun wensen past. De concurrentie wordt hierdoor wel groter, maar als je een duidelijk beeld hebt van je klanten en wat ze willen kun je via je online kanalen hyperfocussed targetten en waardevolle leads en klanten genereren.
Kostenefficiënt
Het verbeteren van je online zichtbaarheid levert niet alleen meer potentiële klanten op, maar het is ook nog eens kostenefficiënt. Het gebruik van social media is bijvoorbeeld gratis. En, nadat je jouw website hebt gebouwd kun je die als kostenefficiënte leadmachine voor jou laten werken. Dit kun je onder andere realiseren door de teksten op je website zo te schrijven en je website zo in te richten dat deze scoort in de zoekmachine, hier zal ik zo verder op terugkomen.
Online zichtbaarheid is essentieel voor SEO
Zoals hierboven genoemd kun je je website zo inrichten dat Google ze beter kan vinden en hoger rankt in de zoekmachine resultaten. Dit noemen we SEO of zoekmachine optimalisatie. Als jouw SEO staat als een huis werkt jouw website als een online leadmachine die 24 uur per dag leads en potentiële klanten binnen haalt. Wist je dat 93,9% van de mensen Internet gebruikt en 97% hun eerste zoekopdracht haalt via Google. Ga eens na wat het betekent als jouw website op de 1e pagina staat voor mensen met een potentieel probleem en jij biedt daarvoor de oplossing.
Naast het optimaliseren van je teksten is het ook belangrijk om je website op de juiste manier in te richten. Het is met name belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is, en duidelijk is waar je website over gaat. Google bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten komt door gebruik te maken van een algoritme. Als je online goed zichtbaar bent zal Google je hoger ranken. Kortom, beide kunnen elkaar versterken.
Hoe kun je de 4 elementen van online zichtbaarheid verbeteren
Ik heb net gesproken over het waarom van online zichtbaarheid. Maar de volgende stap is nog belangrijker, hoe verbeter ik mijn online zichtbaarheid? Er zijn vier elementen die essentieel zijn voor het verbeteren van je online zichtbaarheid, namelijk; je Website, social media, Content & Email marketing. Hierna zal ik kort per element uitleggen hoe je die kunt optimaliseren.
Website
Online zichtbaarheid zonder website is haast onmogelijk. Het is tegenwoordig heel normaal dat je de website van een bedrijf opzoekt om te zien wat dat bedrijf te bieden heeft. Alles wat je doet op social media of via email leidt altijd terug naar je website, die moet dan ook goed in elkaar zitten. Potentiële klanten willen een gebruiksvriendelijke website die duidelijk is, daarbij willen ze een website die goed leesbaar is op een mobiele telefoon.
Als ondernemer kun je je website zo inrichten dat leads intuïtief gestuurd worden. Met het ontwerp kun je ervoor zorgen of mensen verder klikken om een consult aan te vragen, een product te kopen, of hun e-mailadres achter te laten.
Social Media
Social media is ook niet meer weg te denken en omdat mensen er veel gebruik van maken krijgt social media ook steeds meer een commerciële functie. Als ondernemer kun je gratis een account aanmaken en zelfs met een klein advertentiebudget al resultaat boeken. Op social media kun je niet alleen je klanten informeren over jouw bedrijf en producten, maar ook een echte band opbouwen. Je kunt hier echt laten zien wie jij en jouw bedrijf zijn, engagement tonen en hierdoor een vertrouwensband creëren met je klanten.
Content
‘Content is king’, is een veelgehoorde uitspraak onder marketeers. Goede content kan ervoor zorgen dat jouw klanten meer vertrouwen krijgen in jou en je gaan zien als de beste plek om een bepaald product of service te kopen. Om contentmarketing onderdeel te maken van jouw online marketingstrategie is het belangrijk om georganiseerd te werk te gaan. Maak een contentkalender om te bepalen welke content je wanneer creëert en voor wie. Het is daarbij belangrijk dat je onderzoek hebt gedaan naar je doelgroep. Weet wie ze zijn, wat ze bezighoudt en wat ze leuk vinden zodat je precies dat schrijft wat ze bezighoudt. Zet bovendien niet in op slechts één kanaal. Jouw doelgroep is op meerdere plekken te vinden dus maak hier ook gebruik van. Tot slot is het belangrijk om je content SEO-proof te maken.
Email marketing
Je denkt bij online zichtbaarheid misschien niet direct aan email marketing, maar in werkelijkheid is het een belangrijke tool om het beste uit je online zichtbaarheid te halen. Als je bezig bent met online zichtbaarheid wil je namelijk ook dat je inzet resultaten oplevert. Email marketing is daarvoor een goed middel. Je kunt hierdoor je return on investment (ROI) namelijk flink vergroten. Met de andere middelen die je inzet voor online zichtbaarheid leidt je leads naar je website of landingspagina waar ze een E-book of andere weggever downloaden. Vervolgens houd je de interesse van je leads vast door informatieve waardevolle e-mails te sturen die van warme leads waardevolle klanten kunnen maken.
5 tips voor het vergroten van je online zichtbaarheid
Tot slot wil ik je nog een paar tips meegeven om jouw online zichtbaarheid een flinke boost te geven.
1. Ga bloggen
Het schrijven van een blog op je website is een goede manier om meer contact te krijgen met je leads, jezelf neer te zetten als expert en te zorgen voor engagement. Bovendien is het een goede manier om je SEO te optimaliseren. Hoe meer waardevolle en unieke content je deelt, hoe meer mensen zich verbonden voelen. Sommige ondernemers zijn bang dat ze niks te melden hebben, maar vergeet niet dat jij de expert bent op het gebied van iets waar je klanten graag meer over weten.
2. Engage op social media
Om je concurrentie echt voor te blijven op social media is het een goed idee om op social media een ‘echte’ band op te bouwen met je klanten. Meld je bijvoorbeeld aan voor groepen waar je klanten ook te vinden zijn, zie wat ze bezighoudt, en reageer als je iets bij te dragen hebben. Andere opties:
- Plaats testimonials van klanten
- Plaats how-to video’s
- Vertel jouw persoonlijke verhaal
- Stel vragen
- Promoot evenementen
- Zet belangrijke posts nogmaals in de aandacht
3. Omarm online adverteren
Veel (beginnende) ondernemers zijn een beetje huiverig voor online adverteren. Maar wist je dat je via Google Ads, Facebook Ads en Instagram Ads hyperfoccused kunt targetten. Hierdoor wordt jouw geld zo efficiënt mogelijk ingezet. Bovendien bepaal jij zelf hoeveel geld je investeert. Online adverteren kan jouw online zichtbaarheid een vliegende start geven.
4. Visuals
Mensen zijn heel visueel ingesteld ook al hebben ze dat zelf vaak niet door. Foto’s trekken bijvoorbeeld vaak veel meer de aandacht dan een artikel, hoe goed die ook geschreven is. Maar het gaat niet alleen om goede afbeeldingen, ook om kleur, lay-out en witte ruimte. Zorg ervoor dat je website altijd duidelijk, rustig en overzichtelijk is, en gebruik kleuren om de aandacht te trekken naar bijvoorbeeld een ‘Bestel nu’-knop. Gebruik daarnaast op al je kanalen dezelfde huisstijl, kleurschema’s en logo’s.
5. Offsite SEO
Bij SEO wordt vaak voornamelijk gedacht aan het optimaliseren van teksten. Maar een belangrijk deel van het verbeteren van je vindbaarheid op Google zit hem in off-site SEO. Je kunt die verbeteren door:
- Te reageren op reacties op social media
- Je website snelheid te verbeteren
- Een Google Mijn Bedrijf listing aan te maken
- Online reviews te vragen van klanten
- Een backlink strategie te maken
- Gastblogs te schrijven
Als online marketeer kan ik er niet vaak genoeg op hameren hoe belangrijk online zichtbaarheid is voor je marketing. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog een beter beeld hebt van de kansen en mogelijkheden die online zichtbaarheid jou kan bieden. Jij bepaalt zelf hoeveel tijd en geld je inzet maar ook met weinig tijd en middelen kun je al een heel eind komen.
Over mij
Mijn naam is Anna Matulessy, 29 jaar en ruim 8 jaar geleden begonnen in de online marketing. Wat ik doe? Ik help ambitieuze en doelgerichte ondernemers hun groei doelstellingen te behalen door het inzetten van online kanalen. Door online kanalen en automatisering samen in te zetten help ik ondernemers aan meer leads en klanten in minder tijd.
Meer weten over het inzetten van online marketing om jouw groei doelstellingen te behalen of eens sparren?
Bekijk mijn website www.betteronline.nl